Nörderi: Hur mycket el drar dina prylar? Finns det något att spara?

Absolut, det kan vara jätteviktigt för de som har en liten budget, givet att man även jobbat med onödiga utgifter.

Jag funderar ibland på relationerna. Om jag gör dåliga val av fonder/aktier så kan det ge en skillnad på 1 miljon eller mer på ett år. Det där jag ev. sparar på att byta vitvaror eller köra eko-program blir helt enkelt försumbart. Jag bör då hellre lägga tiden på att fundera mer på de val som har störst ekonomisk påverkan. Ett tips kan ju vara att göra en lista och rangordna vad som har störst påverkan och jobba uppifrån. Typ:

• Rätt investeringsbeslut?
  • För dyr bostad?
  • Jobb med bättre lön?
  • Billigare bil eller ingen bil alls?
  • Dra ner några grader inomhus vintertid?
  • Matlåda istället för att gå ut och äta på jobbet?

Har man betat av dessa och liknande större poster så kan man för all del börja titta på eko-program och liknande men vill man få stor effekt bör man börja i rätt ände.

Som jag sa, vissa har inte jättemånga alternativ att förbättra sina inkomster eller sänka sina utgifter.

Så små justeringar kan göra stor % skillnad för en del, men extremt liten för andra.

Så man får ta till sig de tips som gör bäst skillnad för ens egen livssituation, målsättning och som får oss att må bra. :blush:

2 gillningar

Jag håller med dig om det du skriver. Fokusera på big wins först. Detta är helt fel ställe att börja på.! Den här tråden tillkom ju i syfte att utreda om det finns några vinster att hämta, och hittills har det inte funnits sådär jättemycket. Att köpa billigt diskmedel är verkar vara viktigare än att ha rätt diskmaskin…

Men samtidigt tycker jag att inte att man ska underskatta;

1. Att lära sig om vad man förbrukar och konsekvenserna av det. Både sett i pengar och miljö. Ökad förståelse och kunskap är alltid bra!

Personligen skulle jag vilja lära mig vad en kWh är. På samma sätt som man har en känsla för vad man kan köpa för en hundring vore det kul att ha en motsvarande känsla för energi.

1. Goda vanor som regelbundet ger sig små förbättringar. Exempelvis ett fungerande ekoprogram som sparar pengar och miljö utan att du ens tänker på saken. Över tid ger det en extra glass i solen eller en varm choklad i skidbacken…
3 gillningar

Precis. Pulver kostar kanske 30 öre per omgång och tabletter kostar 0,80-3,00kr per omgång.

1 gillning

Hmm.! Jag kör tabletter eftersom jag inte är helt bekväm med doseringen av pulver. Hur mkt ska man ha? En matsked? Mindre?

Nån som har knep här?

Samma sak gäller tvättmedel. Jag häller bara i på ren chans. Kör flytande. Finns det spartips även här?

1 gillning

På min lilla bänkdiskmaskin så finns det en riktlinje för pulver i doseringsfacket för diskmedel. Jag tog mig tid och mätte upp det, så det är straxt under en msk. Så jag har en fin burk med pulvret i och ett msk mått i burken. Så det går jättefort att mäta upp. Borde finnas ett riktmärke på de stora diskmaskinerna med?

Jag gillar Finish pulver, de flesta större butiker har den, men ofta längst ner på hyllorna. Går även beställa via Apotea.

På tvättmedel så brukar det stå rekommenderad dos på förpackningen, beror på vikt på tvätten också.

1 gillning

Luftsolfångare verkar inte vara en stor artikel. Varför? Den borde vara perfekt för uthus, garage och sommarstuga. Värmer, omsätter luften, sköter sig själv och kostar inget i drift.
Är den för enkel för att folk ska tro på den?

Jag är med i ett par byggnadsvårdsgrupper på Facebook. Där har Luftsolfångare diskuterats en del, men mest vilka problem de kan orsaka.

Tydligen är de utmärkta på att skapa en bra miljö för mögel och andra bakterier som sedan sprids i hela byggnaden med den cirkulerande luften.

Så jag beslöt att inte skaffa det till mitt torp jag ägde förut.

1 gillning

Intressant. Frågan är om man kan ordna någon typ värmeväxlare? Kanske svårt med luft som värmebärare.

Eller också får man vara noga med rengöringen. Men det där är lätt att glömma bort när allt bara rullar på.

