Ninja Creami Deluxe - glassmaskin för nyttig proteinglass (200 kcal + 30g protein)

… men… jag och våra barn käkar upp en pint själva… :joy:

Vilka är favoritrecepten?

På laktosfri mellanmjölk och lite turkisk yoghurt med både xantam och guarkärnmjöl som bas. Smaksatt med något, t.ex. vanilj, sylt eller smakämne av hallon, jordgubb, fläder citron, lakrits.

Som 55+ handlar det inte lämgre om att kunna äta en hel bägare själv, utan om att kunna låta bli att äta en hel bägare själv :slight_smile:

4 gillningar

3 gillningar

Kan du inte dela måtten, vore superuppskattat.

Jag är bara assistent, bärare och maskinoperatör men inte certifierad receptmixare i vår familj, men jag ska ta reda på det och återkommer.

6 gillningar

Jag tar gärna emot en guide och recept. Jag är inte heller en receptmixare så behöver typ ChatGPT guide med steg för steg :smiley:

Vad jag fattar det som är att man blandar smeten i en annan bunke och sen häller i creami-bunken för att sedan ställa i frysen ca 24 timmar. Sedan tar man frysta blandningen och låter creami göra det sista blandandet till glass? Eller är jag helt ute och cyklar?

1 gillning

Precis så. Med en liten stavmixer kan man sedan blanda i smaken direkt i burkarna så inte alla behöver vara samma (vi har 5-6 burkar)

1 gillning

Jag kör allt i vår Vitamix-blender. Den klarar 3 burkar i taget.

Är den bra? Varför köpte ni just den modellen?

Ping @carolinebolmeson . Sjukt nöjda. Haft den i över 10 år och körs ofta.

1 gillning

Tack. Jag har länge funderat på att köpa en.

2 gillningar

Jag har också en Deluxe variant, den går typ hela tiden, blir så sjukt bra.

Mitt go to recept för vaniljglass är följande, och fyller en deluxe behållare:

600g mellanmjölk
60g proteinpulver (jag kör Tyngre Vaniljdrömmar vassle)
20g mjölkpulver
10g Sötningsmedel (jag kör Canderel, om du har annat, testa dig fram)
1g salt
En skvätt vaniljextrakt
Xantamgummi (typ halv tesked?)

1 gillning

haha vad fan, nu får jag ju köpa en sån också ju! Vår stavmixer är på sista orken..

1 gillning

Min lillasyster har tjatat om att hon vill yawn creami i snart ett år , men jag har dels tyckt att det är på tok för dyrt , och inte riktigt fattat konceptet nyttig glass. Går ju göra glass ändå och vill inte ha en till köksmaskin som tar plats etc.

Sen upptäckte jag att företaget jag jobbar på har en förmånsapp , appen trackar träning och omvandlar till poäng som man kan använda för att få ut i presentkort eller rent av köpa prylar , väldigt amerikanskt och jag var ganska tveksam till konceptet. Men om man kunde samla tillräckligt med poäng till en creami så vore det nästan en gratis creami, girl math eller vad det nu kallas , jag antar att detta självklart förmånsbeskattas och det är vääääldigt många poäng som behövs för glassmaskinen.

Men om det är så att creami har en tendens att gå sönder så kanske jag ska tänka om , hellre ett köp i affär typ Elgiganten så kan man lättare lämna in på reparation/service.

2 gillningar

55 inlägg och ändå fattar jag inte vad detta är för pryl? (Ja, jag lever under en sten, har inga sociala medier och adblocker) Glassmaskiner för hemmabruk har funnits i årtionde? :thinking:

2 gillningar

Ninjan är fördelaktig om man vill göra “nyttig” glass! En vanlig glassmaskin behöver en viss mängd socker, fett och stabilisering för att bli bra. Med ninjan kan man i princip göra glass av en burk inlagda persikor eller yoghurt (som i en vanlig glassmaskin inte alls skulle bli bra).

3 gillningar

jag fattar fortfarande inte hur det blir just glasstextur men det ser ut att fungera så jag tänker att jag får god glass för 200 kcal istället för vattnig proteinshake som bara halsas efter ett pass för 140 kcal. Värt de extra kalorierna :smiley:

1 gillning

Alltså - tråden behöver lite musik:

Jag har nog postat den förr i nå’n av Jans glasstrådar, men den tål att höras igen. Text finns i beskrivningen så den kan man ju sjunga med i medan maskinen gör sitt jobb. :soft_ice_cream:

1 gillning

@Ballongpinne

En bra video om hur maskinen fungerar samt en jämförelse med den industriella föregångaren som Ninja har kopierat. Länken ska gå direkt till jämförelsen mot en traditionell glassmaskin:

4 gillningar