Priskrasch i mellanstora städer

Nja, människor har väl byggt bostäder i ungefär 10000 år. Det har ingenting med vår tideräkning att göra :joy:

1 gillning

Låter som du pratar om Jönköping där miljömupparna i kommunen tror att man löser allt genom att göra det besvärligare för bilisterna att öht komma fram. Rondellerna ligger så tätt att det ofta blir totala låsningar i trafiken och räddningstjänsten får problem att komma fram! Samtidigt som man oroas för att cityhandeln dör ut och butik efter butik flyttar till köpcentret utanför stan…

Monty Python rondellen i Jönköping

Behöver det tilläggas att ett av kommunens förslag att lösa problemen är att bygga en spårvägslösning…? :joy:

3 gillningar

En tankevurpa jag upplever gjorts i Eskilstuna, och kanske i många andra liknande städer, är att man tittat på Stockholm, konstaterat att en BR i stan är lika dyr som en villa i attraktivt område, och en BR strax utanför stan är lika dyr som en villa längre ut. Och så byggde man bostadsrätter och räknade med att det sambandet skulle gälla även i Eskilstuna. Men man missade liksom att i Stockholm betyder villan längre ut en timma pendling med kollektivtrafik, när det i Eskilstuna betyder 15 minuter promenad. Att köpa en mindre lägenhet lika dyrt som en villa är rimligt när det skiljer över en timma om dagen i pendling. När det skiljer 10 minuter är det mindre rimligt…

Skulle inte köpa en BR i Eskilstuna, såvida den inte var speciell och jag räknade med att bo där under väldigt lång tid.

1 gillning

Låter ju snarlikt Eskilstuna det med. Det var “bostadbrist”, så kommunen byggde en jävla massa hyresrätter där ingen hade råd att bo, så de blev koncentration av kommunens sociala placeringar, vilket ledde till katastrofområden. Så kommunen insåg att det inte fungerade, skapade en regel som sa att man måste vara självförsörjande för att få hyra av kommunala bostadsbolaget, och plötsligt gick staden från bostadsbrist till tusentals lediga lägenheter. Det är fortfarande, om inte brist, så i alla fall relativt svårt att få hyresrätt ändå, för de områden där alla de lediga finns vill ingen som alls kan undvika det bo i.

Eskilstuna begränsade också biltrafik i stan med konstgjort smala gator och snäva rondeller. Såpass så att brandkåren inte kom fram, så då blev det till att bygga en ny brandstation utanför city. Sjukt genomtänkt, alltihop.

Booli gör sån undersökning årligen, kvm-pris per tunnelbanestation:

En kvadratmeter vid Kungsträdgården kostar nästan lika mycket som åtta kvadratmeter i Tensta. För en resenär tar resan 20 minuter, men för den som letar lägenhet skiljer det hela 137 000 kronor per kvadratmeter.

Så mycket kostar en lägenhet vid din tunnelbanestation – Booli https://share.google/A2Obp35hdRMCZJgs9

Bra att de lär sig av varandra :sob:

Jag ställde mig i kön som 16 åring, kom temporärt tillbaka vid 30, då kunde jag få en hyresrätt och tom välja lite. Men utbudet var i princip enbart dyr nyproduktion.

1 gillning

Är väl medveten om att min konstanta oro är något jag kommer ångra i senare dar när jag inser hur mycket tid jag har slösat på det. Jag försöker verkligen jobba på det men enklare sagt än gjort.

1 gillning

Kan man se den här priskraschen och i den utsträckningen som TS vill lyfta fram nånstans? Eller har ni bara spenderat 100 inlägg på trams?

Svensk mäklarstatistik för bostadsrätter i Eskilstuna:

Med ett lite specifikare urval (nyproduktion, vissa områden) är det antagligen långt mycket värre.

2 gillningar

Jag länkade en förening längre upp, skickar igen

https://www.booli.se/bostadsrattsforening/56701

Är inte detta en krasch vet ja inte vad som är en krasch. 50%+ fall.
Hela den stadsdelen är liknande. Men vill inte outa massa föreningar. Men har mängder på fler exempel.

Jag förväntar mig en graf över prisstatistiken över avlsutade affärer i mellanstora städer. Så som din titel lyder.

Vad ska jag göra med din länk tänker du?

1 gillning

Bra cherrypickat. Kraschen är helt klart inpå oss. Men vad händer med barnen?!?

Du ska gå in på länken och undersöka slutpriserna. Men det kanske är för mycket trams för dig?

Yes - det är trams. Visa lite statistik på aggregerad nivå så kan vi sen ta ställning till om det är en priskrasch. Eller ändra frågeställningen i din rubrik för tråden.

1 gillning

Word. Att känna förtröstan är vad jag försöker i liknande situationer.

En tankeövning är att jag låtsas att jag redan nu vet med 100% säkerhet att när jag en dag är 85 bast så kommer jag sitta i fotöljen, tänka tillbaka på hur jag levt mitt liv, och vara nöjd med hur det blev. Det ger en påtaglig lättnad. Om det sen kommer falla ut så eller inte spelar ingen roll.

En annan är att jag tar sikte på den bekant jag har som är bäst på att utgå från att allt kommer bli toppen, så försöker jag härma honom i hur jag förhåller mitt till situationen.

Aggregerad nivå är värdelöst i situationen. Det är som att säga att det inte är kallt i Sverige för att det är 25 grader i Skåne, trots att det är snöstorm i Kiruna.

Nyproduktion 2016-2023 i vissa projekt har priserna fallit: -20 till -40 %+.

