Ombalanseringsmall 2023

Sitter och väntar på årets höjdpunkt när vi får tillgång till nya ombalanseringsmallen. Någon som hört om/när den kommer i år?

Vet ej om det kommer någon specifik ny mall för i år. Verkar inte som att @janbolmeson planerar några större förändringar av portföljerna :slight_smile: Det har helt enkelt inte kommit fram några nya, bättre fonder ännu. Vilken årsmodell av portföljerna har du?

Jag använder 2022 års fonder och ombalanserinsmall.

är det inte dags att ombalansera från länsförsäkringar global index till avanza global iaf om man har avanza? Jag köpte denna månaden för första gången enbart avanza global och kommer vi nästa ombalansering att sälja av länsförsäkringar helt.

Vet inte om ESG-trenden kommer ge mer värde eller inte men forskningen säger väl entydigt att varje avsteg man tar från att inte äga hela marknaden är en risk man inte får betalt för?

3 gillningar

Har man Avanza kan man absolut välja Avanza global samt Avanza emerging markets isället för att få lägre avgift.

Tror Jan rekomenderar LF pga att dessa finns på fler banker att välja. Avanzas fonder finns ju just bara på Avanza.

Då hade jag bara ombalanserat till ursprungsfördelningen igen.

Tänkt på att Avanza Global handlas “nästa dag” medans länsförsäkringar “samma dag”.
Har du lika bra timing som jag kommer dagen du missar säkert vara +2%.

Är det bara jag här som ej håller på ombalanserar utan låter mina innehav i tillgågnarna vara helt ifred? :slight_smile:

3 gillningar

Jack Bogle brukade inte ombalansera. Här är en kort intervju han hade med Morningstar om det:

Jag ombalanserar om det kommer väldigt mycket ur synk. Fast det har inte hänt ännu. Skillnaden i risk mellan två aktiefonder är försumbar så det känns inte speciellt kritiskt att ombalansera mellan samma slags fonder. Om jag hade haft räntefonder så hade jag följt det lite noggrannare (jag har en liten pott hos Lysa som sköter det automatiskt).

Jag ligger bara några procentenheter fel mellan Avanza Global och Avanza Emerging Markets. Om jag en morgon vaknar och ligger 10% fel så kanske jag gör något åt det. Men i praktiken ombalanserar jag inte. Det viktiga är att inte låta risken springa iväg.

En bra grej är ändå att kolla en gång om året att man fortfarande har “rätt” fonder. Kolla om det hänt något med avgifterna, om fonderna bytt inriktning, osv.