Hej!
Jag är i en liknande situation sedan ca 18 månader.
Jag håller med övriga om att försöka skapa en struktur kring hur pengar flödar i din ekonomi så att du får en struktur och en förutsägbarhet. Jag är inte så förmögen som dig men har ur det här perspektivet fördelen att köra “FIRE primärt via bolag”. Några av de fördelarna kanske går att efterlikna eller inspireras av även om du inte har ett bolagsupplägg?
- Jag tar månadslön och årsvis utdelning. Detta gör att jag vet vad jag har och röra mig med varje månad och därmed någon slags budget att förhålla mig till. Om jag då tar ut mer pengar för en enskilt köp vet jag tydligt att jag gör ett avsteg från budget.
- Jag fortsätter bidra till min pension via arbetsgivaravgiften och tjänstepension.
- Jag har en redovisningskonsult som känner mig väl. Det ger mig en person att bolla med även om jag fortfarande i princip är ensam gällande placerings- och investeringsbeslut.
- Jag har en betydande del av min portfölj i utdelande ETF:er samt kredit på portföljen. Det gör att jag kan skapa mig ett kassaflöde utan att behöva sälja tillgångar. Detta får anses vara mest “mental accounting” så kanske skiftar jag över till en ännu större andel traditionella indextillgångar när jag känner mig tryggare. I ditt fall så har du ju din “+5”-kassa som löser denna aspekt.
En skillnad jag kan uppleva är att avkastning från kapital på något plan inte är lika tillfredsställande att få på bankkontot som avkastning från arbete. Det blir verkligen tydligt att “pengar reduceras till luften man andas” istället för att också vara kopplade till person, karriär och prestation. Det tycker jag är lite av en utmaning som jag till fullo inte riktigt landat i.
Avslutningsvis så har jag därför också några mindre uppdrag som gör att det kommer in lite pengar. Detta täcker inte behovet över huvud taget men det gör att jag får ha en fot kvar i yrkeslivet och känslan av att steget dit inte är så långt tror jag lugnar mig också.