Ny studie, Färre konflikter med gemensam ekonomi

Din individuella upplevelse tycks korrelera väl med de studier som gjorts inom området. Min tolkning är att män som grupp behöver förstå att deras värde som partners inte hänger på att de drar in mest till hushållskassan! Jag läste tidigare denna artikel i DN och tycker den är rätt bra.

Skrämmande siffror dock att kvinnor som tjänar mer löper ökad risk att bli utsatta för våld i nära relation!

1 gillning

Kan inte läsa artikeln. Korrelation eller kausalitet?

De talar om ”sannolikhet” så jag förutsätter korrelation. Svårt att visa på kausalitet i denna typ av studier. Behövs nog fler/andra typer av studier för det. Lägger in ett par skärmklipp:

OK undrade vad som låg bakom. Du glömde att säga att det byggde på att mannen dessutom blivit av med sitt jobb, inte bara att kvinnan tjänar mer. Men ändå svårt att förstå, jag skulle gärna vara tillsammans med en kvinna som tjänar jättemycket mer än mig, tänker att det kan väl aldrig skada.

2 gillningar

Du tror dig vilja. Inte samma sak som att faktiskt tycka om det när du är i situationen. Men finns nog män och kvinnor som gillar att kvinnan är den som drar in pengarna. Men tror att majoriteten av både män och kvinnor genom sina val av partners visar att dom flesta gillar det omvända.

Mvh
Fredrik

jag har väldigt god självkännedom så jag är extremt säker på hur jag skulle reagera i en sådan situation. Plus att jag aldrig någonsin har slagit en kvinna, inte en man heller för den delen.

2 gillningar

Nu påstod jag inte att du var våldsam eller att man blir det automatiskt för att någon har högre lön. Jag menar att dom egenskaperna som brukar generera högre inkomst inte är vad män generellt dras till.

Jag skulle iaf inte vara så sugen på det eftersom att jag har en mor som har väldigt hög lön. Och det är inget som jag skulle vilja påstå underlättar familjebildande. Det ställer mest till det. Hon hade aldrig tid för oss barn eller annat än sitt jobb.

Men som sagt är man nöjd med konsekvenserna över sina beslut är det okej. Problemet är väl bara att det tar ganska lång tid innan det uppmärksammas och då är det ofta försent att ångra sig.

Är alltså inte pengarna isig som är problemet. Mer egenskaperna som kommer behövas för att tjäna dom.

Mvh
Fredrik

Jag skulle säga att en kvinna som investerat i en bra utbildning och arbetat upp sig till en hög lön är attraktiv. Det är egenskaper jag uppskattar oavsett om hon skulle tjäna mer än vad jag gör.

4 gillningar

Intressant faktiskt aldrig hört än man säga detta förut. Men jag bara är nyfiken på om du har vägt in tidsfaktorn? För att gå en bra utbildning landa i karriären och dra in bra med pengar är hon runt 35 kanske? Hon kommer vara konfliktsökande och kompromiss ovillig med stor sannolikhet tankar som att hon inte ska behöva nöja sig med något mindre värt osv.

Och ställer du det mot johanna 21 år som jobbar på donken. Johanna är tacksam och femini hon hjälper till och ställer inte orimliga krav.

Skulle du med fördel här välja 35 åriga eller 21 åriga?

Lite det som är problemet här som jag ser det. Att bli framgångsrik på jobbet kräver egenskaper och tar tid. Dessa egenskaper behöver inte göra en mer attraktiv och tiden kommer inte tillbaka.

Är som sagt bara nyfiken då det är intressant att höra på hur andra tänker. Och om man missat något själv.

Mvh
Fredrik

”Är alltså inte pengarna isig som är problemet. Mer egenskaperna som kommer behövas för att tjäna dom”

Så du menar att bara för att man tjänar mycket pengar, så prioriterar man ner familjen? Känner verkligen inte igen det, varken från mina vänner eller mig själv. Kan tillägga att jag i år haft barnen själv majoriteten av alla barnens lov, och är den som skjutsar och håller koll i familjen. Att din mamma prioriterade annorlunda innebär inte för den skull att alla kvinnor som tjänar mycket gör det.

3 gillningar

Men om hon jobbar häcken av sig för att hålla sig där, har hon i viss mån misslyckats. Det är inte attraktivt utan mer ett symptom på prestationsångest, som jag ser det.

