Denna tråd handlar om marknadsmässig syn på dejting och är kanske close enough
Länk
Vi verkar gå på olika typer av fester 
Handlar inte den om pengar i första hand? Den började åtminstone som en fråga kring att hitta personer med samma inställning till pengar. Sex tror jag inte nämns i den tråden.
Sant. Sex i explicita termer har nog inte diskuterats i någon tråd (ännu).
Förrän i den tråden du startade i syfte att man inte ska skriva om det…
Jag som trodde att TS menade att Findom inte hörde hemma på forumet ![]()
Håller med att det är ett problem om allt fler trådar ska börja handla om invandring. Klart man kan diskutera frågan men måste det göras i alla forum, i alla kommentarfält till nyhetsartiklar etc, ja överallt som det går att skriva på internet oberoende av vad frågan handlade om från början. Som svar på “men läs inte tråden då”: Ja, det kan man ju göra och ignorera det som skrivs men då skapas istället en acceptans för de konstigheter som får stå oemotsagda. Alternativet då är att bemöta som skrivs men det tar för mycket tid då dessa frågor hela tiden dyker upp på nytt och försöker kapa de flesta sajter som inte modereras tillräckligt.
Jag har ö h t svårt att förstå varför man vill begränsa ämnen att diskutera i ett forum. Själv läser jag det jag vill läsa, kommenterar det jag vill kommentera och en hel massa ämnen låter jag bli att ens klicka på (av ointresse).
I värsta fall får man väl ta en time-out från forumet på obestämd tid, det finns faktiskt ett liv utanför också.
Det jag mest uppskattar med RT är just debatter som oftast är på en nyanserad och respektfull nivå. Många är hyfsat pålästa och jag älskar när man kan backa upp med fakta och gärna länkar till seriösa sajter.
Det finns människor som stimuleras av lite djupare diskussioner. Testa att häng med sådana - det kanske vidgar dina vyer. På de fester jag går på pratas det massor av politik, filosofi - ja, rentav sex någon gång ibland.
Politik har ganska mycket med rikedom och förvaltning av kapital att göra. Skatt, fördelningspolitik, ränta du vet. Kan du inte testa att bara scrolla vidare istället för att skrika på censur. Själv blir jag lika provocerad av dina idéer som du verkar bli av andras men det skulle aldrig falla mig in att gapa på överheten för att få dig tystad.
Kanske är det du som skulle försöka finna något mer i din linje? Aftonbladet och SVT’s kommentarsfält verkar rätt uppstyrt. Där tänker alla lika och de som avviker lite från den utstakade linjen blir censurerade och blockade väldigt kvickt.
Oerhört klok och relevant inspel som jag tackar för. Jag är själv en förespråkare för att vi måste våga ta det jag kallar för ‘sticky conversations’, där just ovanan gör dem tusen gånger svårare att ha, så övar man inte blir vi sämre på dem.
Här är mitt provprat i ämnet med förbehåll att jag får ändra mig:
-
det är vår community och min åsikt är bara en av flera åsikter
-
håller med om att fokuset ska vara ekonomi och rikedom men tycker även andra konversationer är ok så länge det inte blir på bekostnad av helheten
-
jag upplever att det ibland - som efter helgen - finns ett behov att diskutera och lufta, och då upplever jag att här på många sätt finns en värdigare diskussion än i andra forum.
-
än så länge har jag bara direkt tagit bort rysk propaganda och stängt av en användare från forumet på 24 månader, vilket jag tycker för anonymt forum ändå måste vara en framgång
Men om vi kommer till slutsatsen att det är på bekostnad av det andra så tvekar jag inte för att vi moderatorteamet ska bli hårdare.
Följer tråden således.
Tack för ert engagemang. 

Vi har en åsiktskorridor i Sverige där diverse självutnämnt goda människor anser sig ha monopol på att bestämma vilka åsikter som ska anses rumsrena eller inte. Vissa anser att det är en rimlig och legitim ordning. Jag gör det inte.
Jag är invandringsskeptiker och står för det. Det betyder inte att jag skulle vara ”främlingsfientlig” eller ”rasist”. Utöver att vara invandringsskeptiker är jag (frivilligt) bosatt i ett område med grannar från en mängd utomeuropeiska länder. Jag är och har varit medlem i flera olika integrationsföreningar. Både jag själv och övriga i min familj är, eller har varit, verksamma i olika roller med koppling till invandrare och utsatta områden, oftast med iallafall delvis positiva erfarenheter.
Likafullt är det ett faktum att Sverige har tagit emot långt för många personer med allmänt låg nivå. Med det menar jag dels låg utbildning men även sådant som avsaknad av teoretiskt tänkande, ett vanligt fenomen i många länder. Det är möjligt, kanske till och med sannolikt, att orsaken till det är att personerna tidigare i livet varit utsatta för olika strukturella orättvisor. Sådana orättvisor existerar och är en del av hur världen är beskaffad. Det påstås att dessa personer inte får jobb på grund av ”rasism”. Det förekommer helt säkert rasism i Sverige men att tro på det som någon sorts huvudförklaring är rena dumheterna.