1 gillning

Det kanske finns alternativ som går att koppla på en mindre solcellsanläggning?

Så man kan få cirkulationens fördelar, men utan risken att själva anläggningen genererar skadliga aspekter till huset.

Men är själv inte så insatt, men kan rekommendera nischade FB grupper som ofta sitter på bra råd och erfarenheter. (Och några troll)

Nu kanske ni undrar - har mätandet upphört?
Nja. Det var bara en liten paus!
Torktumlaren mätte in på 1,82 kWh med blandat innehåll och extra torrt. Det innebär en kostnad om 3,28 kr per åktur.

Torktumlaren är således dyrare än både disk- och tvättmaskinen.
När jag börjar söka på vad torktumlare kostar och drar konstaterar jag att energiförbrukningen mäts i år. Hur korkat är inte det? Man vill ju veta vad som förbrukas per tumling!!
Till sist hittade jag en maskin för 6000 kr där uppgift om energiförbrukning per tumling framgick, 2,29 för halvfull och 4,43 för full laddning. Således blir återbetalningstiden oändlig. Min tumlare är 15 år gammal.

För den som vill spara här är tvättvinda rätt väg att gå. Dessutom blir tvätten goare…

1 gillning

Lyxigt med tvättlina, utelukten är bästa doften! Sen så är kanske det är mindre kul vintertid. :cold_face:

Det är en av fördelarna med min hyresrätt, stor och fin tvättstuga med två stora tvättmaskiner, en stor torktumlare, ett torkskåp, ett torkrum och en elektrisk mangel.

Den sköts också bra av oss hyresgäster, så de få lappar som sätts upp är om omhändertagna värdesaker, eller om någon blivit utelåst och behöver bli insläppta. Vi har datastyrt bokningssystem. :blush:

Men blir många kronor per vecka, de stora maskinerna drar säkert mycket.

Vad ska mätas härnäst?

Torkskåp är lyx i kvadrat, önskar jag hade ett, hänger kläder under värmepumpen som ett fattigmans alternativ. Det funkar bara på vintern dock.

1 gillning

Dyrt med torktumlare men har man den i källaren (om man har någon och bor i hus) kan man ju utnyttja spillvärmen :slightly_smiling_face:

Jag som bor i bostadsrätt använder bara torktumlare till tvätt jag inte är rädd om, dvs badhanddukar och sängkläder.

2 gillningar

Men man tumlar ju bara trasor, handdukar, sängkläder och underkläder för att det ska bli lite mjukare? Resten av kläderna hänger vi alltid upp, antingen ute på sommaren, uterummet på vår/höst och inne på vintern. Då ska man även tänka på att det är en kostnad att torka inomhus då ditt vanliga värmesystem behöver hjälpa till att torka.

Vi har en 15 år gammal Cylinda i källaren som fortfarande fungerar fint. Dock har jag sett att det numera finns tumlare med VP som är betydligt effektivare men kostar också mer och dålig hållbarhet. :smiling_face: Torktumlare med värmepump, dålig konstruktion | Byggahus.se

2 gillningar

Men på vintern gör den åtminstone nytta för inomhusvärmen. (Jag kör nog min 2-3 gånger om året (helt sant).) Den stod på plats när jag flyttade in.

Yes! Jag torkar utomhus så länge det går och blåsiga novemberdagar hänger den under altantaket och sedan kan den hänga inne i tvättstugan för att torka det där sista som inte Skånefukten ute tar bort sent på året. :slight_smile:

1 gillning

Denna vinkyl kostar 2990 och sägs förbruka 158 kwh/år. Det är en besparing om 72% mot din kyl!
Om mätningarna stämmer så skulle du spara in en ny kyl på bara fyra år.!

Vet inte. Kanske robotgräsklipparen?

@ballongpinne Bra tips om att undvika tumlar med VP!

För alla som magiskt nog fortfarande hänger kvar i denna tråd har jag sammanfattat mätningarna i första-inlägget här.

3 gillningar

Jag tror att det kan variera, om den ställs på svalaste nivån, kanske den drar mer? Men det låter som ett bra köp om skillnaden är så stor. :blush:

Just vinkylar har ett bredare temperaturintervall än en klassisk kyl.

1 gillning

Jag misstänker att en spis/ugn är svårare att mäta i och med trefas?

Men det vore kul att få resultat om!

Din mätare, sätts den mellan eluttaget och prylen du vill mäta?