Oj, nu lämnar jag diskussionen… jisses…

5 gillningar

Nu börjar du spåra Prepp/Fredrik! Du antyder här att de flesta män föredrar en ung och följsam kvinna som arbetar på Donken framför en självständig kvinna med god karriär. Eller är du ute efter att provocera? Du antyder dessutom att män i högre grad besitter egenskaper som gör att de kan landa jobb med hög lön.

Jag vet, av gedigen erfarenhet, att Pellepenan inte alls är ensam om sina ståndpunkter. Intressant att du inte tror på honom.

3 gillningar

Inte alls. När det gäller attraktion så är det helheten man är ute efter. Alltså att olika egenskaper kan vara attraktiva men det är inte en lista man bockar av utan man väger samman helheten. Så Johanna på donken med en mysig personlighet är helt OK för mig!

1 gillning

Jag kan absolut inte lämna kommentarer på din privata relation. Det blir enbart fel och är du nöjd är jag nöjd. Men jag skulle tro att det var ungefär så min mor såg det med engång i tiden.

Mvh Fredrik

Att någon lägger ner arbete för att lyckas med något, varaktigt, är väl inte ett misslyckande? Det är väl få jobb med hög lön som man bara kan sitta på arslet med och låtsasjobba. Det krävs kontinuerlig ansträngning för att bibehålla en hög lön. Det tyder på engagemang, ansvarstagande, förtroende, vilja, kunskap etc. Goda egenskaper som kan vara attraktiva i sig, i alla fall i jämförelse med att sakna dessa egenskaper som knappast är speciellt attraktivt som jag ser det i alla fall.

1 gillning

Jag är helt av den synen ja. Och det stöds även av datan som finns i mängder när det kommer till sexuell attraktion väljer dom flesta män som har möjligheten att välja yngre framför äldre. Och dom flesta kvinnor väljer äldre framför yngre.

Och nej detta är inte någon jag säger för att provocera. Sen betyder ju inte det att det alltid är så kommer självklart finnas undantag som bekräftar.

Absolut tror jag på vad han säger mer bara nyfiken på varför eftersom att jag är av en annan åsikt kanske det finns något där jag kan lära mig av. Sen om det provocerar andra får det vara så.

Mvh
Fredrik

Håller helt med det är personliga egenskaper som gör helheten. Lite det jag menar att män inte värderar inkomst och utbildning lika mycket som kvinnor gör datan som finns på tex tinder och liknande tyder på detta. Även i undersökningar verkar kvinnor välja män med högre status än dom själva men det omvända verkar inte stämma. Men sen får ju alla välja vad dom vill bara nyfiken på vilka värderingar folk gör vid val av partners. Och då jag generellt umgås i kretsar med “manliga män” misstänker jag att jag har en bias här och den jag försöker hitta.

Mvh
Fredrik

Gissar lite men svarar bara för mig själv och drar inte slutsatser om andra. Jag har god självkänsla, gott självförtroende, god självkännedom. Eller i alla fall vad jag ödmjukt tror mig ha. Då spelar det ingen roll för mig om min partner tjänar betydligt mer än mig, jag är inte vare sig beroende av att vara den som tjänar mest eller känner mig hotad, nedvärderad etc. av att inte göra det. Och vad gäller goda egenskaper så kan samma goda egenskaper mycket väl innehas både av mysiga Johanna på donken som kan vara jätteduktig på sitt jobb, eller av Eva, hög chef på ett större företag. De jobbar inom helt olika områden men kan vara ganska lika utöver detta. Eller bara för mig upplevas som “olika smaker” som jag gillar.

Jag kanske missuppfattar dig men upplever det som att du har en kvinnosyn som passar bättre med hur det var för 75 år sedan än vad som upplevs vara normen idag.

4 gillningar

Nä, om det inte är ett permanent läge. Att ge järnet och vara uppslukad av något under en period kan vara nödvändigt och bra men om det sen bara rullar på i samma tempo ser jag det mer som att personen har blivit oförmögen att få bollen att rulla av sig själv och kanske har svårigheter att delegera. Det är hopplöst att ha en relation till en sådan person som är så självupptagen.

Men den som spelar solo kan ju ha en fördel av att vara gift med jobbet. De som kan kombinera båda är attraktivare.

1 gillning