Problemet är om man inte tillgodoser valfriheten i tillräcklig utsträckning när Fondtorgsnämnden har fått full effekt. Jag vet att detta inte är av intresse för dig eftersom du ändå väljer AP7 men det är trots allt ett krav att tillgodose valfrihet.
Inte nödvändigtvis antalet, kan även handla om att utbudet minskar av olika “marknader”. Kort sagt att valfriheten minskar. De flesta är inte ute efter att kunna välja mellan 50 fonder av samma “smak” utan mer att kunna välja mellan fonder med olika egenskaper/utveckling för att få utväxling av valfriheten.
Tack för tipset! Jag var inte så uppkopplad förra veckan så denna hade jag missat. Pensionsmyndigheten är grymma på rapporter.
Antalet kommer att minska till ca 150-200 stycken. Volyment per bransch/land kommer att baseras på hur stor de har i kapital idag i premiepensionen. Först ut är Europa-fonder har jag för mig. Du kan hitta upphandlingarna på e-avrop.com. De har begärt in feedback på första omgången upphandlingsunderlag och den skarpa anbudsförfrågan väntas tidig höst. Jag uttryckte mig så här i ett blogginlägg om fondtorgsnämnden:
"Jag är för valfrihet och hade gärna sett att nuvarande system var kvar då jag tycker att de justeringar som har gjorts i regelverket borde räcka, men jag kan ha fel.
Jag ser två risker när det gäller förvaltningsavgiften inte har något tak: 1) avgiften för de aktivt förvaltade fonderna kan bli dyrare och 2) mindre lämpade fonder som ändå uppfyller grundkraven kommer att upphandlas då priset är lågt. Förvaltningsavgiften är dock inte en utpekad urvalsparameter vilket gör att sannolikheten för den första risken är större än den andra.
En annan tanke är hur kapitalet kommer att fördelas mellan svenska mindre fondbolag och kapitalstarka utländska bolag. Det finns en risk att de ökade kraven och den löpande informationsmängen som krävs gör att mindre resursstarka aktörer inte har råd att ansöka. Vi har inte jättemånga svenska fondbolag och risken är att de då kommer att tappa kapital till utländska aktörer.
Urvalet ska ske ”utifrån spararens intresse.” – hur vet Fondtorgsnämnden vad vi vill ha? Jag ser inte något i Fondtorgsnämndens informationsmaterial där de inbjuder till dialog med oss sparare. Enligt dem så kommer de att ”analysera förutsättningarna givet information vi har”, vilket i min värld inte är samma sak."
OK, fast det kanske blir snarlika avgifter efter rabatt ändå? Det borde faktiskt kunna bli så. Det är ju faktiskt bättre att få fonden som normalt kostar 2,5% för 0,5% (exempel) direkt och slippa vänta på återbetalning av rabatten året efter. Det är väl ändå fondbolagen som bekostar rabatten hur eller hur.
Vad rekommenderar pensionsmyndigheten för någon som efter bara något år i arbetslivet blivit långtidssjukriven och troligen aldrig kommer kunna jobba mer än 25%?
Fondtorgsnämnden har en youtube-kanal med en ganska bra presentation. De är inte så poppis, de har 16 prenumeranter, varav jag är en. (1) Fondtorgsnämnden - YouTube
Enligt senaste filmklippet siktar man på att bli klara halvårskiftet 2025 men det är inget krav, kvalitet går före tid. Problemet är väl då hur man definierar kvalitet och om man verkligen tar hänsyn tillräckligt till kravet på valfrihet. Snart borde man väl märka att något händer ändå. I alla fall inom de första kategorierna av fonder.