Ni med hög sparkvot, varför jobbar ni inte mindre?

Toppen att få en PRAO-period så där. Just svenska vintermånader är ju en “downer” oavsett om man är ledig eller på jobbet, men jag förstår tanken.

1 gillning
  1. Jag behöver spara nu för att kunna “gå i pension” samtidigt som min hustru.

2. Jag kan inte gå ner i arbetstid på det jobb jag har.

Just därför våran 5-årsplan är att RE bara på vintermånaderna och sticka ifrån den nordiska vintern…
Det där 'R’et blir det nog mest frun som håller på med dock, och det blir nog mest från hennes fasta arbete. För tillfället är det mer barn än arbete som sätter käpparna i hjulen för att vara borta en 3-4 månader på vintern.

3 gillningar

Min fördom om finnar är att man ska gilla mörker, rulla sig i snön och vinterbada. Det funkar sjukt dåligt på Gran Canaria vet jag från tämligen säkra källor. :wink:

1 gillning

Din fördom stämmer, min fru är undantaget som bekräftar regeln, hon hatar allt som har med vintern att göra.

3 gillningar

Haha, verkligen. Nu skaffade jag och sambon iof hundvalp i augusti så det gjorde att man inte kunde sova bort hela dagen iaf. En räddning (för mig).

Ja, ev. framtida barn behöver man ju ha en plan kring, de kanske behöver gå i skolan på ett ställe osv…

Bra fråga.

Jag sparar c:a 50% av min nettolön (ibland mer) så blir mellan 20-25tkr per månad, i rent sparande.

Mitt första mål var att komma under 50% belåningsgrad, för att få ner min boendeutgifter.

Nu när jag är där, faktiskt denna månaden), så kan jag komma ner till ungefär 5000 kr i boendekostnad, och säkerligen spara runt 30tkr i månaden.

I princip kan jag klara mig på en nettolön på typ… 15 tkr. Det ger en trygghet. Plus att jag gillar att jobba.

Investerar en del i Indexfonder med.

1 gillning

Jag känner mig lite träffad eftersom jag sparar ganska mycket och samtidigt har jag inget supertydligt sparmål. Jag har ställt mig den här frågan själv emellanåt.

Jag jobbar heltid och lever ganska långt under mina tillgångar. Jag tycker det känns skönt att veta att jag kan säga upp mig exakt när som helst, eller börja plugga eller ta ett annat jobb som betalar sämre. Men sannolikheten att jag gör något av dessa saker är ändå ganska liten. Jag älskar mitt jobb och för det mesta känner jag att det är roligt och/eller givande på andra sätt.

En tanke jag har med mitt sparande är just att kunna landa på fötterna vad som än händer. Skulle jag få barn i framtiden tänker jag också att jag då har goda möjligheter att gå ner i arbetstid och således kunna spendera mer tid med barnen. Jag vet inte om jag ser mitt sparande som ett konkret sparmål eftersom jag aldrig satt några mål i form av summor pengar eller så, men jag antar att det är en typ av målsättning att helt enkelt kunna hålla mina alternativ öppna.

4 gillningar

Det är värt väldigt mycket att ha handlingsfrihet även om man kanske har låg sannolikhet för att utnyttja den till max. Man känner sig mycket friare då än om man skulle vara kraftigt begränsad ekonomiskt.

3 gillningar

Ja. 100 %. Friheten betyder allt.

2 gillningar

Detta har varit min prio nummer ett. Alltid faktiskt när jag tänker efter. Att hela tiden ha alternativ är vad frihet handlar om för min del också.

3 gillningar

Jag skulle nog jobba mer om jag fick. Ser frihet som mer värdefullt än fritid.

1 gillning

Vi har ett tydligt mål att vi vid 50 år ålder skall sälja allt i Sverige och flytta till Kanarieöarna och “pensionera” oss där. (Kommer förmodligen jobba lite som IT-konsult även efter “pensioneringen” men då helt på mina villkor) Vi sparar ca 60% av våran gemensamma inkomst nu efter att huset är färdig amorterat. (Kan diskuteras om det vore bättre om vi investerat dom pengarna och haft kvar lånet men det är en extra trygghet i fall något händer mig. Då har frun och ungarna huset betalt + livförsäkringen att trygga upp allt med) Frun i huset jobbar mindre just nu 60% eftersom vi har två små barn 2 respektive 4 år och det ska hon göra fram till dom börjar skolan sen blir det 80% för henne så hennes tider passar ungarna skola.

2 gillningar

Ni får tänka ut någon form av “tvingad” aktivitet där. Även om klimatet är Europas bästa kommer man inte ifrån att det är en samling ganska små öar. Risken finns att ni kommer att klättra på väggarna om ni inte har någon speciell aktivitet att ägna er åt.

När ni är 80 kan ni bara chilla. Vid 50 är ni för unga för det.

Ja vi funderar lite på det där du nämner. Därför jag förmodligen kommer jobba lite som konsult även när vi flyttar ner + att det blir en liten gård som vi planerar att odla något trevligt på (Vingård med lite tur) :slight_smile: Blir med 90% säkerhet La Palma (Är det grönaste av alla Kanarieöarna). Finns massor att göra där om man är friluftsmänniskor som oss + att det är nära att besöka alla andra öar så vi är förmodligen sysselsatta 5+ år i alla fall…

2 gillningar

Jag är i början av arbetslivet och större delen av det jag sparar varje månad ska gå till köp av bostad som jag vill bo i tillsvidare. Men inte minst gillar jag mitt arbete och ser det som lärorikt och utvecklande, och jag upplever mig själv som en person som blir rastlös om jag har för lite att göra. Skulle jag gå ner i arbetstid på mitt lönearbete skulle jag förmodligen jobba med något annat resten av tiden, kanske rentav gratis.

Först och främst tack för alla bra svar! Var väldigt roligt och intressant att läsa.

Det börjar bli tydligt för mig att jag befinner mig i litet av ett limbo-läge där framtiden är för osäker för att ha något konkret sparmål och det är väl det som jag finner frusterande. Har väl också en rädsla innerst inne att jag slentrianmässigt kommer knega på in i det sista och sedan panikköpa en sportbil eller något för att motivera det. Eller ännu värre, dras med i jakt på titlar/status och annat som jag egentligen inte bryr mig om.

Det är intressant att det är så många som uppskattar sina jobb så mycket. Anser själv att jag trivs väldigt bra med mitt jobb men det jag lever för är familj och hobbies och jag hade gärna spenderat mer tid med det senare.

Det tråkiga svaret nu är väl att jag kommer kötta på som tidigare just för att framtiden är osäker. Sedan beroende på hur livet går så får man ju avgöra om det är motiverat att fortsätta jobba heltid eller om man vill reducera sin arbetstid eller till och med helt sluta jobba. Som en naiv 30åring så tänker man sig att framtiden kommer vara lite mindre osäker vid 40 :joy:

5 gillningar

Skulle gärna vilja jobba mindre men det är svårt att kombinera med jobb som mellanchef.

För mig är det bara en känsla om att det är rätt att jobba heltid ett tag till.

Skulle säga att det beror på olika faktorer:

• har väldigt kul på jobbet generellt
  • vi har precis flyttat till dyrare boende
  • tror jag får högre utväxling på ledig tid om några år
  • kan just nu ta semester och föräldraledighet och vara hemma ganska mycket

Lika sur och tråkig oavsett om jag jobbar eller inte.
Skönt för frugan om jag är borta under dagarna.

14 gillningar