Termometern! Villhöver! ![]()
Finns ett gäng på Tradera med. Men kan vara bra att se så garantin fortfarande gäller. ![]()
Vi har velat ha en Creami i ett år, men sen avvaktade vi Swirl varianten. Köpte den så fort den kom ut här i Norden. Från Power, de hade dels 15% rabatt via Entercard och lite poäng hade jag liggande så den gick på 3300. ish. har haft den drygt 2-3 veckor.
Kan varmt rekommendera swirl, extra kul att göra mjuklassvariant. Vi kör alltid nästan den varianten, oavsett om vi käkar strut eller kör ner den i ett gals eller skål. Det är en helt anna konsistens på scoopable och serving, som det heter i Ninjan.
Så ni som funderar, köp.
Dottern (17) som mest velat ha en, men vi har testat Kaseinfrån Tyngre (kladdkaka mindre söt) gammledags vanilj. Blev riktigt gott. Har cokså gjort glassar på bara frukt, typ smoothie fast som glass. Frozen Yogurth med protein och bär. Bara fråga Chatgpt så får man en hel del recept.
Dottern hittar allt möjligt att prova på tiktok. Grym produkt .
Askar glass, men har ätit väldigt lite för att det inte är så nyttigt, nu kan man äta mer med gott samvete.
Testade göra en Frappe häromdagen med. Gott i värmen. FYogurth till frukost, eller varför inte en vuxendrink en varm dag typ frozen daiquiri
Härligt att höra - blir riktigt sugen. En praktisk fråga. Tycker behållarna ser rätt små ut. Vi är en familj på fem och en behållare skulle aldrig räcka. Funkar det att man spinner två behållare på raken som man gör mjukglass av sedan?
Måste dela med mig om min upplevelse av Ninja Creami. Jag köpte extra burkar som kom i lördags, gjorde direkt klart glass så det skulle vara redo när maskinen kom. Idag kom maskinen. Jag åkte hem, läste manualen för jag inte ville att något skulle hända. Gjorde som man skulle och jämnade ut glassen så det inte var någon bula i mitten. Jag körde igång maskinen och efter 20 % så hör jag hur något smäller till rejält. gängorna till kniven är sönder.
Vad fan? Helt ärligt? Inte ens EN bunke glass hann jag få göra innan skiten gick sönder. Jag har ju läst att ni haft problem men så här dåligt trodde jag inte en vara för 2300 kr skulle vara?
Som tur är känner jag en som jobbar på Elgiganten, han sa typ att “hört detta hända förr, kom in så får du en ny eller pengarna tillbaka”.
Min fråga är nu, ska jag testa en till? Jag har redan köpt extra burkar för 200 kr som annars bara är att slänga. Varför gör dom inte bara så att om det går trögt i glassen så finns det en sensor som känner av att oj, fortsätt inte vrida nu för då går saker sönder. Sedan så avbryts det och man får upp en felkod eller något. Känns helt sjukt att den bara kör på tills gängorna går sönder.
Vad tycker ni, prova en till eller bara inse faktum?
Jag köpte mig en Pacojet 2002…
Så jag kan principen för Ninjas glassmaskin. Jag har “lekt” lite med vänner och bekanta Ninjor. Jo, de funkar men de är definitivt hobbynivån på det hela. Men det saknar två viktiga funktioner. Dels så har de ingen kompressor som tillför tryckluft till glassen (kallas overrun på glasspråk). Så glassen blir len men inte luftig/fyllig. Sedan så kan man inte göra enstaka portioner i Ninjan. Samt att allt känns tämligen “klent/vekt”, men det är ju en rätt betydande prisskillnad…
Jag skippade ett bilbyte och harvade på med min bil i två år till och handlade min Pacojet istället. Så här drygt 20 år senare så har jag mera glädje av min Pacojet än vad jag skulle haft av biluppgraderingen då. Jag har handlat på mig bunkar och har 22st (vilket motsvarar 5st Ninja Cremi). Men det kostar att ligga på topp.
