Städat ut en OT-Diskussion till Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Det verkar som att du har en pågående, inre kamp med vad du ska tycka om FIRE? För hade du haft en konversation med dig själv för ett halvår sedan hade du uppenbarligen argumenterat mot dig själv?
Inget fel i det. Men duger det inte att landa i att det är olika för olika människor och i olika delar av livet? ![]()
Har också solceller
och en uthyrd lägenhet då vårt hus innehåller två bostäder. Hyr inom familjen för att förhoppningsvis inte ha för mycket besvär med det xD
Jo det kan vara en del sökande med att hitta rätt jobb, men när ekonomin är fin så kan man vara petigare.
Övergripande frågan är snarare hur man bäst spenderar livet. Frågar man inte lär man knappast få svar.
Det är en berättigad fråga. Jag går själv ledig sedan ett par år. La ner verksamheten i mitt bolag. Med två hemmavarande barn, även om de är lite äldre så kan man knappt inte resa eller något. Jag brukar äta lunch med någon vän 1-2 ggr vecka. Ta en promenad. Tvätta bilen för hand. Det är fruktansvärt trist. Jag söker ett enklare jobb, behöver inte så mkt betalt, men jag vill inte jobba på barnens lov, och heller inte binda upp mig för mkt. Halvtid max. Det är fruktansvärt deprimerande att gå upp, äta frukost och sen sätta sig i TV-soffan tex. Jag tror inte många kan föreställa sig hur trist livet kan bli utan jobb. Sen är ju kanske löneslav inget att eftersträva heller som sagt…
FIRE med barn som inte är självständiga ännu är något annat än FIRE med utflugna eller självgående barn.
Mycket fritid kräver mycket planering. En stor del av det som förut var jobbtid behöver ju ersättas av något annat meningsfullt. Vad är individuellt men något måste det ju vara. Att hamna i TV-soffan pga brist på annat är direkt skadligt och förslöande.
FIRE är nog bara positivt om man tänkt ut hur man ska spendera all tid som blir ”över”
Jag kanske missbrukar FIRE-begreppet, men jag sparar för att ha råd att jobba med sådant som ingen skulle betala mig tillräckligt för att leva på. Min FIRE-exit innebär att jag lämnar ett välbetalt arbete inom corporate bullshitsfären för att istället ägna mig åt mina privata projekt, som jag odlat vid sidan av arbetet under många år.
Det är FIRE i min värld.
Gäller och ha aktiviteter att följa när man är konstant hemma.
Har själv varit hemma i 5 år nu. Så icke tränings dagar blir en halvtimmes promenad efter frukost och kvällen. Städning eller handla beroende på dag. Och så dagar man går till gymmet med en promenad på kvällen.
Blir ju såklart mer tid i soffan. Men inte hela dagar i alla fall.
En sak som kan också hjälpa är och skaffa hund. Måste man ju gå ut minst 3 gånger om dagen.
Jag tycker det FIRE. Jag har en liknande plan med privat projekt. Jag tänker till en början inte starta företag, inte ta ut lön, inte skriva någon affärsplan eller låna pengar, men hålla på med detta ca 25% eller så när det passar och så länge det är kul. Kostnaden för mig kan bli en investering som inte betalar sig alls, eller först efter 5 år. Men det kan också betala sig väldigt väl
till slut om det går bra.
Jag vet ingen arbtetsform som funkar så, så jag ser det inte som arbete
åtminstone inte lönearbete. Det är mer som en hobby i tidig pensionering.
@angaudlinn Jag tycker att du ska göra ett avsnitt på din kanal om de här tankarna som du hade för några år sedan, innan du dragit pluggen, och hur det sen blev.
Absolut en bra idé, speciellt när jag har ett inlägg stt utgå ifrån. Så tack för den! ![]()
![]()
Nu stjäl jag tråden lite…kan du inte göra 5 typ-fall av folk som vill gå FIRE? Typ ”Rate My FIRE”? ![]()
-Come on baby, rate my FIRE!

Önskemålet är noterat, men utveckla gärna så jag hänger med. Tänker du att jag funderar ut fem olika typer jag sett/läst om/noterat eller verkliga fall inskickade el dyl?
(Kanske bättre i “min” tråd?)