Priset för: dålig känsla med börsen så jag byter till bankkonto | 62% slh att misslyckas och -1,9% förlorad avkastning

Som syskon-artikel till: “Stockholmsbörsens avkastning: analys och siffror du nog inte sett tidigare” roade jag mig med att räkna ut vad det kostar att ha pengar stående på bankkontot istället för i marknaden enligt den klassiska devisen “Time in market beats timing the market.”

Som bankkonto simulerade jag 3-månaders statsskuldväxlar (SSVX3M) vilket ändå är generöst då dessa ofta ligger högre än bankkonto. De år de var negativa golvade jag dem till 0. Sedan jämförde jag det med SIXRX för de senaste 30 åren. Här är resultatet:

Notera att snittappet alltså är procentenheter. Jag visste att det skulle bli kass, men inte att det var så här mycket. Tabell från artikeln nedan:

Tid i kontanter Börsen (avkastning, snitt) Sparkonto (avkastning, snitt) Gap (tajming-kostnad)
1 mån +0,8 % +0,2 % 0,6
3 mån +2,4 % +0,5 % 1,9
6 mån +5,5 % +1,0 % 4,5
12 mån +11,8 % +2,0 % 9,8
24 mån +26,9 % +3,7 % 23,2

Hela artikeln:

9 gillningar

Haft 500 tkr på Morrow sparkonto i över 6 år nu, fortfarande inte blivit något bostadsköp och man vet att man missat % på börsen, psykologin är inte lätt.:rofl:

2 gillningar

Sovit gott åtminstone? :sweat_smile:

3 gillningar

Ja, men det kommer med lite självhat också… Pratar inte av egen erfarenhet. :joy:

4 gillningar

Men om planen hela tiden var att köpa bostad inom några år skulle jag ändå säga att du trots allt gjorde helt rätt :+1::+1:

8 gillningar

Snyggt! Det är bra att det längre ned i artikeln står att man ska matcha sparformen med tidshorisonten, men som nybörjare tror jag kanske den här tråden eller artikeln kan riskera att leda till slutsatsen att man alltid ska investera pengarna på börsen för att inte missa avkastning på kort sikt (3-24 mån). Kortsiktiga sparmål bör ju dock fortfarande finnas på just sparkonto och det kanske förtjänar att lyftas lite tydligare.

1 gillning

Jag gjorde det ännu tydligare nu. Tack för feedbacken!

Lade till följande:

Gäller inte pengar som behövs inom 0 – 3 år!

Bara för att undvika missförstånd som @alternativtliv påpekade i kommentarerna. Ovan resonemang gäller pengar som har investerats på lång sikt, det vill säga 5 till 10 år eller mer. För det enskilda året är sannolikheten fortfarande ca 30-40% sannolikhet att sluta på minus. Börsen har enskilda år gått ned ända ner till -39% och på rullande basis ner till ca -60%.

Poängen med artikeln är alltså inte att man ska räkna med 0.03% avkastning per dag, varje dag. Det är en siffra som gäller först över långa tidsperioder som ett snitt. Det är därför jag vidhåller att pengar som ska användas på kort tid, 0-3 år, till t.ex. en kontantinsats, en resa eller buffert de pengarna bör vara på ett bankkonto med insättningsgaranti.

2 gillningar

Grymt, tack Jan! :sparkles:

1 gillning

Hur påverkar dessa insikter generella råd om att gradvis minska aktiefondsandelen i sina pensionsförsäkringar ju närmare uttagsstart man kommer? Dvs från 100/0 >10 år innan man tänkt börja uttaget till vadå(?) från uttagsstart till slut (5-20 år).

1 gillning

svårt att säga - att fler kanske inte borde lyssna på mig som är räddhare och lyssna mer på @angaudlinn som kör 100% aktier rakt av förutom ett kvartals kostnader.

Njae, inte riktigt sant. Jag har 94/6 ungefär och klarar mig runt två år på räntekontona.

1 gillning

Tänker att det är viss skillnad på någon i FIRE och den som går i ”normal” pension. Man har ju inte samma kontroll över kapitalet utan får ut max 1/60 (minus skatt) av pensionsförsäkringens värde varje månad. Dvs, man behöver hantera risken inom pensionsförsäkringen.

Tex AP7 Såfa minskar aktiefondsdelen med ca 3,4%/år efter 55, och går sedan aldrig under 33/67, men det är kanske lite väl defensivt när uttaget är på livstid.

Här tänker jag på det Monica sa om totalrisken (för så brukar jag också resonera). Jag var tidigare helt tvärsäker på att flytta till såfans aktiefond innan 55, men är nu inte lika säker eftersom övriga portföljen innehåller mycket mer risk. Då kan det kanske vara klokt att såfan spelar de säkrare korten åt en. :smiley:

Jovars, fast nu är ju Såfan förhoppningsvis bara en mindre del av den totala pensionen. Men som sagt, har man fått ihop till en FIRE så är ju förutsättningarna att hantera kapitalet annorlunda mot en ”normal” pension.

1 gillning