Pensionsmyndigheten kommer på besök - vad ska vi ta upp?

Skulle vara intressant om ni diskuterar förskottsräntan och hur pension skulle påverkas med en lägre eller högre ränta.

1 gillning

FIRE fråga:
Låt säga att man bott i Sverige och inte arbetat mer än enstaka år, men istället levt på eget kapital.
Alternativt om man arbetat utomlands och flyttat till Sverige som medborgare och pensionär.

Vad är den lägsta pensionen man får som boende i Sverige?

Jag skulle gärna höra er diskutera ”vad är tillräckligt” vad gäller pension och hur kan man tänka kring detta.

Vet många i 30-årsåldern med bra lön och tjänstepension och som ändå löneväxlar och där med drar ner på mycket annat i livet istället,

Är ju mycket stress och känsla av ”det är aldrig tillräckligt” i media vad gäller pension och skulle vara intressant med en diskussion om det alltid faktiskt är så. Jag själv tror att jag har jättebra förspänt men känner mig osäker då i princip all dialog handlar om hur knapert det kommer bli.

1 gillning

Om man inte bott i Sverige får man äldreförsörjningsstöd. Om man bott i Sverige utan att ha några inkomster får man garantipension. Dessa “pensionstyper” kan man inte räkna på utan de är en typ av bidrag som styrs av politiska beslut. Att man inte kan räkna på dem alls gör det väldigt svårt att förstå hur de kan kombineras med normal inkomstbaserad pension. Jag skrev om det i det långa inlägget ovan.

Jag tycker att hemsidan är välfungerande och snabb men skulle önska högre upplösning på utvecklingen. Kortaste period nu är 3 månader, medan jag skulle vilja se 1 månad, eller kortare.

Är detta något som kommer att hända?

1 gillning

Beror inte det på? Det pratas mycket om procent av slutlön som mål för pensionen. Samtidigt varierar det ju vilka kostnader man har. Vissa nöjer sig med en lägre levnadsnivå som pensionärer medan andra förväntar sig att kunna “leva på” i liknande format som när man jobbade i något höglöneyrke.

Ja precis. Därför det skulle vara ett intressant ämne för diskussion. Och lite data/tankar/verktyg hur man kan tänka. ”Det bror på” är ju svårt att förhålla sig till när det gäller sin egen ekonomi och då är det lätt att dras med i känslan av att ”katastrofen är nära :sweat_smile:

Jo, om vi utgår från våra respektive pensionsprognoser och kostnadsmässiga “kostymer” så skulle det kunna vara intressant att jämföra. Det vore inte minst intressant utifrån vilka lån man har och hur man tänker sig framtiden. Jag utgår iallafall från att de flesta tänker sig att “leva skuldfria” som pensionärer men jag kanske har fel. Har man väldigt gott ställt kanske det inte är nödvändigt förstås.

Varför är det högre skatt på pension under riktåldern (upp till 12% eller drygt 3100 kr mer i skatt per månad) jämfört med a) skatt på lön eller b) skatt på pension över riktåldern.

Varför är skatteskillnaden procentmässigt ökande med minskad pension:
90000 kr:.<1%
50000 kr: 6.5%
20000 kr: 12%
Detta gör att tex en undersköterska som är utarbetad och inte orkar vänta till sin riktålder, inte har råd att gå pension innan sin riktålder.

Då man hävdar att finanseringen av den allmänna pensionen är hotad och motiverar detta medhögre skatt innan riktåldern, varför då även den högre skatten på tjänstepension och privatpension som tas ut innan riktåldern?

1 gillning

Vad krävs sammanlagt ihopsamlat i allmän pension för att kunna ta ut 20000 kr i månaden från 65 år

2 gillningar

Jag hade tolkat det som att 7ap fonden förvaltar enligt riktlinjer från pensionsmyndigheten, men det kanske inte stämmer?

1 gillning
  • Uttagsstrategier och “bra att tänka på” när man “bryter” mot hela idén och går tidigare än farbror staten tänkt.

• Hur ser beräkningarna ut när de jämför begränsad period kontra livstidsuttag. (Lite förenklat såklart, men mer kött på benen kring hur man själv kan/bör tänka.)

3 gillningar

Jag har löneväxlat länge men kopplingen till “därmed drar ner på mycket annat i livet” finns inte för mig i alla fall. Det är en del av överskottet varje månad som jag löneväxlar för, hade jag inte gjort det hade det blivit över efter skatt och hamnat i vanliga sparandet istället.

Samma här. Det var pengar som annars hade gått till det vanliga sparandet/investerandet.

2 gillningar

De av oss som arbetar utomlands men inom EU, hur fungerar det med uttag av utländsk pension?

Jag har hört att det är Pensionsmyndigheten man ska kontakta när man går i pension och att Pensionsmyndigheten kontaktar sin motsvarighet i EU landet för att få igång beräkningen av pensionen från utlandet och börja uttaget. Stämmer det?

Även förstått det som att det görs en samordning av tjänsteår inom EU. Tex ett land som kräver minst 10 års inbetald pension för att få någon pension alls från landet så räknas totala tjänsteåren inom EU så att man har bättre/god chans att kvalificera sig för pension från annat EU land. Stämmer det?

Hur beskattas pensioner från andra EU länder. Betalas skatten i andra EU landet, i Sverige eller regleras det via sk dubbelbeskattningsavtal?

2 gillningar

Amen to that! :grinning::+1: Tror tyvärr inte en Dr räcker. Kanske en dubbel Dr samt en psykolog examen så man kan sätta sig själv i terapi :joy: Alternativt en AI robot mest för att den inte behöver terapi :joy:

E X A K T :+1:

Sen om det måste vara låst till man är 55 år eller så hade ju varit fine. Lite som gamla IPS men för TJP.

Tyvärr är det väl inte Pensionsmyndigheten som styr över det men hade varit intressant att höra deras tankar och ev hur det ser ut i andra länder om de har samarbeten över gränserna.

Allt med koppling till FIRE!

2 gillningar

Samma fråga som ovanstående men i vilken grad FIRE skulle kunna påverka hela Pensionssystemet?
Dvs om fler slutar jobba tidigt, oavsett om de har stort eget kapital eller klarar en knapp livsstil, hur kan påverkan blir för framtiden för den stora massan?

2 gillningar

Jag skulle vilja få svar på varför värnplikt ger pensionspoäng från år 1995 men inte åren innan dess. Verkar vara ett riksdagsbeslut men svårt att hitta mer än detta: https://cornucopia.se/2017/08/ingen-pensionersattning-om-du-gjorde/

Fråga vad de anser om deras strategi att ta bort och göra om hela bidragssystemet. Jag tror det kommer ta tid. Taket för bostadstillägg måste höjas eftersom inflation med räntehöjningar och övriga prishöjningar påverkat kostnaderna långt utöver taket för många som inte längre blir berättigade till bidraget .