Pensionsmyndigheten: "Begränsad nytta med fondrobotar" | Rapport: "Vägledning om robotrådgivare"

Att nyttan är begränsad betyder ju strängt taget bara att nyttan inte är oändlig.

2 gillningar

Nja, typ. För någon som mig är robot definitivt lättare. Jag har ingen aning om vad gör angående börsen. Men för någon som är mycket mer kunniga och insatt är det väl inte riktigt det samma?

Jan säger ju t.ex. att si och så fonder är lika bra/bättre och billigare än lysa om man klarar av det mentalt, att inte köpa fler fonder när man ändå är inne på Avanza osv.

Jag kan inte riktigt köpa att det är lättare för någon som honom. Det är ju han som kommer med exempel på enkla bra portföljer, har sin podd osv massa artiklar och jobbar om jag inte har fel inom finans typ.
Att skapa en portfölj (vilket han har skapat många exempel av) och månaddsspara är väl knappt enklare?

Det någon annan nämnde dock är lysa är väldigt bres, sköter ombalansering och avgiften för ner om man har över en miljon eller något liknande

“Varför anställer jag en målare för att måla om en vägg när jag kan göra det själv? Totalt onödig kostnad”

I ditt exempel så har du inte tid eller vill inte göra arbetet.
I detta fallet är arbetet redan utfört. Han har sagt si och så fonder är bättre än robotar om du klarar av det mentalt.

Så antingen klarar han inte av att köpa random fonder när han är inne på Avanza eller så gör lysa något han inte kan/orkar/vill göra, och min fråga är då vad.

Andra har sagt typ
Lysa är bredare, den ombalanserar automatiskt, avgiften för ner om man har en miljon på lysa.

Han förespråkar att ha räntan/sparkonto separat så är knappast det. Visst är lysa bredare men hur mycket spelar det roll? Ärligt fråga. Sett folk säga att visst har lysa 7000 aktier men man kan vara väldigt diversifierad med mycket mindre. Är då ~0,1% ökning i avgifter värt det? (Ungefär. Avgiften beror lite på portföljen och hur mkt pengar du har)

1 gillning

Den löpande ombalanseringen och löpande bevakning efter billigare alternativa fonder behöver du göra själv med egen portfölj. Lysa gör det åt dig.

1 gillning

Jag gissar att Jans avgift är 0.287% (givet en portfölj med 100% aktier).

Som jag beskrev i den andra tråden så kostar en jämlik portfölj 0.27% (Lysa vs BetterWealth vs Opti - Nr 112 av Johann).

Vi pratar alltså mindre än 0.02% avgiftshöjning. Glöm inte heller att Lysa flera gånger sänkt sina avgifter, och kommer säkerligen göra det flera gånger i framtiden.

3 gillningar

Ja det är sant.
Om vi pratar om just jan dock (som var mitt första inlägg här) så förespråkar han väl att ha sparkonto separat?

Är dock möjligt att han har räntor.

Tycker du att ombalanseringen är värt ca 0,1% i avgift? Bara om man har räntor?(annars kan det inte ombalanserar va, så är det bara 100% aktier) Hur ofta behöver göra det? Kan förstå att även om det inte är ofta kan det vara skönare om man är en person som bara ser ut and forget it gällande månadssparande.

1 gillning

Intressant

Jag har Lysa.

Krävs fortfarande mellan dina fonder med 100% aktier och byta fonder när billigare dyker upp. Alltså det kräver lite jobb med att hålla sig uppdaterad o.s.v.

Typ en gång om året kan väl vara rimligt att göra det. Eller vid riktigt extra stora rörelser typ Coronakraschen.

3 gillningar

Det verkar inte som att det är någon större nytta med att ombalansera oftare än 1-2 gånger om året. I alla fall inte om man får tro Vanguards studie som jag skrev om här:

Man ska inte heller underskatta det mentala i att förvalta sin egen portfölj. Att faktiskt hålla sig till sin strategi är svårare än man tror. Det är ganska skönt att ha någon som sköter allt åt en som man vet gör det bästa enligt forskning. Det kan få kosta någon baspunkt extra enligt mig. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Verkligheten ser lite annorlunda ut ändå. När man läser på den här bloggen är det ganska vanligt att många loggar in lika ofta hos Lysa som någon annan som har Avanza/Nordnet. Det är lika vanligt att Lysa kunder går in och ändrar risken fördelningen mellan aktier och räntor då det är ganska smidigt ,ännu smidigare än att byta fond eller omfördelning med egen portfölj hos Avanza/Nordnet. Jag antar att många Lysa kunder loggar in ofta och vid oroligheter och nedgångar på börsen går in och tar ordentligt upp i ränte delen utan att tänka långsiktigt. Det är ännu lättare ändra sänka/höja risken och göra bort sig som många gör både med fondrobot eller med egen portfölj.
De som kan sitta lugnt i båten klarar sig lika bra både på Lysa som med egen portfölj Avanza/Nordnet. De som blir lätt påvärkade oroliga för det minsta kommer logga in både på Lysa eller egen portfölj och minska risken/sälja oberoende hur långt sparhorisont de har. :+1:

3 gillningar

Ja det är väl olika, det finns fler än en anledning att det är svårt att hålla en strategi. Det är inte bara nedgångar. Det kan också vara svårt på grund av att du får ett ökat utbud på Avanza, det är lätt att köpa till saker som går bra just nu, något aktivt förvaltat kanske. Det är lätt att man kanske inte omfördelar när man borde för att något går så bra så man vill inte sälja, och man kanske inte vill köpa något som går dåligt osvosv. Det är en sak om man bara köper LF global index och kan hålla sig men min erfarenhet är att många inte gör det.

Men jag håller med, det finns problem med att man kan justera aktier vs räntor så lätt i lysa med :slightly_smiling_face:

1 gillning

Sen jag flyttade över till Lysa så upplever jag det mycket enklare att inte logga in och kolla.
Har faktiskt inte varit in på hemsidan sen jag startade upp och flyttade över kapitalet.
Har ingen aning hur det ser ut idag.

Det jag däremot inte kan hålla mig från att kolla är min guldportfölj på Avanza, är in där minst en gång i veckan.

Men alla är olika och verkar vara flera som går in dagligen på Lysa. Vad man nu ska titta på där.
Kanske är som socialamedier, beroendet att alltid gå in utan någon eftertanke.

1 gillning

Jag förstår att många upplever att det är enklare, men skillnaden är enligt mig mycket mindre. Jag spenderar max någon timme per år med att förvalta min portfölj, vilket innebär att ibland byta ut någon fond, ändra någon fördelning och att ombalansera. En gång per år. Alltså mycket mindre tid än att måla en enda vägg.

Den stora skillnaden är kunskap, att veta vilka fonder och fördelning osv.

Men har man det är en marginell skillnad, speciellt om man ändå ska hantera sitt sparkonto och guld separat. Då känner jag att då kan man likaväl ha sin portfölj på samma ställe (i mitt fall hela portföljen på Avanza).

1 gillning

Jag håller med och använder inte Lysa själv. Men det passar perfekt för min mamma eller bror som inte ens vet vad aktier eller fonder är och inte gör någon ansats att förstå heller. Då är Lysa bätte än att de använder sparkonto för alla besparingar. Då spelar det inte roll att man får betala för några enstaka punkter extra.

5 gillningar