AngÄende S&P 500, stÄr ju Àven följande i artikeln:
âthe S&P 500 failed to stay in the green and fell to its lowest level in about a yearâ
Vilket inte Àr lika alarmerande som rubriken de hade.
AngÄende S&P 500, stÄr ju Àven följande i artikeln:
âthe S&P 500 failed to stay in the green and fell to its lowest level in about a yearâ
Vilket inte Àr lika alarmerande som rubriken de hade.
Men det Àr ju en skillnad pÄ att kÀnna obehag och sen att agera pÄ det.
Jag tÀnker att mÀnniskor Àr olika, en del kan dÀmpa eller helt enkelt trÀnga undan obehagskÀnslorna fullkomligt med rationellt tÀnkande.
Medans andra anvÀnder det rationella tÀnkandet till att styra agerandet, Àven fast kÀnslorna finns dÀr.
Du tillhör vÀl antagligen den förra kategorien bara.
Jag kan tycka att det Àr trÄkigare nÀr det gÄr nerÄt Àn uppÄt, men det kommer ju liksom inte som nÄgon överraskning att bÄda hÀnder.
Har man gett sig in i leken fÄr man leken tÄla liksom ![]()
Dagens lÀge krÀver nu att man Äterigen börjar fundera över uttagsstrategin för sina tjÀnstepensionerna, iallafall för oss nÀra pensioneringen. MÄnga med mig har en mix av olika tjÀnstepensioner, blandat traditionellt förvaltade och fondförsÀkringar. Om vi fortsÀtter ner i mörkret sÄ borde ju strategin vara att vÀnta med att ta ut fondförsÀkringarna, för att inte tÀra pÄ fondkapitalet nÀr det till slut vÀnder upp igen och istÀllet börja med ett pensionsuttag pÄ de traditionellt förvaltade. Förutsett att man inte behöver pension frÄn alla frÄn dag 1 för att fÄ en rimlig pension. Eller har ni nÄgon alternativ strategi som ni funderar pÄ?
Jag hĂ„ller med, i denna trĂ„d kom referenser till âbond tentâ upp, det Ă€r kanske nĂ„got att fördjupa sig i.
Kitces artikel om âBond tentâ Ă€r vĂ€ldigt riktad mot amerikanska pensionĂ€rer. Om man försöker applicera den pĂ„ Sverige och FIRE (om FIRE Ă€r i nĂ€rheten av 55) skulle en förenkling kunna vara nĂ„got Ă„t det hĂ€r hĂ„llet: Ha ett rĂ€ntetĂ€lt 10 Ă„r innan âpensionâ och 10 Ă„r efter âpensionâ Plocka ut âpensionâ ur tĂ€ltet och undvik att sĂ€lja aktier under dessa Ă„r efter pensionen. Ett svenskt rĂ€ntetĂ€lt kan förutom rĂ€ntefonder innehĂ„lla inkomstpension, förmĂ„nsbestĂ€md tjĂ€nstepension (t.ex. ITP2) och vanliga sâŠ
Intressant, men trÄdarna Àr mÄnga pÄ RT
SĂ„g ocksĂ„ att jag Ă€r tillbaks till âgĂ„â avseendet storleken pĂ„ mitt privata sparkapital jĂ€mfört med juli 2020, sĂ„ snart 2 tappade Ă„r. KĂ€nns lite tungt men försöker maximera mĂ„nadssparandet nu och tĂ€nka pĂ„ att det blir fler andelar i dagslĂ€get. Var ligger ni idag? 2021? 2020?
Jag Àr tillbaka i nivÄ med November 2021.
Bra dÀr, det handlar vÀl mest om den riskspridning man har valt senaste Ären och vad man sitter pÄ nu. AMF SmÄbolag eller LF Global eller vad man nu har för mix av fonder. Den förra har ju tagit mycket stryk.
