Jag bläddrade lite i vinkylens manual, men hittar tyvärr ingen temperatur angiven vid förbrukningssiffran där heller…
Ja, trefas löser jag inte riktigt. Mätaren är en Shelly plug S, så den sätts som en fjärrströmbrytare mellan vägguttagen och prylen. Den mäter bara upp till 2500W står det på… Framåt kanske jag skaffar någon pryl man ansluter till elmätaren för att se hela husets förbrukning. Då skulle man ju kunna få en ungefärlig siffra på ugn, spis etc…
Jag har gnetsparat lite via hemautomationen. Har idag helt automatiserad belysning där det tänds på rörelse och en del andra kriterier som ljusnivå, tid på dygnet etc. Vissa manuella undantag finns för läslampor etc. Sparar inte jättemycket men har dels dragit ner fördröjningstiden som det är tänt efter sista rörelse, dels har jag fört in ett “singelläge” som jag kan slå av och på. När det är på så släcks exempelvis alla lampor i köket när jag går in i angränsande rum och vice versa. Lämnar kvar enstaka lampor för ledljus och mysbelysning men strävar efter att i högre grad få dessa att följa var jag är någonstans i huset.
Skulle förstås även kunna föra in ett “gnetläge” där jag drar ner ännu lite mer om det är högt elpris men jag har inte timpris så det känns inte aktuellt nu. Lätt att föra in senare i så fall. Gnetläget skulle kunna minska antalet lampor som är på i olika läge alternativt sänka ljusstyrkan för lampor där detta går. Alltså kosta på mig lite mer mysbelysning etc. då elpriset är lågt, givet timpris.
Har även fått ner viloeffekten till runt 300W. Ökar då kyl/frys går och något mer, antagligen då fjärrvärmeväxlaren/pumpar arbetar. En normal dag utan att diskmaskin eller tvättmaskin går förbrukar jag c:a 10kWh. Har svårt att hitta så mycket mer att dra ner på…
25-30 watt i standby läge drar min sony oled tv med android. Helt sanslöst. Trodde inte på det när jag läste om det på forum men det stämde efter att jag satte en mätare på vägguttaget. Har testat att stänga av i princip allt som går även wifi men den drar ström ändå. Blir så jävla förbannad på sånt slöseri.
Min Sony android tv drar också så mycket enligt tibber pulse, startar upp externa hårddisken var och varannan minut och stänger av den tvärt så man hör skivorna plötsligt skutta snurra. Måste väl hämta hem nu reklam till startskärmen varje minut eller något…
Den är hemskt seg och uppdateringar gör det om något värre… Så jag borde ta mig tiden att avinstallera allt enligt guiden, och köpa en Nvidia shield eller apple tv typ
Samsung, 3D-variant modell äldre, 55 tum.
Ca 140 W i drift. Får inte någon uppgift i stand bye.
Samsung, förra årets modell, 55 tum.
Ca 61 W i drift. Ca 8 W i stand bye när jag mätte första gången.
Edit: Nu står den på 0. Kan vara så att den laddar om någonting när man drar ur och sätter i kontakten. Ska hålla lite koll.
Mätte mina Samsung LED-tv som har några år på nacken. Series 5 och series 7. Var under 1W i standby på bägge.
Har svårt att förstå hur jag kommer upp i nästan 300W som lägsta. Har ett stort gäng Asus Mesh-routers hemma, ska mäta dem också. De tar 11W per router ungefär. Men dessa behöver jag.
Störigt lågt. I juli var snitt 30kwh och lägsta dagsförbrukning 20kwh (mycket semesteraktivitet, bor på gård, men ändå) och i augusti då vi är borta hela dagarna är lägsta förbrukning 17kwh. Grundförbrukning ligger på 0.5kwh när vi inte aktivt gör något alls. Jakten på förbrukare har påbörjats…
4.63kWh är ju snitt 190W över dygnet, och det drar nästan den gaaaamla kylfrysen som står i lusthuset.
Morgonens runda har gjort att jag kommer ner till 260W när kyl/frys/fjärrvärme inte drar el.
Hittade bl.a. ett par radio/cd-spelare som stod i standby som jag nästan aldrig använder, drog ur sladden. Laserskrivaren drog jag också ur, använder den inte så ofta och den drar relativt mycket i standby. Den modernare HP Laserjet drar under 1W i standby så den får stå på och den använder jag oftare.
Ja någorlunda, mätte datorn och den ligger runt 1-3 watt avstängd. Så borde iaf ligga inom 20-30 watt. Har köpt en strömbrytare med fjärr, men resursslöseri ändå med tanke på antalet tv apparater Sony säljer.