Ny mobiltelefon. Tipsa om modeller

Är du intresserad av “cutting edge” och vill stoltsera med inbyggd support för NFT kan du spana in https://se.nothing.tech. (Det om något är ett tecken på att rida vågen.)

Ang ekosystemen så bytte jag från Apple till Google för några år sedan. Ångrar mig inte alls! Allt funkar lika smidig, om inte smidigare! Däremot tar det ett tag att vänja sig och förstå hur det som skiljer sig åt funkar. När man väl har förstått det är det som att komma till himmelen från himlen… :wink:

1 gillning

Bra beskrivet. Jag hoppar mellan Android och iOS. Började med en 3GS, sedan Android fram till XR. Nu en 13 Pro. Skulle vilja testa Pixel härnäst.

Det är svårt att misslyckas med ett mobilköp idag. Det mesta är asbra. Även övre budgetlurarna. Jag upplever att de som tenderar att vara mest missnöjda är de som bytt från iPhone till en nedre budget-Android.

Skulle själv säga att TS beskriver en iPhone. Med reservation för vad han känner för att scanna ansiktet istället för fingeravtrycket. Nästa generation kommer nu i höst så jag hade väntat in den.

Och varför skulle TS inte kunna scanna ansiktet på en Android?

För att det inte är säkert. Google kidnappar ens sambo! :joy:

Nej, men senast jag läste om ansiktscanning på Android så är det snarare bildmatchning vilket är alldeles för enkelt att gå runt för att anses vara en säker lösning.

Det är det inte heller i iOS …

Ansiktslås på iOS är en acceptabel lösning precis som fingeravtrycksläsare på Android. Ansiktslås på Android är inte en säker lösning och jag skulle vilja avråda alla som använder det att sluta använda det. Använd fingeravtryck istället.

1 gillning

Anser inte det är tillräckligt säkert på någon av plattformarna.
Vägrar köra det på Android och iOS

1 gillning

Är bunden att hålla med dig. Det är en fantastiskt smidig lösning om man inte har känslig information på sin enhet. Däremot är den inte 100% säker i alla lägen och till och med Apple skriver rent ut att om man har en “tvilling” eller liknande, skall man inte lita på Face ID.

2 gillningar

Ah, du menar så. :slightly_smiling_face: Fair enough. Jag skulle själv gå tillbaka till fingeravtrycksläsare om Apple gav mig möjligheten att välja.

Vilken som blir nästa mobil för mig hänger helt ihop med vem av Google och Apple som släpper en Fold på svenska marknaden först. :drooling_face:

2 gillningar

Det vet du väl vem det blir? Deras slogan lär bli:

“iFold, first foldable phone ever!”

3 gillningar

Hehe, jo, risken finns. Jag har varit på iOS så länge nu så jag vill verkligen att Google ger mig en anledning att byta tillbaka. Hade kunnat tänka mig en Sony Fold också, och deras bil.

Jag förstår varför de skriver så men kontentan blir ju ändå att Apple tycker att de är mer pålitliga än ens egen tvilling. :joy:

1 gillning
  • Typisk Android telefon:

According to consumer body Which?, scammers can bypass the screen lock on certain Android phones and access sensitive information. Researchers tested 48 phones and found that 19 could be unlocked with a photo⁠—even a low-resolution one printed on normal paper⁠—of the owner.

[…] included the £1,000 Motorola Razr 2022. Xiaomi, meanwhile, had seven models that could be exploited, while Motorola had four, Nokia, Oppo and Samsung had two and Honor and Vivo had one affected model each.

Many Android Phones Can Be Unlocked With A Photo

• Alla iPhone som har FaceID, ända sen 2017:

Once it confirms the presence of an attentive face, the TrueDepth camera projects and reads over 30,000 infrared dots to form a depth map of the face, along with a 2D infrared image. This data is used to create a sequence of 2D images and depth maps, which are digitally signed and sent to the Secure Enclave. To counter both digital and physical spoofs, the TrueDepth camera randomizes the sequence of 2D images and depth map captures, and projects a device-specific random pattern. A portion of the A11 Bionic processor’s neural engine—protected within the Secure Enclave—transforms this data into a mathematical representation and compares that representation to the enrolled facial data. This enrolled facial data is itself a mathematical representation of your face captured across a variety of poses.

https://www.apple.com/business-docs/FaceID_Security_Guide.pdf

1 gillning

Behöver du verkligen dubbla simkort nu när det finns esim? Pixel kan vad jag vet ha minst två sim aktiva om minst ett är esim.

2 gillningar

Tyvärr ingen trådlös laddning heller väl?
Sen var den för stor. I och för sig skärmstorlek inom min spec, men den har sämre utnyttjande av telefonens framsida.

Alltså detta var ju verkligen ett intressant märke!
Gillar att de sticker ut lite. Alla telefoner ser ju lika dana ut annars.
Tyvärr är ju både 1an och 2an lika stora som min nuvarande.

Nej. Det är korrekt. Trodde först inte min operatör Fello stödde e-sim, men har upptäckt att de gör det nu. (Ska uppdatera).

1 gillning

Så här ser läget ut nu.

Möjliga modeller
Samsung Galaxy S23
Samsung Galaxy S22
Asus Zenfone 10
Google Pixel 7a
Iphone 12
Iphone 13
Nothing Phone 1 / 2 (Egentligen för stor, men blir ändå lite sugen på en sån.)

Har inte blivit helt övertygad om en Iphone.
Det som gör mig skeptisk är följande.

• Har redan flera andra Androidenheter.
    – Surfplatta
    – Bil
    – Chromecast
    Så om jag inte ska byta ut alla kommer jag ha två olika system.
  • Min fru har Android, så vi kommer dubblera uppsättningen laddkablar. (Ibland vill man ladda med kabel)
2 gillningar

Det stämmer tyvärr.

Varför förvandlades denna tråd till Apple vs Android ?

1 gillning

Varför kan du inte köra t ex Googles appar på iPhone?