Nej, du som småsparare kommer inte slå index över tid

Fast det stämmer ju inte. Du kan antingen välja att gruppera ihop alla anledningar till att sälja till “att få ut något med mer värde för personen än vad personen värderar aktien” a.k.a. tjäna pengar. Med samma argumentation du grupperar ihop alla köpbeslut till :

Fast det är fortfarande inte likställt med att man anser att det är en dålig investering. Om någon säljer en aktie för att katten bröt benet, den ska åka på semester, den måste sälja av löpande för att finansiera sin pension, den helt plötsligt inte kan ha kvar bolaget av ESG-skäl etc etc i så har det inget med aktien som investeringscase att göra.

1 gillning

Jag kan ha fel som sagt. Men jag upplever ju att om något av det händer, så lär jag ju sälja det som jag subjektiv upplever som sämst.

6 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Att hur det ser ut på aggregerad nivå inte innebär att du som enskild småsparare ska avstå från att göra andra investeringar än indexfonder.

Utifrån ett nyttomaximerande perspektiv så påstår jag ju just det. :wink:

Hur tycker du att jag ska säga istället?

Fast så funkar det ju inte i praktiken. Du har en strategi som du följer av en anledning. Annars skulle man ju om man drar ditt argument till sin spets bara äga ett enda bolag eftersom alla andra är relativt sämre.

2 gillningar

Tittar vi på historiken de senaste 50 åren har en SCV fond inte så himla mycket större nedgång i den vänstra svansrisken, dvs maximal nedgång. Den kortsiktiga volatiliteten är högre dock.
Definerar man risk som den vänsta svansrisken kan man påstå att den riskjusterade avkastningen har blivit högre:

In other words, investors significantly cut the left tail risk, the main goal of the strategy, without negatively impacting the return or the risk-adjusted return.

Jag är lite intresserad av just det där. Vilka måttstockar använder vi egentligen här? När kan man som småsparare konstatera att man tillhör den där smala skaran som faktiskt slår index över tid. …eller är det rent subjektivt där även den som konsekvent lyckats slå index i 10 år ändå riskeras att underkännas. I princip går det att avfärda all framgång på börsen som tur.

…bara så man vet när man passerat den magiska gränsen och kan få öppna champagnen. :wink: :champagne:

2 gillningar

@Arre

Ska du hålla på och flytta inlägg kan du inte glömma att flytta inlägg som gör att de ser ut att vara oemotsagda i denna tråd. Tänker på inlägg #41 bl.a.

Ja det är ingen som påstått att det inte kan vara jobbigt och svårt underprestera MSCI world i långa tidsperioder (även kallat tracking error regret), precis som det kan vara jobbigt att se sin globala indexfond halverad i värde och underprestera sparkonto i 10år.

Har verkligen svårt att se varför du anser det så omöjligt för en småsparare att slå en global indexfond.

1 gillning

Vill man minska risken att underprestera marknadsviktat index i korta loppet så kan man ju också diversifiera mellan olika faktorer.

Som t.ex @Zino gör i sin allvädersportfölj, där han delar upp aktiedelen i “värde” och “momentum/kvalitet”, eftersom det är faktorer som överpresterar i olika delar av marknadscykeln.

Factors From Scratch:

Värde och Momentum är varandras motsatser och därför perfekta komplement till varandra i aktiedelen av ens portfölj.

korrelationer

4 gillningar

Vill man fortsätta investera i “alla bolag” men ändå öka sin förväntade avkastning så kan man ju också köra likaviktat index, vilket ger mer lutning mot småbolag (och lite värde, har jag för mig).

Och tittar man på historiska mönster så skulle det kunna vara bra tajming nu när de största bolagen har så stor vikt i indexen (SP500 iaf).

Men sen kanske amerikanska marknaden och dollarn överlag är övervärderad just nu, så just likaviktat SP500 kanske inte är det bästa.

3 gillningar

Han skrev “kanske” för att friskriva sig? :slight_smile:

Intressant och bra citat i ämnet:

Investing is a Loser’s Game.

Winning is accomplished by making fewer mistakes - by losing less.

Trying to win is, counterintuitively, a losing strategy.

Källa:

1 gillning

Är det inte lite det som vi brukar kalla att sikta på “strategisk mediokritet”. Du kommer att vinna i det långa loppet med indexfonder, inte för att du är en skickligare investerare utan för att du är mindre dålig. :joy:

6 gillningar

Exakt, Men är nog lättare sagt en gjort för många i praktiken. Att hantera rädsla och girighet kräver mycket träning, eller total avsaknad av känslor :slight_smile:

2 gillningar

Ja, en kompis till mig formulerade det som:

Ju fortare du inser att du är medioker, och att det är okej, desto rikare kommer du bli.

Handlar mycket om att släppa taget om sitt ego förutom allt det som du skriver.

4 gillningar

Så sugen att köpa en tröja från Threadless och trycka ”medioker” över bröstet. Måste kolla om man fortfarande kan välja eget tryck där. :joy:

Ni har gjort jäkligt mycket för mitt sparande alla ni som hänger på RT, ställer frågor och ifrågasätter varandra. Jag kan bara säga tack.

7 gillningar

Haha! Vi får starta ett nytt klädesmärke för indexsparare: ”Average performance” istället för Peak :sweat_smile:

5 gillningar