Det blir ett annat jobb men det kan också vara en bra sak. Jag är lärare och det kan vara svårt att gå ner i tid som lärare, åtminstone om man vill jobba på en mindre skola. Alternativet blir att jobba som någon typ av resurs/assistent. Man kan då få mindre arbetstid och ett jobb där man är ledig när man lämnar arbetsplatsen. Lägre lön men om alternativet är helt ledig utan lön så är det ändå ekonomiskt fördelaktigt.
Vi handlar inte särskilt mycket på rea och letar inte efter röda prislappar på ICA. Vi sparar mycket eftersom våra löner räcker till sparandet utan att vi snålar. Vi kommer att göra mera saker som vi redan gör fast oftare när vi får mera tid över.
Brukar bara ta ut pengar från sparande vid större renovering eller bilinköp.
Jag är nöjd med livet som vi lever är och nu har inga som helst planer att börja ta ut sparade pengar. Om inte något drastiskt sker lär det sluta med att våra sparande pengar kommer bli arv till barnen i framtiden.
Ett tips …byt jobb!
Varför ska jag byta jobb? Jag gillar mitt jobb.
“Ett annat jobb kan vara en bra sak” skriver du.
“Man kan få mindre arbetstid och ett jobb där man är ledig när man lämnar arbetsplatsen”
Det låter på dig som du skulle vinna på att byta jobb…men som jag skrev inledningsvis…det är inte så lätt som det är att säga det.
Jag menade som ett alternativ till att inte jobba alls. Jag ber om ursäkt om det inte framgick.
Jag har inget intresse av att byta jobb just nu men om jag inte ska jobba heltid är det ett bra alternativ för att kunna gå ner i tid.
Bor själv i USA. Enligt ssa.gov så får jag $2 050 (18 500 kr) per månad om jag går i pension vid 62 års ålder, $3 113 (28 000 kr) om jag väntar till 67 års ålder, och $3 918 (35 000 kr) om jag väntar till 70 års ålder. Dock tror jag medianen i USA är lägre än motsvarande siffra för Sverige.
Nån sade något om att det är att jämställa med socialbidrag, men det är fel. Betalas in via en speciell skatt av varje arbetstagare under arbetslivet.
Har sparat sen jag var ungefär… 19 tror jag? Jag åkte hem till min farmor för jag visste att hon hade köpt och sålt aktier. Hon jobbade på ekonomiavdelningen i Södertälje kommun och har alltid varit sparsam. Jag köpte då 50% avanza zero och sen tio olika aktier (stora vanliga svenska aktier konstigt nog, alla dessa aktier låg ju redan i avanza zero men det tänkte jag inte på).
Nu 11 år senare är det dags att sätta sprätt på majoriteten av pengarna. Vi ska bygga hus och om det är något som kommer öka min kvalitén i livet så är det nog boendet! Så för ska vi lägga mycket pengar, vi är två som köper men jag kommer i alla fall lägga säkert… 600k av 1 miljon sparat på detta (kommer säkert bli mer).
Ser ut att vara lite högre än vad som är normalt i Sverige. Men å andra sidan lär de i 10/25 percentilen ha en högre ersättning i Sverige.
Som jämförelse får jag som jobbat med relativt hög lön sen 26 års ålder (och typ 4-5 år in har jag maxat allmänna pensionsinbetalning);
Om jag slutar jobba vid 55 får jag 16200 kr i månaden från 65 års ålder
Om jag slutar vid 65 får jag 20500 kr
Om jag slutar vid 67 får jag 23200 kr
Om jag slutar vid 70 får jag 28000 kr
Kanske kan bli lite högre om PPM går upp mer än vad man räknar med i prognosen på minpension.se
På somrarna! mitt mål är att vara helt ledig alla somrar jag kan. Sen jobba lite extra på vintern när det ändå är mörkt och kallt ute.
Har varit ledig väldigt mycket de 5 senaste somrarna och kommer vara ännu mer ledig när jag når min barista-fire!
Mest sannolikt aldrig. Ser inte att jag närmsta tiden skulle börja konsumera över mina inkomster eller att jag kommer sluta arbeta innan avkastningen täcker levnadsomkostnaderna.