Jag har inget principiellt emot invandring så länge det handlar om ”kvalitetsinvandring”, alltså invandring av personer som har en hög chans att inom rimlig tid ha en lön högre än genomsnittet i Sverige. Sedan får de gärna komma från alla delar av världen och ha valfri könsidentitet, religion och klädstil.
Och nej, jag är inte med i SD, har aldrig röstat på dem och uppfattar dem som en aning suspekta. Om någon vill bilda regering med deras hjälp eller medverkan så må det väl vara hänt men det vore ju bättre om det gick att lösa på annat sätt.
Jag är på riktigt öppen för alternativet att begränsa alla ämnen som inte är direkt ekonomiska, trots att jag motsätter mig det. Det skulle vara okej om så beslutades. Däremot skulle det vara en enorm personlig förlust, och jag skulle sannolikt sluta använda forumet. Inte ett aktivt avståndstagande alltså, utan helt enkelt ett svalnat intresse.
Något som jag gärna ser tas med i beräkningen är att ett fåtal högljudda (och vältaliga/intelligenta) användare lätt kan överrösta en bred majoritet som kanske tycker annorlunda men inte nödvändigtvis har samma intensitet eller viljestyrka på RT.
Jag har dessutom svårt att se några mellanvägar, antingen tillåter man avstickande ämnen eller så gör man det inte.
Jag tycker absolut att det går att ha en mellanväg, men det kräver ett visst ansvar från medlemmarna. Cykelforumet Happyride formulerar det rätt vettigt i sina forumregler:
"Att diskutera politik / religion
Något som vi har märkt blir så infekterat att det förstör den goda stämningen är politiskt tjafs / religiöst tjafs. Ingen hemmafest är kul när det blir vilt slagsmål i köket.
När en tråd spårat ut i politiskt tjafs / religiöst tjafs låser våra moderatorer helt sonika tråden vid behov. Ni får ha vilka politiska åsikter / religösa åsikter ni vill, men om ni bråkar så mycket att ni förstör festen för övriga så åker ni ut på gatan."
Inte så dumt!
Det är ju också ett sätt att visa på att det är TJAFSET som ställer till det/föranleder ev låsning av trådar/bortplockade inlägg och kommentarer/avstängning av medlemmar etc, snarare än ämnet i sig.
Gillar det tänket!
Och det här är ju ett av skälen jag ser att vi behöver tillåta mer ‘sticky conversations’ än begränsa dem - vi behöver, tillsammans, lära oss att hantera ämnen där knivseggen är vass och framträdande, utan att dö (eller döda) på kuppen.
Rent allmänt uppfattar jag att det finns många på forumet som lyckats väl i livet och som är relativt kunniga inom hyggligt många områden. Det finns en poäng i att kunna få respons på olika frågor från en hyggligt kvalificerad grupp. Vid olika tillfällen längre tillbaka har jag lagt ut frågor av olika slag i grupper på Facebook eller på andra ställen. Den gemensamma nämnaren för de frågor jag lagt ut har varit att jag efterlyst en vuxen/klok person, gärna med riktigt erfarenhet av X. Några sådana har som regel inte dykt upp men däremot en mängd foliehattar som velat recensera min fråga i olika bemärkelser och komma med diverse tyckanden om allt mellan himmel och jord.
Det ligger en poäng i att kunna få och ta kritik. Lägger man ut något som är öppen rasism så är det ett sundhetstecken att man säger ifrån. På t.ex. Flashback skulle iallafall jag inte orka göra det. Det skulle mest kännas som slöseri med tid.
Jag tycker att det är okej med alla diskussioner som kan kopplas på något sätt till huvudtemat “allt som är roligt med privatekonomi”, och upplever inte att det är allt för hård stämning i diskussionerna här.
Men nu när frågan väckts så kan jag inte låta bli att fundera: är vi VitaTillsammans? Vilka når forumet ut till och vilka känner sig välkomna? Skulle vara intressant med en poll, även om kartläggning av etnicitet är både känsligt och problematiskt. Missar vi viktiga perspektiv på ekonomi när podden bara intervjuar etniska svenskar? (medvetet provocerande fråga, jag vet att det inte är medvetet val men vad jag kan se är det väl så).
Du har säkert en poäng i detta. Jag tycker att idén om att Jan skulle intervjua en imam om privatekonomi var ett bra sätt att bredda perspektiven lite. Säkert skulle man kunna tänka sig liknande steg i andra riktningar. Jag tänker då exempelvis på den praktik med privatlån som är vanlig inom en del grupper. Det kan då finnas anledning att titta dels på banklån och vilka hinder man möter där dels på hur man bör göra eller inte göra med privatlån. Säkert lånar man ofta ut av lojalitet till en släkting, snarare än för att man tror stenhårt på dennes affärsidé. Det finns säkert de som både blivit skuldsatta och fått andra problem till följd av sådana saker.
Sannolikt kan det vara så att många med icke-svensk bakgrund har landat i fora inriktade mot “aktieraketer”, “snabba pengar” och liknande. Det är lite trist att det ska vara så men det är kanske samtidigt symptomatiskt för personer som kommer från miljöer där mer konventionellt sparande av västerländsk typ inte varit etablerade företeelser.
Det sista som efterfrågas av RT är att det blir en plattform för woke och SJW.