Pensionssparplan

Hur mycket sparar du i månaden? Jag la in dina siffror i ränta på ränta - kalkylatorn här på RT. Med 1 miljon nu och med ett snitt på 7 % avkastning per år, krävs det att du sparar cirka 6000 kronor i månaden för att nå 3 miljoner på 10 år. Dock är ju 7% i avkastning ett snitt som brukar användas med 100% aktier. Det hade jag personligen inte vågat ha när tiden för pension börjar närma sig. Detta för att undvika att en börskrasch minskar värdet på tillgångarna rejält. Det beror ju naturligtvis på hur viktigt det är att nå just 3 miljoner och om du anser att du kan ta högre risk även när du är nära pension. Sparar du mer än 6000 kronor i månaden är du så klart också i ett annat läge.

För mig hade utmaningen legat i att i tid börja gå över till räntor och att ha tillräckligt hög sparkvot för att nå 3 miljoner. Har du läst tråden om pension/FIRE som @JFB har skapat? Allokering inför FIRE/Pension enligt Vanguard (OBS nörderi)

Där nämns en tänkbar riktlinje att hamna på fördelningen 60/40 när det är 7 år till pension.

1 gillning