När slopas amorteringskravet till följd av att hushållen får en tuffare ekonomisk situation?

Centerpartiets dito Martin Ådahl betonar att frågan om amorteringskraven ägs av Finansinspektionen och att det är de som ansvarar för om de ska ”trycka på knappen” eller inte.

Är det finansinspektionen som bestämmer? Jag har ju svårt att se att de skulle sänka amorteringskraven för att politikerna vill plocka lågt hängande frukt?

Strategiskt att lägga ansvaret på dem och därmed ha ryggen fri när Svensson nu tycker den ekonomiska tillvaron suger.

Ja ungefär så :joy:

FED har lyckats med mjuklandning 2 ggr sen 2a VK men ingen av dem i en sits där de tvingats höja räntan utan tvärt om.

RB känns världsfrånvänd och då är det på en bra dag.

Själv har jag varit inställd på hårdlandning.

Personligen så ser jag det som betydligt viktigare och bättre för Svensson att elpriset sänks kraftigt och att inflationen återgår till rimliga 2%.

2 gillningar

Problemet är väl att det som är mest populärt hos folket är att tillfälligt pausa amorteringskravet, men det är såklart galenskap för ekonomin och inget som FI vill.

Att säga “Vi vill vara goa och populistiska som alla andra partier, men vi följer FI och låter dem bestämma” är det rimligaste uttalandet man kan göra (ok, så när som “vi skiter i folkets dumma ideer, vi följer FI”, men det lär inte gå hem hos väljarna).

Har tänkt precis likadant, jag vet inte om jag tror att de faktiskt tar bort amorteringskravet för att via högra ränta rädda kronan, men det är intressant tanke jag grubblat lite på senaste dagarna :slight_smile:

Men våra politiker sa ju åt riksbanken på skarpen runt 2013 att de skulle sluta bry sig om hur lågräntemiljön påverkade bostadspriserna.

Svårt att skylla på riksbanken i Sverige….

Just F16 på ett hangarfartyg kanske var lite långsökt. När skulle det hända?:see_no_evil:
Förstår dig poäng dock.

Phat Phingers. F14 Tomcat såklart.Eller F-18 Hornet.

Det kanske ser konstigt och osammanhängande ut att politikerna och riksbanken drar åt olika håll, men det är ju alltså exakt det som är poängen med att ha en självständig centralbank.

Politikernas jobb är att se efter sina väljares intressen. Och om väljarna då börjar gnälla om höga räntor och dyra elpriser så kommer politikerna naturligtvis att försöka göra något åt det. Det är så representativa demokratier fungerar.

Men om man samtidigt har en självständig centralbank som bara bryr sig om samhällsekonomin så kan man också parera vissa av de mer perversa implikationerna av politikernas populism.

(Nackdelen är ju dock så klart att centralbanken då också kan börja fatta en massa konstiga beslut som det inte går att hålla dem ansvariga för, men det är ju helt enkelt priset man får betala för att ha någon som kan bromsa politikernas framfart.)

Det jag egentligen vill komma till (av ren okunskap): Är det politikerna som bestämmer eller FI?

Alltså vem tar beslut om amorteringskravens vara eller inte vara?

14 oktober är deadline för FI att redovisa konsekvenserna kring förändring av amorteringskrav.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/08/regeringen-ger-finansinspektionen-i-uppdrag-att-utvardera-konsekvenserna-av-atgarder-pa-bolanemarknaden/

Om riksbanken var självständig hade vi inte haft nollränta så har länge. Ingves har ju själv varnat för bostadsbubbla i flera år men inte vågat göra något åt det.

2 gillningar

Vad riksbanken får och inte får göra definieras i lag. Och eftersom det är riksdagen som skriver alla lagar i det här landet kan de naturligtvis begränsa riksbankens inflytande precis hur de vill. Vad Ingves tycker om bostadsmarknaden är helt irrelevant eftersom riksdagen inte har gett riksbanken något tillsynsuppdrag över bostadsmarknaden.

Återkoppling angående pausat amorteringskrav

2 gillningar

Ny utredning som ska vara klar den sista juni…

Det är ju bara en kartläggning av hur dagens regler för undantag från kraven fungerar i praktiken. Kommer aldrig bli något generellt undantag vare sig nu eller i framtiden.

Istället för att höja räntorna borde man höja amorteirngskravet, samma effekt men bidrar också till att bli beta av lånet. Gissar att bankerna kanske inte är för dock…

5 gillningar

Reporäntan påverkar väl utlåning till företag och privat utlåning till annat än bostäder med?

Lätt att stirra sig blind på bostadslån eftersom det är så stor del i mångas privatekonomi men annat spelar roll för landet och inflationen.

Absolut men det går ju att lösa om man vill.