Du kan nog känna dig lugn…. När jag var 37 2010 så hade jag 119 605:- i PPM. Nu 15 år senare så ligger jag på 1,5M iofs några hejdlösa satsningar på, Robur tech, Hållbar energi och guld emellanåt som burit sig bra. In med allt i AP7 Aktiefond så kommer det förhoppningsvis att växa till sig bra om du inte gillar att spela med PPM-fonderna. Med 695k i IP så tänkte jag för några år sedan att spara är ju “astråkigt” men PPM kanske man kan lösa något med för där har man ju ett “betydande” kapital som man kan försöka se om det går att öka på och jag erkänner villigt att jag haft tur men jag har följt en enkel regel att kolla ofta vilka fonder som rör sig uppåt och bytt till dem. När jag kom över 1M i PPM så lade jag hälften i AP7 aktie men har frångått det då och då för att gå all in när jag ser att vissa fonder rör sig snabbare uppåt som guld i år t.ex. I dagsläget när jag tittar på Minpension.se så har jag högre pension än lön så jag kommer nog att gå så tidigt det går och leva på tjänstepension tills den är slut. Lycka till och sitt lugnt i båten, du har många år kvar att kapsejsa på ![]()
Det var de första åren där inte Såfa var bra, har för mig 10 - 15 år,
Därefter har det i de flesta fall varit bäst att ligga kvar i AP7 aktiefond(Såfa)
Man får kolla upp i ca 55 års ålder när aktiefonderna flyttas över lite till kapitalfonder. I mina ögon så är det bra att ha kvar mer av aktiefonden under längre tid men det beror på hur gammal man tror att man kan bli.
Min PP känns ju lite deppig jämfört med många andra här. 410K, 48 år. Har nog haft några tveksamma fondval under åren men all in på Såfa nu.
Du får ju betänka att du ligger strax under snitt för din ålder och med allt i Såfan så kommer det nog att bli rätt ok med strax under ~2M om 20 år när det är dags för pension. De som yttrar sig här på forumet är till 80% aldrig i närheten av snittet utan oftast mycket högre oavsett om vi ser lön, egen rikedom och dylikt.. Själv gillar jag att titta här även om jag bara i PPM ligger med i topp på någon ekonomisk kurva. Som det ser ut kommer jag om jag lever så länge kommer att ha starkare pension än vad jag har i lön i dagsläget. Lycka till med en förhoppningsvis stabil ökning av PPM
SÅFA eller AP7 aktiefond var inte så bra första åren men sen har det gått bra.
Kolla SÅFA när du är runt 55-60 då de börjar flytta AP7 Aktiefond till AP7 Räntefond.
För min del vill jag vänta lite längre på räntefonden fast i år har de varit ganska lika i utveckling.
Om du vill vänta med uttag av pension så är premiepensionen ett bra val. Undvik inkomstpensionen, det ger inte mycket och de pengar man vinner försvinner snart i det årliga avdraget på 1,6%.
Alternativ är privata eller tjänstepension för uppskjuten pension. Tjänste är ofta på 5 år, blir mycket men kortvarigt. Själv gjorde jag om mina pensioner till livsvariga. Blir lite jämnare pension under slutlivet.