Exakt det jag menar dessa egenskaper kommer att presenteras på jobbet och familjelivet bör sådelse bli lidande då “energin” redan är uttömd när hon kommer hem. Men detta är ju självklart svårt att veta på förhand och kommer presentera sig längre fram tänker jag. Skillnaden på män och kvinnor i detta avseendet är dock enormt då män har en längre tidsperiod att operera i än kvinnor iaf om barn ska vara resultat. Jag ser bara att samhället gör kvinnor en otjänst som jag ser det just för att deras fertila fönster är bra mycket mer ihop tryckt än mäns. Män har råd att leka och göra fel byta partners osv så länge vi jobbar på oss själva och landar bra jobb. Det omvända verkar vara svårare tyvärr
Det är en syn man kan ha och jag förstår varför du får den uppfattning. Men jag ser det inte som negativt iaf. Sen är det just egenskaperna ihop med tiden det tar att införskaffa dom som är problemet. Skulle min fru vinna en miljard på lotto i morgon skulle jag varken vilja skiljas eller bli våldsam. Hon är en bra fru med och utan pengar. För mig spelar pengarna ingen roll alls då jag har nog av dom själv.
Då drar du slutsatsen att “dåliga egenskaper för familjelivet” per automatik följer med att en kvinna har hög lön, underförstått högre än mannen? Men att samma dåliga egenskaper inte gäller mannen med högre lön som familjefader? Och kanske att så länge kvinnan tjänar mindre så följer de goda egenskaperna du söker automatiskt med den lägre lönenivån?
Dom egenskaper som gör att du blir duktig på att tjäna pengar behöver inte nödvändigtvis göra dig till en bra partner är vad jag säger. Och ja det är olika för män och kvinnor inte för att jag säger det utan för att dom samlade valen grupperna gör visar på det.
Nej det finns absolut inget som säger att låg lön ger en bra partner. Jag skulle säga att det är jätte svårt att hitta bra människor idag rent allmänt på grund av all självupptagenhet. Och det gäller inte minst när man söker partner. Hittar man någon man gillar idag ska man hålla hårt i dom oavsett om det är en kärleksrelation eller än vänskaps. Bra människor är det brist på enda världen inte har brist på är byråkrater och youtubers
Fast… du skrev väldigt tydligt att eftersom jag som kvinna tjänar mest i mitt förhållande så är jag sannolikt som din mamma, som du upplever negligerade dig som barn.
Jag tycker mest synd om dig, och hoppas att du har tid att bearbeta ditt barndomstrauma som tydligt gett dig en bild av välutbildade kvinnor med hög lön som självupptagna. Jag kan bara hoppas att du inte sprider den bilden vidare till dina eventuella barn.
För mig personligen så är det främst min frus intelligens samt våra diskussionerna som är det mest attraktiva med henne för mig. För att ha dessa egenskaper krävs det en högre utbildning…
Sen att hon tjännade mer än mig när vi träffades var inte något jag brydde mig om.
Tror du blandar ihop “strukturer” med val. Att kvinnoyrken av tradition har varit lägre betalda eftersom kvinnoyrken började som “extrajobb” och inte i syfte att försörja en familj på eller bidra med 50% av en familjs försörjning ihop med partnern. Plus att kvinnor tar större ansvar för barnen och därmed tappar i karriär och löneutveckling. Men det innebär ju inte att hög lön hos kvinnor skulle vara något som “grupperna” väljer bort, det är nog snarare ett utfall av hur det ser ut strukturellt.
Jag hävdar även omvändningen, att någon är duktig på att tjäna pengar inte heller nödvändigtvis gör att den personen är en dålig partner. Och att det inte är någon skillnad här på man eller kvinna.
Här håller jag inte med i ditt påstående om “krävs”. Jag skulle säga att sannolikheten för en sådan diskussion du vill ha antagligen ökar med att en person är högutbildad, men knappast att det är ett krav. Mysiga Johanna på donken som inte gått ut gymnasiet kan ha motsvarande intelligens och klara lika avancerade diskussioner.
Om det får dig att må bättre varsågod. Jag skulle om jag var du sätta mig ner och fundera på vad det är med detta samtalsämne som gör dig så provocerad? Du har skrivit ovan att du lämnar tråden men ändå kan du inte låta bli. Varför är det så?
Kul för dig Det har inget att göra med hennes fysiska attribut som gjorde att du drog dig till henne? Den intressant är ju att man gjort ett val och i det valet har du valt bort alla andra. Varför valde du som du gjorde och varför valde hon som hon gjorde. Jag tycker att fråga är intressant och vill verkligen inte provocera dig men finns här om du vill hjälpa mig att få insikt i andra människors val
Det här är ju bara anekdotiskt bevis för din egna speciella situation.
Min mamma tjänade betydligt mer än min pappa, men jag upplever inte att det var något problem på de plan du beskriver. Detta är givetvis bara anekdotiskt bevis från min speciella situation, så går inte att utläsa något generellt från det heller.
Jag har en dotter, därför har jag en skyldighet att svara när en man klistrar på egenskaper på kvinnor.
