Det där låter typiskt som en fråga för nå’n annan än Pensionmyndigheten.
…och välkommen till forumet! ![]()
Det där låter typiskt som en fråga för nå’n annan än Pensionmyndigheten.
…och välkommen till forumet! ![]()
Varför är värdeutvecklingen i simulatorn satt så väldigt lågt? (1,9%). Även om det är real avkastning låter det lågt jmf med de 4-5% realt som jag uppfattar brukar antas här på forumet (dock kanske en annan portfölj avses då som inte är jämförbar, dvs globala indexfonder).
Förstår att myndigheten vill ge rimliga förväntningar i simulatorn, men hur konservativt är egentligen avkastningsantagandet?
Om man är höginkomsttagare med stor tjänstepensionsportfölj där möjlighet finns att välja globala indexfonder, är det då rimligt att anta lite högre avkastning?
Förstår att frågan är svår att svara på utan att vara för generell, men en liten utläggning utan 100 disclaimers hade varit intressant.
Vad är genomsnittlig sparad tjänstepension? I allmänhet svårt att hitta sån här data, särskilt om man vill dela upp den lite på ålder/inkomst/etc. Tänk all data och parametrar för att kunna jämföra hur man själv ligger det.
Tjänstepension är visserligen inte myndighetens uppdrag, men jag antar att man ändå har rätt bra insyn.
Förra året diskuterades det att det fanns ett överskott i pensionssystemet på hundratals miljarder kronor och det behövde utredas huruvida det skulle införas någon form av “gas” i systemet. Samtidigt höjer man pensionsåldern. Hur är dessa två fenomen förenliga?
Vad skulle relevansen att detta vara? Jag förstår inte alls. Om det skulle gå att få det nedbrutet på något sätt kanske men som en enkel siffra säger det ingenting. Skillnaderna är enorma så medel blir synnerligen intetsägande.
Puffar för den här tråden! Vi spelar in på onsdag, så om det är något mer vi ska ta upp så hojta till. ![]()
Klipper in texten jag lade på Instagram precis. Notera insättningen av 12.5 miljarder på premiepensionskontona i fredags. ![]()
På onsdag besöker @pensionsmyndigheten oss för att nörda kring pension. Om du har en fråga som vi ska ta upp - skriv den i kommentarerna!
Jag har länge varit ett stort fan till Pensionsmyndigheten. En av de saker jag hoppas få prata om är att vi i Sverige faktiskt har ett av världens bästa pensionssystem. Trots allt som skrivs i media om dålig pension och den rädsla som många av oss upplever (kanske något obefogat).
Sedan gör myndigheten också många bra grejer som ofta inte kommer ut. Jag är nörd, men det var först i researchen idag jag t.ex. konstaterade att Pensionsmyndigheten i fredags (5 maj) satte in 12 500 miljoner kronor på våra premiepensionskonton.
6 262 miljoner till följd av de rabatter på fondavgifter som myndigheten har förhandlat fram.
6 668 miljoner till följd av arvsvinster (som jag tänker vi ska prata om)
Andra saker jag upptäckte nyligen är att de förhandlat in ett tak på fondavgifter i premiepensionen där en aktiefond max får kosta 0.68% och en räntefond max 0.35%. Det ska sättas i relation till att snittkostnaden i Sverige för en aktiefond är 1.51% och 0.9% för en räntefond. Det betyder sjukt mycket för oss fondsparare, särskilt på sikt.
Vi behöver inte ens gå in på förvalet AP7 SÅFA som både är en av världens bästa lösningar (bred, global, passiv aktieindexfond med en låg avgift 0.05(!)) som år efter år ger bättre avkastning än snittet för de privata fonderna och snittet för dem som gör egna fondval.
Ja, det finns väldigt mycket mer att säga. Men det får komma om några veckor i det planerade avsnittet 308. Och nej, jag får inte en krona för att vara ett fan eller skriva sakerna ovan. Det är bara att “I like the myndighet”
Så, som sagt - har du en fråga om pensionen, skriv en kommentar så försöker vi ta upp den.
Riskfördelning!