Jag tycker att du ska ge den en chans till. Har haft min nu i ett par månader och aldrig haft några problem med den. Tycker den är super ![]()
Förstår frustrationen när det inte går som man tänkt eller att som i ditt fall att något går sönder men som sagt ge den en chans till. När du väl fått allt att fungera så tror jag inte att du kommer att ånga dig ![]()
A.k.a. steg 6 på glassmaskinstrappan! ![]()
jag gjorde proteinglass, alltså inte “vanlig glass”, jag körde light ice cream setting. Är det denna ni andra som gör liknande kör också? @janbolmeson
Uppenbarligen var något fel
Nästa gång kanske jag ska låta glassen tina lite? Var rätt isig när jag försökte få bort den där toppen i mitten av glassen.
Japp, lite ice cream för proteinglass.
Du behöver (och ska inte) låta den tina innan, det låter bara som du hade extrem otur och fick ett måndagsexemplar ![]()
Jag kör bara proteinglass i min Ninja. Du körde på rätt program ![]()
Jag har testat att köra på en gång direkt från frysen och tinat ca 10-15 minuter och upplever ingen större skillnad mellan dom. Du hade bara extrem otur verkar det som. Jag har aldrig tagit bort toppen på glassen heller men det beror på hur stor den blir skulle jag säga. Har aldrig haft en jättestor “topp” heller. Är den för stor så är det nog bra att ta ner den en aning. Dom blir oftast lite isiga men beror också på vad man blandar i sin glass. Har fått mer is i vissa och mindre i andra. Man får experimentera sig fram och se vad som funkat bäst med det man gillar.
Det som knäcker Ninja Creamie är egentligen inte toppen i mitten (som kommer av att råvarororna inte förkylts i kylskåpet (som även ger bättre resultat på många sorters glass)). Utan till största delen av att bunken har lutat en del under infrysningen. Detta belastar knivarna snett och böjer axeln, och i värsta fall får kniven att träffa väggen på bunken. Detta är ytterligare en saknar som skilja Ninja från en Pacojet. Den saknar skyddsmekanismer för överbelastning. Som på en pacojet avslutar rotationen och stoppar processen, vid nästa uppstart så går den automatiskt upp. Jag har bara haft detta problem en gång och det var när jag försökte göra “snö” av -32 graders is gjord på kristallklart vatten (dvs utan inlagrade gaser genom kokning). Is blir då skithård och de gillade den inte alls. När den bara var runt -18 grader så funkade det. Jag tror inte att det är en bra ide att prova samma sak med en Ninja…
Jag tänkte precis detta när det small till i min maskin. Varför har den inte en inbyggd sensor som stoppar när den känner att det blir för kraftigt motstånd? Helt idiotiskt i min värld men kanske dyrare att införa än det faktiskt ger. Lättare att ge kunden en ny än att hitta på ett kostnadseffektivt sätt att göra detta på?
Den pacojet kostar ju iof som 20 - 30 st ninja så ser väl att någonstans måste priset ge något haha
Visst var det så att ägaren ljög och alla kunder gick upp i vikt? ![]()
Kanske affärsidén bakom Ninja, bättre att göra själv! ![]()
If it sounds too good to be true, it normally is ![]()
Efter 70+ inlägg är jag helt övertygad att det är bättre att ta en promenad till italienaren och ta en riktig gelato istället ![]()
Jag lovade återkomma med vårt basrecept på mjölk.
För en större bägare till De Luxe-modellen:
60 g socker
1,13 gram guar
0,56 gram xantam
ca 4-5 dl laktosfri mellanmjölk (till strecket, volymen ökar efter mixning)
Eftersom laglydiga medborgare normalt inte har en våg som kan väga delar av gram har vi istället gjort en större torr mix som vi kan använda. Då blir receptet istället så här:
Mixen
220 g florsocker
30 g guar
15 g xantam
Till en bägare
1 msk = 10 g av mix
4 msk = 51 g = drygt en halv deciliter strösocker
Mjölk till strecket (efter mixning)
Tänk på att laktosfri mjölk är lite sötare än vanlig mjölk om man använder det istället.
Nja. Beror på. Till exempel Arlas standardmjölk laktosfri innehåller nästan hälften så mycket kolhydrater som deras vanliga.
Men skiljer säkert mellan märken och mjölktyp, så läs på förpackningen.
Okej, gör verkligen 0.13 gram så stor skillnad egentligen? Genuint nyfiken.