Juli 2021âŠ
Började investera pÄ börsen igen i februari 2021 efter över 15 Ärs frÄnvaro. Ligger fortfarande svagt pÄ plus tack vare innehaven i guld och rÄvaror.
Jag Ă€r back tvĂ„ Ă„rslöner sedan Ă„rsskiftet, men jag kĂ€nner att det kunde varit lĂ„ngt vĂ€rre. Det Ă€r inte krig i Sverige, jag och familjen Ă€r friska och det Ă€r 20 Ă„r kvar till pensionen. Ăsch, det löser sig med börsen. Det Ă€r bara pengar som ska anvĂ€ndas lĂ„ngt fram i framtiden⊠hĂ€lsan, freden, klimatet och familjen Ă€r viktiga saker pĂ„ riktigt.
Blir bara sÄ nyfiken. Du skriver att det inte gör nÄgot om du inte gÄr plus de nÀrmaste tio Ären. DÄ börjar jag fundera över om jag lÀgger för tung vikt av mitt sparande i just börsen (Lysa). Sparar du det mesta pÄ sÀkrare platser eller Àr du helt enkelt redan förmögen? Det kan ju vara en privatsak men för att det ska kvitta för mig mÄste jag nog placera tyngre hos Lunar. LÀgger 10 000kr / mÄnad hos Lysa och 10 000kr pÄ Lunar. Jag borde kanske öka summan hos Lunar för att kunna kÀnna mer som du, att det kvittar liksom hur börsen utvecklar sig. Vore ju surt om jag om tio Är tÀnkte, hade jag bara lagt ner pÄ Lunar sÄ hade jag idag varit sÄ mycket rikare⊠kÀnns ju dock osannolikt att börsen pÄ tio Är inte skulle ge mer Àn 1,05%
.
Du skriver att det inte gör nÄgot om du inte gÄr plus de nÀrmaste tio Ären.
Javisst, mycket beror det pĂ„ vad man menar med âgĂ„ plusâ. NĂ€r jag sĂ€ger att det inte spelar mig nĂ„gon roll att jag gĂ„r plus eller ej. DĂ„ menar jag att âgĂ„ plusâ Ă€r rent nominellt, alltsĂ„ siffran som Ă€r âvĂ€rdetâ pĂ„ mina investeringar.
Jag skulle inte vĂ„ga ha högre exponering mot bankkonto Ă€r jag redan har med en stor buffert. Helt enkelt eftersom inflationen Ă€r en okĂ€nd faktor. En given summa idag Ă€r inte vĂ€rd lika mycket köpkraft om 10 Ă„r. Det Ă€r stor skillnad. Dessutom sĂ„ Ă€r det en stor osĂ€kerhet i hur stor inflationen Ă€r över dessa tio Ă„r ackumulerat. AlltsĂ„ inflationen Ă€r ju Ă€ven den ârĂ€nta pĂ„ rĂ€ntaâ fast negativ utveckling.
DÄ börjar jag fundera över om jag lÀgger för tung vikt av mitt sparande i just börsen (Lysa).
Har du funderat pÄ om det inte snarare Àr sÄ att du lÀgger för stor vikt vid att ha en viss nominell summa? AlltsÄ att du indirekt skulle ha för lite pÄ Lysa?
Det kan ju vara en privatsak men för att det ska kvitta för mig mÄste jag nog placera tyngre hos Lunar. LÀgger 10 000kr / mÄnad hos Lysa och 10 000kr pÄ Lunar.
Jag lÀgger 15k i mÄnaden pÄ Lysa (90/10) och sparar 0 kr pÄ bankkonto varje mÄnad. Har en buffert pÄ 100kSEK.
Sparar du det mesta pÄ sÀkrare platser eller Àr du helt enkelt redan förmögen?
Sett till Ă„lder och medelsvensson/svenskar i allmĂ€nhet Ă€r jag rejĂ€lt förmögen ja. Men jag inte jĂ€tteförmögen sett till detta forumet. Ăr knappt 30 Ă„r.