Har jag fattat rätt att allmänna pensionen är traditionellt förvaltad (= låg risk), vilket då gör att om du lägger PPM och tjänstepension i fonder så har du ändå inte gamblat allt för mycket…
Allmänna pensionen förvaltas inte alls eftersom pengarna inte finns*. Det är i stället varje tids löntagare som betalar via skattsedeln och arbetsgivaravgifter för de som redan är pensionerade. För att system skall vara hållbart är storleken på pensionen knuten till löneläget vid varje tillfälle. Du har dock rätt i att för dig som pensionssparare beter sig allmänna pensionen ungefär som väldigt säkra placeringar.
*) Det är inte helt sant att det inte finns några pengar eftersom staten har pensionsfonder som är till för att pensionssystemet skall vara robust, men de pengarna räcker inte för att bekosta alla pensionerna, så löntagarna måste fylla på via skatter. Det är därför ointressant ur den enskilda pensionsspararens perspektiv hur staten väljer att placera sina fonder.
Menar du inkomstpensionen här? Allmänna pensionen består både av inkomstpension och premiepension.
För inkomstpensionen har man har ju intjänade pensionsrätter. Kan inte värdet av dessa öka pga “förvaltning”?
För premiepensionen finns det ju ett värde i och med de fondandelar man har och vars fördelning i olika fonder man själv kan förvalta överordnat. Dessutom kan andelarna/värdet öka i och med återbetalning av fondrabatter och arvsvinster, förutom av att fondernas själva ökar i värde. Antar att man får arvsvinster även i inkomstpensionen.
Ja - jag menar inkomstpensionen.
Jo, reserven/bufferten förvaltas av AP1-4 så den har en värdeutveckling.
Precis. Så jag förstår egentligen inte det @GSverre skriver om.
Pensionssystemet per idag har ju ett överskott på ca 1300 miljarder om jag inte minns fel. Totala skulden har jag för mig låg på typ 15000 miljarder. Det är i balans och mer därtill enligt min förståelse.
Sant. Det förvaltade kapitalet är dock det lilla så avkastningen på inkomstpensionen består till allra största delen av framtida inkomster i Sverige, inte förvaltningen av den ”lilla” överskottsdelen och PPM, så som @GSverre var inne på
Om vi gör ett överslag från dina siffror ovan samt att inkomstpension är 16% av lönen och PPM 2.5% i avsättningar så får jag det till att kapital delen som kan förvaltas med avkastning beroende på börsen är ….
( 1300/15000 * 16% + 2.5% ) / 18.5% = 21%
Alltså skulle jag säga att allmänpension (som helhet) är ca 80% beroende av framtida löneutveckling i Sverige och till ca 20% beroende på förvaltningen på börsen.
Klassiskt 80/20 ![]()
Precis, jag tror det blev ett missförstånd i tråden där vi pratar om hur kapitalet förvaltas, men att en förvaltning i detta fall inte leder till en värdeökning utan bara en ökning av bufferten.
Inkomstpensionen räknas upp med inkomstindex oavsett hur bra/dåligt förvaltningen av bufferten går. Så en värdeökning av bufferten i AP1-4 blir bara en större buffert. Så det finns ingen “börskomponent” i inkomstpensionen.
Sen finns det diskussioner om att ha en “gas” i inkomstpensionen och då kommer dessa “börspengar” att delas ut till oss pensionärer/bilivande pensionärer men det är bara diskussioner än så länge.
Ah, ok, så egentligt är det ”bara” PPM som är börspåverkad dvs knappt 14% (2.5/18.5) men om gasen kommer på inkomstpension så går det upp till drygt 20% (beroende på storlek på bufferten i systemet)
När kommer avsnittet? @janbolmeson
4 juni. ![]()
Lite synd att denna rapport kring avkastningen inom ppm släpptes efter ert besök.
Samt denna kring hur man ska tänka som företagare,
Intressant rapport. Undrar speciellt kring målet om valfrihet. Införandet av Fondtorgsnämnden antydde ju att man skulle minska urvalet genom att det ska sitta tjänstemän och granska fonder. Är denna aktivitet införd?
Det antyds att den är det men men frågan är om det precis bara har startat, att vi ännu inte har sett resultatet av ev. minskning av utbudet av fonder. För mig är denna aktivitet onödig, jag är ju betrodd med att välja på ett mycket större utbud privat via exempelvis Avanza eller Nordnet.
Det intressanta är väl att se vad pensionsspararna anser EFTER full infastning av Fondtorgsnämnden begränsning av valfriheten.
Togs något av detta upp @janbolmeson?