Jag känner igen mig!
Som svar på frågan har jag inga konkreta planer, men vill (som andra varit inne på ovan) uppnå känslan av att inte behöva en anställning.
Enligt min kära hustru (som ju per definition alltid har rätt) sparas det nog lite för mycket även om vi inte lever ett liv i snålhet precis. Detta är naturligtvis ett angenämt lyxproblem, men jag har svårt att “slösa” med pengarna och det vore nog sunt för mig att fokusera mindre på sparande/investerande.
Hej
Till 100 000 gick det långsamt… till 200 000 lite snabbare och nu är vi inne på miljon nr 3.
Eftersom så här vi använt del av avkastningen till bra konsumerande.
Nya bilar har efterhand köpts kontant vilket inneburit att vi sluppit betala höga billån… vilket inneburit att vi kunna månadsspara mer.
Köper faktisk inget numera på avbetalning. Telefoner plattor datorer vitvaror… allt betalas av sparade medel.
Är nu själv 58 och tanken är att vid 65 kunna plocka ut en 20-25 000 netto extra i månaden för att stärka upp pensionen som blir ca 30 000
Eftersom vi idag spar ca 20 000 i månaden så
Blir det 20+25+30 = 65 000 i månaden efter pension i köpkraft.
Målet är iaf att kapitalet inte ska behöva röras vid pensionen .
Intressant, istället för att sluta arbeta och leva på besparingarna skall man fortsätta arbeta och skänka bort det sparade kapitalet.
Raka motsatsen till FIRE alltså.
Dock kan man fråga sig om det inte vore enklare att bli månadsgivare för att slippa omvägen via sparande.
Jag har tanken att använda pengarna som ett redskap genom hela mitt liv.
Jag ser alla pengarna som en enda portfölj. Jag har ingen mental bokföring som barn eller pensionssparande.
Den portföljen ska användas under hela livet och det kommer plockas ut vid dom tillfällen det behövs.
Det kan vara när barnen ska ta körkort, plugga, eller skaffa eget boende.
Det kan även vara om någon resa planeras, boendet ska förändras, fordon införskaffas eller när jag väljer att inte jobba längre.
Eller som just i denna stund när jag är föräldraledig.
Nu har vi lagt till så vi tar tjänstledigt på somrarna med barnen och även på alla deras lov, så det blir 8-10 veckor extra ledigt per år.
Jag tycker faktiskt detta är något som borde tas upp i SYO-broschyrer när man skall välja yrke och utbilning.
Vissa jobb går det utmärkt att göra som er, för vissa är det helt omöjligt. Lediga dagar läggs på hög och tas i bästa fall ut i lön.
Detsamma gäller var, på vilken ort, man kan jobba efter examen, de flesta orter behöver en sjuksköterska, men kanske inte en kärnfysiker.
Detta är ju inget som man tänker på när man är 19 år!
Att använda upp hela min förmögenhet kommer aldrig hända, den kommer istället gå vidare i arv. Planen är att använda kapitalavkastningen till att arbeta mindre och mer med det jag tycker om, d.v.s ta hand om en skogsfastighet, baka, läsa, snickra och renovera, tv-spel.
Tryggheten att ha X antal miljoner på kontot är ovärderligt.
Jag vet inte hur många gånger när arbetslivet känts förjävligt, det har räckt att logga in på Avanza och genast fått en humörsvängning utan dess like.
Frågan var ju inte vad som är enkelt och slippa omvägar. Frågeställaren har ju ett problem med sina sparpengar:
“Nu har jag kommit på att jag inte har någon plan för när jag ska börja använda kapitalet, det känns bara naturligt att spara.”
Att sluta arbeta och leva på sina besparingar tycker jag inte är någon jättebra ide, varken nationalekonomiskt eller privatekonomiskt (åtminstonen inte för de flesta).
Förutsatt att du trivs med ditt arbete ska du fortsätta arbeta och skänka dina besparingar till andra som inte är i samma gynnade situation som du. Det kommer att ge dig god nattsömn och stor tillfredställelse.
tomt var det här