Som statsvetare har de senaste dygnens tråd om upploppen tillföljd av koranbränning frånsätt vissa osnygga påhopp/debattstilar vart en fröjd att läsa. Det har vart den mest spretiga o tankeväckande läsningen i ämnet.
Oftast får man enbart läsa en viss vinkel och inlägg från olika håll på låg nivå. Här på RT så bryts tankar från väldigt kloka individer. Jag är beredd att acceptera och eventuellt flagga vissa saker för att få läsa det som skrivits.
Vi är ofta ovana och obekväma att mötas i detta avlånga land över åsiktsgränser, ska vi komma någon vart måste vi utmana oss själva i det. För mig har RT vart/är ett sådant forum inom ekonomi samt psykologi och det får gärna vara det även inom andra svåra ämnen.
Håller med om att grundlösa generaliseringar är tröttsamt. Men folks beröringsskräck för allt som har med invandring och integration att göra är ännu värre. Man måste kunna diskutera vuxet och hövligt utan att någon drar rasistkortet.
Å ena sidan. Å andra sidan är det väldigt tydligt att vissa verkligen brinner för den här frågan. De går riktigt upp i brygga när de får gotta sig i invandringsdiskussioner. Något med det är djupt osympatiskt och svårt att uppfatta som annat än rasistiskt. Inte minst eftersom man kan hoppas att även de med invandrarbakgrund hittar hit och kan lära sig mer om ekonomi.
Du tycker inte att uttalanden av den typen du gör här och på andra ställen är minst lika generaliserande, förminskande och illvilliga som de du anklagar andra för att göra om invandrare? Hur bidrar du till en större gemenskap när du låter dina egna fördomar löpa amok, till synes helt utan självinsikt, samtidigt som du beklagar dig över andras?
Om NMR koordinerat i flera städer börjar bränna bilar, kasta stenar mot polisen, sätta eld på polisfordon, stjäla polisbilar och polisutrustning och bete sig som de mobbar vi sett senaste dagarna, tycker du att det vore att “balansera” en tråd om dessa händelser att skriva ett inlägg om att “tänk om det var muslimer/invandrare som gjorde det här istället”? Det är nämligen motsvarigheten till ditt försök att “balansera” tråden.
Detsamma skulle förstås den som ger utlopp för sina fördomar om andra grupper säga.
Har inte sett de där påståendena i tråden som är aktuell och tror ändå jag läst varenda inlägg. Antingen har de tagits bort, jag missat dem eller så gör vi olika tolkning av vad som skrivs. Det finns en tendens att mer eller mindre medvetet missförstå eller projicera sina egna fördomar om “motståndarsidan” på vad vederbörande skriver. Är man övertygad om att alla som uttrycker en negativ åsikt om migrationen och/eller en del av dess effekter är rasister och “SD-anhängare” så är det med dessa glasögon man kommer läsa allt. Är man övertygad om att alla som uttrycker en motsatt åsikt är vänsterblivna, enfaldiga, naiva och förmodligen miljöpartister så är det med dessa glasögon man kommer läsa allt.
Jag har själv för lätt att komma i affekt i den typen av frågor men man måste kunna skilja på sak och person också. Bara för att jag tycker någon är korkad och extremt fel ute i en fråga betyder inte det att jag inte kan respektera personens åsikter i andra frågor. Har man svårt att göra den typen av distinktioner så kanske det här är ett bra tillfälle att öva på en ny färdighet.
Jag har ovan redogjort för att jag själv gjort mig skyldig till att uttrycka politiska åsikter som jag inte tycker hör hemma på RT. Utifrån målet om en privatekonomisk gemenskap så tror jag det är bra om vi alla inte diskuterar den typen frågor just på detta forum. Om det inte är direkt relaterat till privatekonomi och att vi sköter det på ett snyggt sätt så klart.
Det är jag medveten om och tycker det är viktigt att få diskutera. Just frågan om egenföretagare är lite intressant då de flesta här gissar jag är anställda och då är företagande i sig inte så intressant. Men inget jag blir provocerad av. Där fungerar en separat kategori som kan tystas bra för mig personligen.
Jag är ointresserad av alla specifika trådar om indexfonder och Lysa, går man inte in i dem behöver man heller inte tysta eller ignorera. Det fungerar hyfsat även om det förstås skrivs ohemult mycket om detta även i de flesta andra trådar och då försöker jag bara scrolla vidare.
Detta är inte Sveriges riksdag. Det är ett privat forum och jag har kommit med ett förbättringsförslag. Det är upp till moderatorerna att bestämma regler och rutiner för moderering på forumet. Jag har ingenting att säga till om.
Jag kan inte sluta tänka på eventuella vinklar på “ekonomi” och sex efter att ha läst rubriken.
Ju mer jag tänker på det desto mer rimligt känns det att faktiskt tänka på vad rikedom är och vad det innebär för ens egna (med eller utan stadig partners) sexliv. Finns så många sex/samlevnadsgrejer jag tycker faktiskt kan vara relevanta när det kommer till rikedom och ekonomi.
Tror inte det är så lätt att separera ekonomi och rikedom från några ämnen, inklusive sex, religion eller politik.
Välj bort de rika karlarna och ta för dej av de fattiga istället. Män med mindre pengar är bättre i sängen.
Fattiga män gör kvinnor lyckligare eftersom pengar får illojaliteten att frodas och tar fram det negativa hos män. Här listar vi nu fyra orsakar till varför du ska haffa en fattig snubbe framom en rik.
4 orsaker att välja en fattig man
Större chans att han är trogen
Välbärgade män är hycklare när det kommer till otrohet. Män med lägre inkomst är mindre benägna att
vara otrogna.
Han charmar dina vänner
Låginkomsttagare är artigare och mera tillmötesgående när de träffar nya personer än vad rika personer är.
Han stöttar dig i din karriär
Rika män kan upplevas som sexistiska och anser att det är deras sak, alfahannens, att försörja familjen. Fattigare män stöttar sin partner i jobbsaker.
Han ger dig fantastisk sex
En mindre välbärgad man kommer att anstränga sig för att göra succé i sängen eftersom han inte har råd
med lyxiga dejter.
Om inte annat för att sätta på prov var gränsen dras i det här forumet så skulle jag älska att se en sextråd. Haha!
Edit: Jag håller alltså med dig till 100% och tycker inte att sex på något sätt är oseriöst. Precis som ekonomi är det ett extremt kraftfullt ämne som kan vara både jobbigt och jättebra. Till skillnad från politik är jag dock osäker på att det skulle fungera på RT. Kanske som en dold kategori som man aktivt måste söka upp eller ansöka till. Eller så struntar man helt enkelt i det – inte för att det är oviktigt, utan för att det är för svårt.
Jag har inte sett att det har skrivits om här. Observationen var bara att jag kan komma på en mängd hypotetiska vinklar då sex/samliv är relevant i samband med (privat)ekonomi och/eller rikedom på ett bredare plan.