Har knappt 1,4 MSEK hos Lysa och Avanza i 90/10 portföljer. PÄ Avanza har jag inga rÀntor utan guldpapper istÀllet.
Jag borde kanske öka summan hos Lunar för att kunna kĂ€nna mer som du, att det kvittar liksom hur börsen utvecklar sig. Vore ju surt om jag om tio Ă„r tĂ€nkte, hade jag bara lagt ner pĂ„ Lunar sĂ„ hade jag idag varit sĂ„ mycket rikareâŠ
Detta Àr vÀl bara att du har en förlustaversion? Vore det inte surt om du om 10 Är tÀnkte samma sak fast om Lysa istÀllet för Lunar?
Vad Àr dina mÄl? Vad ska du med pengarna till?
Jag har som mĂ„l att kunna göra FIRE. Inte göra det, utan bara ha makten att kunna göra det. Att kunna gĂ„ in och snyta mig gardinen pĂ„ chefens kontor och sen lĂ€mna ett jobb pĂ„ dagen. AlltsĂ„ ha total och fullstĂ€ndig kontroll över min tid. Att en chef inte ska ha möjligheten att pressa mig. Ăn sĂ„ lĂ€nge har jag inte haft det behovet, men man vet aldrig nĂ€r den dagen kanske kommer.
SÄ om börsen gÄr sidledes i 10 Är sÄ kan jag inte göra det vid 40 utan fÄr vÀnta till 55 kanske. So what? Det spelar ju ingen roll egentligen, jag ska ju leva fram till den dagen ocksÄ. Jag ska ju leva och njuta av livet nu ocksÄ⊠det kommer jag kunna göra oavsett om jag mÄste jobba eller inte.
Att kunna gĂ„ in och snyta mig gardinen pĂ„ chefens kontor och sen lĂ€mna ett jobb pĂ„ dagen. AlltsĂ„ ha total och fullstĂ€ndig kontroll över min tid. Att en chef inte ska ha möjligheten att pressa mig. Ăn sĂ„ lĂ€nge har jag inte haft det behovet, men man vet aldrig nĂ€r den dagen kanske kommer.
Den dagen, @Nightowl, sÄ hoppas jag att du berÀttar hÀr hur det kÀndes, ok? ![]()
(Skrattade högt nÀr jag lÀste detta - underbart!
)
Jag skulle bli extremt förvÄnad om jag skulle bete mig sÄ oerhört otrevligt mot en chef i verkligheten. Det handlar inte om att göra det, det handlar om att ha makten att kunna göra det utan att det negativt pÄverkar mitt liv.
Hade kollegor pĂ„ mitt förra jobb som kĂ€nde sig (och enligt mig ocksĂ„ blev) âluradeâ pĂ„ icke nerskrivna överenskommelser med sin chef och HR. DĂ€r de var helt lĂ„sta och i praktiken var tvungna att bara acceptera det dĂ„ de inte hade utbildningsbakgrunden att kunna byta jobb och fĂ„ motsvarande lön. Samtidigt som de var helt beroende av att ha sĂ„ hög lön p.g.a. familjeförhĂ„llanden o.s.v.
Med andra ord saknade de den makten över sin egen situation. Jag tyckte inte alls om att se det, vill inte hamna i den situationen nÄgonsin.
TÀnk pÄ att du har minst 1mÄnad uppsÀgningstid @Nightowl . Det Àr inte bara sluta för dagen en anstÀlning 

Det Àr bara att se till att man blir sparkad med omedelbar verkan 
Komma helt naken till jobbet eller nÄgot liknande 

DÀr nÄnstans Àr jag ocksÄ.
SjÀlv har jag pausat mitt mÄnadssparande ett litet tag. Blir nog ett uppehÄll pÄ 2-3 mÄnader. Stor osÀkerhet i US, EU, Kina sÄ det kommer nog dippa en del mer. Sen ökar jag Àven min lockdown buffert.