Har precis skaffat privat sjukvårdsförsäkring efter senaste upplevelsen inom den offentliga vården. Behövde göra koloskopi för att utesluta att mina symptom berodde på något allvarligt. Kan vara godartade åkommor som ger samma symptom, eller så kan det vara cancer. Väntetid var minst 3 månader för koloskopi, kanske längre. Gissar på att jag blev placerad med lägre prio pga att ålder < 60 anses som låg risk för denna typ av cancer (även om det förekommer).
Slutade med att jag betalade 15 tkr för en privat undersökning som gjordes veckan efter. Ingen cancer som tur var, men jag lämnades med insikten om att den offentliga vården får prioritera hårt efter risker/sannolikheter. För hårt, enligt mig. Någon form av prioritering måste ju rimligtvis göras, men jag tror att det krävs en mycket högre riskprofil för allvarlig sjukdom idag för att få vård inom rimlig tid än vad det gjorde ”förr”.
Jag fick behov av fysioterapeut idag. Sökte på fysioterapeut och min ort (norra Stockholm). Kom upp två ställen, båda kopplade till landstinget. Gick in på boka-sidan. Ingen tid i hela april och maj för nybesök hos fysioterapeut…
Nu vet jag inte vart du bor i norra Stockholm, men kollade för skojs skull Sollentuna som exempel på norra Stockholm. Där gick det att hitta nästa lediga tid 08.00 imorgon och hur mycket tider som helst hos flera fysioterapeuter nästa vecka… Gick in på 1177.se och sökte på fysioterapeut i Sollentuna.
Precis, det är inga problem öht att få tid nästan oavsett var man är. Visst, man kanske inte kan välja exakt den klinik man vill utan får nöja sig med andrahandsvalet.
Visst går det säkerligen att ha det så att alla får undersökning veckan efter oavsett hur låg sannolikhet något är men vill vi betala den kostnaden det innebär att massivt bygga ut vården, betala bättre löner och arbetsvillkor för sjukvårdsanställda så att de blir kvar och så vidare? Allt för att man inte kan vänta.
All respekt för att det är jobbigt att vänta då jag själv fått vänta på undersökning av testiklar för att utesluta cancer. Men man kan inte bygga upp vården utifrån att jag inte kunde vänta och lita på att de kvalificerade antagningar läkare och annan sjukvårdspersonal inte är taget ur tomma intet utan baserat på erfarenhet och evidens.
Vad skulle hända i ett teoretiskt scenario där majoritetet av folk i Sverige har privat sjukvårdsförsäkring? Skulle det bli korta väntetider för det majoritetet, eller skulle systemet inte klara av att skalas upp? Vore intressant att förstå detta.
Kanske lösningen på Sveriges långa väntetider inom vården är faktiskt de privata sjukvårdsförsäkringar?
Den havererade centralplanerade offentliga vården i Sverige tar ju inte hänsyn till det psykologiska lidandet väntandet innebär, om vi för enkelhets skulle bortser från de fall åkomman blir värre pga väntandet. De flesta av mina internationella kollegor försöker passa på att göra vårdbesök i sina hemländer när de är där, för att de inte får tillgång till tillräckligt snabb vård i Sverige. Sparar visserligen pengar åt svensk vård men det är ju direkt pinsamt.
Privat sjukvårdsförsäkring är ju kraftigt subventionerat i Sverige från offentliga sjukvården. Så egentligen är det bara en hoppa förre kö avgift man betalar.
Jag skulle köpa argumentet, men vad händer vad skulle hända i ett teoretiskt scenario där majoritetet av folk i Sverige har privat sjukvårdsförsäkring? Skulle det bli korta väntetider för det majoritetet, eller skulle systemet inte klara av att skalas upp? Vore intressant att förstå detta.
Jag har alltid fått tid samma dag när det varit befogat oavsett vilken vårdcentral jag varit skrivit på. När det varit saker som kunnat vänta har jag just fått göra det - vänta.
Men för all del, som tidigare nämnt är det tacksamt att folk bekostar själv istället för att begära att allmänna ska stå i ständig beredskap för precis allt.
Tack! Så i praktiken är den privata sjukvårdsförsäkringen en tillfällig lösning, fram tills dess att allt fler börjar betala och den till slut når en nivå där den inte längre tillför något eftersom alla kommer i samma kön.
fick antibiotika vid halsfluss samma dag med vanlig besök (Solna vårdcentral)
Då har vi helt olika erfarenheter av vårdcentralen. Min erfarenhet är att man måste ringa på minuten när telefontiderna öppnar för att få möjlighet att få vård och sen tar det några dagar tills man får en lämplig tid.
Mycket enklare att ringa försäkringsbolaget där man får prata med en person direkt och sen har möjlighet att få tid samma dag.
Sen är ju halsfluss inte något kritiskt för sjukvården utan mer något som de tar eftersom. Men för mitt privatliv är de skönt att bli frisk asp.
Jag fick vänta FEM veckor på att göra en canceroperation från konstaterad cancer. Det hade varit uppskattat att få den gjorde tidigare… trött på långsamma ineffektiva systemet inom den vanliga vården idag.
Täcker privata sjukvårdsförsäkringar även cancervård?
Frågar då jag får känslan att de allra flesta visserligen ger snabb diagnostik men sen sker behandlingen inom det offentliga. Då är enda vinsten att man kanske får veta lite tidigare.
Vidare är standardiserade vårdförlopp när man konstaterat en diagnos så du blandar äpplen och päron lite.
Ja det är enklare men kostar därefter då det krävs enorm överkapacitet. Jag hade aldrig någonsin velat betala ännu högre skatt enbart för att vissa inte kan ha lite is i magen och vänta med icke-akuta åkommor. Därav glad att ni bekostar det själva!
Kan inte förstå hur det är att vänta men var det en cancerdiagnos som kunde vänta 5 veckor? Min uppfattning är att de flesta cancerformer förutom de mest aggressiva inte har annat slutresultat när det handlar om väntetid räknat i enstaka veckor. Men kan ha fel då inte mitt område.
Vidare hade väl inte privat sjukvårdsförsäkring hjälpt dig med snabbare vård?