När slopas amorteringskravet till följd av att hushållen får en tuffare ekonomisk situation?

Tyvärr kommer majoriteten av allmänheten, med sämre kunskaper i ekonomi/matematik, tro att den varianten är 3 ggr värre…

Kanske, men om då idén var bara att markera kan man ju sätta 99% isåfall som första steg.
För de mindre matematiskt bevågade skulle uträkningen av avdraget från kapitalinkomster bli utomordentligt komplicerat om 29% skulle gälla även där.

Personligen tror jag det vore bättre att göra om brytpunkten på ränteavdraget så att man får 0% avdrag över 100 ksek/år i räntekostnader. Sen skulle vi successivt kunna sänka brytpunkten över ett flertal antal år.

Skulle även simulera amortering då man vill ligga under brytpunkten :joy:.

Ett problem här är att om lånet är stort och räntan är hög så kan det ta tiotals år att komma under brytpunkten. Det blir då ingen stimulans direkt utan mer hopplöshet.

Däremot skulle det vara bra med ett system som bättre premierar amortering och ger en snabbare effekt. Typ att man får kvitta räntekostnader mot amortering.

Vi svenskar är ju ur ett omvärldsperspektiv i toppen vad gäller skuldsättning. Denna skuldsättningen kan väl knappast minska om man inför amorteringsfrihet d.v.s ej betalar av sina skulder?!
Verkar som en desperat åtgärd i min bok och visar väl hur hårt vårt monetära system bygger på skuldsättning.

Så illa är det inte, Sverige är ”bara” rankad 7:a i listan för privata lån som andel av BNP.

Sen är det bara 44% av hushållen som har bolån :person_shrugging:.

4 gillningar

Per capita ligger vi väl på 2:a plats efter Danmark.

2 gillningar

Vet inte om det är denna tabell du tittat på:

I så fall är det tillgångar (inte skulder) som vi ligger två i efter Danmark (inom EU+Norge).

Det är väl egentligen ganska ointressant om Sverige ligger på andra eller sjunde plats i privatskuldligan, det är oavsett högt.

Men en reflektion som gjorts tidigare på forumet är att vilka länder skulle du helst vilja bo i. De som ligger i toppen eller de i botten på ovanstående listor?

2 gillningar

Givet listan i figuren ovan är toppen betydligt mer lockande. Danmark eller Rumänien? Jag väljer nog Danmark faktiskt.

Edit: Nu när jag läser igen var det nog det du menade också.

Precis.

Amerikanerna har ju tex runt 80-90K USD per capita i indirekt offentlig belåning, om än mycket lägre privat belåning.

Men inte går det någon större nöd på dem i genomsnitt för det. Belåning innebär någon form av kreditvärdighet trots allt.

Precis som att folk som dricker ett glas :wine_glass: om dagen brukar leva längre, då det korrelerar med ett fungerande socialt och välmående liv i övrigt :smiley: Inte för att alkohol är en mirakelmedicin…