Dessutom verkar mest män vara aktiva i tråden, och ville väl få in lite feminina aspekter. Jag vet varför jag blir provocerad, behöver verkligen inte fundera på det.
Att som kvinna tjäna mycket verkar i ditt huvud vara en egenskap att kvinnan är självisk och inte tar hand om hem och familj. Det provocerar mig, för det är (för mig), ett gemensamt ansvar. Inte mannens, inte kvinnans.
Att försöka trycka ner en kvinna som tjänar bra med pengar, genom att säga att hon är självupptagen och inte är närvarande i sin familj, det provocerar mig. Min dotter ska kunna, om hon vill, bli högutbildad, tjäna bra med pengar, eller göra något annat hon vill, om det så är stå på donken, utan att det ska dras slutsatser kring att vissa egenskaper hör ihop med det ena eller andra. Att hon är en ”bättre” mamma om hon inte gör karriär. Att hon är en med feminin kvinna om hon inte gör karriär. Helt sjukt att det finns män som drar slutsatser bara kring en kvinnas status och lön på det sättet.
Ja det skulle ju iof vara en förklaring i den moderna tiden men om jag förstår det rätt är mönstret återkommande genom tiderna. Sen är det ju såklart att en mamma med 3 barn kommer ha mycket svårare i karriären än dom kvinnor utan barn eller män. Dock förstår jag inte ivern att komma tillbaka till jobbet. Min fru vill vara hemma och det är jag som tjatar iväg henne till jobbet. Mest för att hon ska ha en vettig sysselsättning när barnen en dag flyttar ut. Hon är för övrigt relativt högavlönade och har en högre position än mig själv.
Fast beror på om barn är med i bilden eller inte skulle jag säga. Sen är det inte riktigt så att det är jag som bestämt att det ska vara så. Bara att när du analyserar samtliga val som görs på dejting marknaden summerar den till det. Eller iaf att värdera kvinnliga karriärer lägre än mäns karriärer och att värdera åldern olika mellan könen. Kvinnor som grupp gillar cirka 5 år äldre män. Och mäns som grupp 18-70 tycker att kvinnor är mest attraktiva vid 23 om jag kommer ihåg rätt.
Väldigt bra poäng du kommer med. Men är en anektodisk bevisning i ett hav av datan som verkar stödja det jag säger. Men kan ju självfallet ha missförstått något
Självklart ska din dotter för ta egna beslut är väl ingen som sagt något annat? Men lika mycket som hon har rätt att göra egna val har andra män även rätt att välja andra partners en din dotter. Är ett samspel där det relevanta för mig inte är vad jag vill ha i en kvinna. Utan vad kvinnor vill ha i män eftersom att det är dom som ska välja mig. Likaså måste kvinnan vara attraktiv för mig och då värderar jag inte hennes inkomst eller utbildning alls. Jag värderar hur vida jag anser hon kommer vara en mamma till mina barn och om jag vill ägna mig till sexuella aktiviter eller ej. Det är jag som bestämmer det inte du. Även om jag förstår att du tycker detta vara jobbigt och provocerande
Jag tror det är svårt att hitta nån som jobbar på mcdonalds och samtidigt tycker om att diskutera penetreringsdjup för röntgenstrålning, förslitningsmekanismer vid bearbetning, bästa API mellan PLC och MES eller hur man kan använda sig av digitala tvillingar.
Sure kanske finns nån på mcdonalds men jag tror jag har större chans att vinna miljardvinsten på eurojackpot.
Just de ämnena tror jag är svårt att hitta någon som vill diskutera hemma vid matbordet överhuvudtaget… Det handlar heller inte ett dugg om intelligens utan bara om smala fackkunskaper. Johanna på donken kan vara intelligentare men har inte haft anledning att skaffa sig dessa smala fackkunskaper.
Och det är som min menning att vilken anledning finns det att diskutera med nån som saknar fackkunskaper spelar inte jätte stor roll kring vad utan mer att personen behöver ha kunskaper som man kan lära sig ifrån samt att vi båda växer under vårat förhållande. När vi växer tillsammans samt på jobbet så får vi får nya diskussionpunkter.
Typ ett av ämnen jag nämde har lite att göra med fysisk , annars är det mix av olika ämnen. Var mer avsaknaden av diskussionsämnen från en dag på mc donalds som jag var ute efter.
Att du tycker ditt intresse och arbete är högre värderat än donken säger massor om dig som person. Du har rätt att tycka/tänka så men innan du kallar andra för oförskämdheter kolla dig själv i spegeln och kom ihåg den här gången.
Har aldrig jobbat på donken men vet något om akademiker och deras extrema förmåga att alltid ha fel men att just dom är så duktiga och kan allt. Ja strålning kan vara intressant om man pratar ive micke men nej det är inte så intressant som du tror bara för att just du tycker det.
Men som sagt du har rätt till din uppfattning du är bara inte så PK som du själv tror att du är. Du gör samma beteende misstag som alla andra och var ödmjuk kring de är ett gott råd