Ytterområden kring storstäder, mellanstora städer, expansiva nybyggnadsområden, mellanstora städer som steg “för mycket”

Exempel, Borås, Örebro, Västerås, Eskilstuna, vissa delar av Jönköping, vissa universitetsorter mfl.

Där priserna i vissa områden nästan dubblades på några år under nollränta+pandemin.

När räntan normaliserades försvann en stor del av köpkraften.

Där ser man ofta: -20 till -35 % från toppen i vissa BRF-områden.

Svagare stadsdelar, ytterområden/förorter

Särskilt där många liknande objekt säljs samtidigt, hög kriminalitetsstämpel finns, pendlingsläget är sämre, arbetsmarknaden är svagare.

Men snittet i Sverige ser ju bra ut pga Stockholm, centrala Göteborg och centrala Malmö med extremt mycket högre omsättning och höga kvm priser lyfter genomsnitt kvmpris.

Många krascher är lokala och illikvida.

I vissa BRF-områden händer detta. Nästan inga affärer sker, säljare vägrar acceptera nya prisnivåer (ex 30-40% prisfall från 2022 pristopp), objekt ligger länge eller tas bort helt, vissa säljs billigt under press.

Det gör att officiella index ibland släpar efter verkligheten lokalt.

När räntan steg blev det tydligt att många mellanstora städer inte kunde bära samma prisnivåer. Så det som nu korrigerats hårdast är ofta pandemiboomen, nollränte-boomen, nyproduktionspremien, inte nödvändigtvis “hela svenska bostadsmarknaden”. Många områden ser prisfall ner mot 2015 ända ner till ~2012 års nivåer (nominella priser).

Det är därför två personer kan ha helt olika verklighetsbild:

Person i Stockholm:

“Marknaden är nästan tillbaka.”

Person i vissa BRF-områden i Borås:

“Det har varit en total krasch.”

Båda kan faktiskt ha rätt samtidigt.

En bostadskrasch är när priser faller snabbt och kraftigt (ofta 20–30 %+), marknaden fryser, negativ equity ökar och fundamenta inte längre förklarar hela fallet.

Det är exakt vad som hänt i flera BRF‑områden i mellanstora städer. Alla unga familjer, unga vuxna som drabbats av miljonförluster (även om på papper) ser nog inte detta som “trams”.

Vad är en lämplig rubrik?

5 gillningar

Som rubrik kan man t ex ändra till: stort prisfall på främst nyare BRF i flera områden/städer.

Som många lyfter fram så är det, och har egentligen aldrig varit, EN homogen bostadsmarknad där ALLA boenden följer samma logik/mönster. ÄVEN om det under PERIODER kan vara så pga vissa omständigheter, t ex låg ränta, stor inflyttning, politiskt styrda beslut om byggande, stark ekonomisk tillväxt osv.

Tyvärr har många nästa enbart utgått ifrån/räknat på boendekostnaden =finansiering + drift och sen i många fall dessutom ofta räknat med en möjlig värdesstegring som en förväntad bonus och i mångt och mycket blundat för risken att värdet istället kanske faller.

Så det som händer nu är en korrigering där olika typer av objekt/områden får en ny prisnivå anpassad mer till grundförutsättningarna. Där det t ex fortfarande och i princip alltid är många som vill bo centralt i storstäderna där det inte finns plats bygga så mycket nytt på attraktiva lägen =fortsatt efterfrågan centralt i storstäderna och i deras mer eftertraktade områden generellt.

Medans där det byggts dyrt på halvbra/sämre lägen I KOMBINATION med förändrade räntor och boendebehov så finns helt enkelt inte tillräckligt intresse att bo just där med den kostnad ”den gamla” toppprisnivån innebär med dagens ränteläge osv. Därav tomma hyreslägenheter med dyra hyror och svårsålda BRF där många känner sig/blir fastlåsta för att de köpt då priserna stod på topp.

Lägg till det en oro i världen så blir det ännu tydligare att många blir mer försiktiga när det gäller att satsa mycket pengar på en darrig marknad som inte längre har en lika tydlig riktning.

Så sammanfattningen blir nog lite att acceptera att saker BEROR PÅ och att det sällan är så svart/vitt =enkelt som det kanske har varit/kännts en period.

7 gillningar

Gäller främst Stockholm och Göteborg gissar jag?

Alla mina tre senaste hyresrätter har jag haft ungefär 4 års kötid på i Malmö. Varje lägenhet i successivt bättre område.

Hyresgästens motsvarighet till bostadskarriär kan man säga. Där jag bor idag hade jag inte haft råd att köpa.

1 gillning

I Stockholm finns inte en villamarknad som konkurrerar med bostadsrätter på samma sätt som i de mellanstora städerna.

Du måste väldigt långt ut för att hitta en villa i Stockholm, medan det inte alls är lika långt bort till villorna i t.ex. Västerås.

Då är konkurrensen på bostadsmarknaden de andra bostadsrätterna och hyresmarknaden (som är omöjlig) som håller priserna uppe i Stockholm.

I Mariestad finns rimligare alternativ om bostadsrätten är för dyr.

1 gillning

Ja herregud, hela vägen ut på Lidingö!

Placera skrev häromdagen:

Sex av de 25 dyraste gatorna ligger på Lidingö. Om Monopol skapades idag hade spelarna sannolikt byggt hotell vid vattnet snarare än i innerstan.

Dagens exklusiva bostadsmarknad liknar ett omritat Monopol där de dyraste gatorna flyttat ut från city. Innerstan är fortfarande dyr men inte längre ensam i toppen. I stället dominerar villaområden som Danderyd, Lidingö och Täby.