När dina pengar ligger i ett bankkonto får du sparränta. Banken skickar in skatten på 30% direkt till skatteverket. Du får ut pengarna efter skatt. Detta räknas som en positiv post.
55000-16500 = 38500 efter skatt.
Dina räntebetalningar är en negativ post. Du får tillbaka 30%. 30% av 90000 = 27000.
Det som sker på deklarationen är följande:
Ränteinbetalningar 90000 - 55000 kapitalinkomst = 35000 Underskott av kapital, som du får tillbaka 30% för. Alltså får du tillbaka 30% av 35000 = 10500.
Det som dessutom sker är att skatten som banken redan skickat in till skatteverket finns med på din deklaration och när uträkningen sker för hur mycket skatt du ska betala, så ser skatteverket att du har betalat in för mycket eftersom du har ett Underskott av kapital. Detta betyder att skatten som banken betalade in på 16500 samt de 10500 = 27000 betalas ut till dig.
Därmed har du fått dina 27000 + (de tidigare redan skattade) 38500 från banken = 65 500 SEK.
Det går inte att äta kakan och samtidigt ha den kvar. Personen du har pratat med har uppenbart inte förstått hur det funkar heller. Huruvida ISK/KF är gynnsamt jämfört med sparkonto spelar noll roll för hur ränteavdraget fungerar.
Om din närstående får 2.2% ränta på de pengar du överlämnat, så kommer denna få betala skatt på detta, och rimligen betalar du denna kostnad till din närstående.
De enda sätten att undvika skatt på en ränteintäkt är
Placering på sparkonto inuti en ISK. Detta är dock ingen lösning, då du istället skattar på en schablonintäkt, som är konstruerad så att det ska bli, i det långa loppet, samma skatt totalt eftersom schabloninäkten indexeras på riskfria statslåneräntan, vilken kan förväntas vara ungefär samma som ränta på sparkonto.
Placering av pengarna utomlands i en stat som inte lämnar information om ränteintäkt till Sverige. Är dock ej lagligt utan är vad som i dagligt tal kallas skattefusk.
Det går inte. Trust me, jag har väldigt stora ränteintäkter (och avdragsmöjligheter), och om jag fick reda på en laglig metod att sänka skatten på detta skulle jag kunna spendera rejält med pengar och tid på att genomföra det.
Du betalar 90000 i räntor
Du får 55000 i räntor
Du får tillbaka 27000 för avdrag räntekostnad
Du betalar 16500 i skatt på ränteintäkt
Du pratar om 27000 + (55000-16500) som någon slags nettosiffra. Det är en siffra som blandar äpplen och päron, det är vad du netto fick i ränteintäkt efter skatt år X under antagandet att skatten betalades in, och hur mycket som drogs bort från din skatt pga räntekostnad inkomstår X i deklaration som görs år X+1. På din deklaration kommer du få tillbaka 27000 om skatten på ränteintäkten drogs direkt på banken, annars nettot 10500
Den intressanta siffran är hur mycket rikare/fattigare du blev av hela ruljansen, och den siffran är -90000+55000+27000-16500 vilket är -24000
Den totala skatten är 27000-16500 (tillbaka) vilket alltså kommer från (90000-55000) * 0.3
Alice
Räntekostnader: 90000
Ränteintäkter: 0
Får tillbaka på skatten: 27000. Yay!
Bob
Räntekostnader: 0
Ränteintäkter: 55000
Får betala skatt: 16500. Neeej!
Du verkar ha något feltänk som gör att det är bättre att vara Alice eftersom hon får tillbaka på skatten vilket inte Bob får. Eller att du vill få Alice avdrag och Bobs ränta, men slippa betala hans skatt (vilket inte går, att slippa redovisa sin kapitalinkomst och således slippa betala den skatten vore ju alla tiders tycker alla)
Din situation är bara summan av Alice och Bob, och skattesystemet är additativt så effekterna summeras bara (så länge man inte når brytgränser)
Hej
Det finns ett sätt att kringgå att betala skatt på avkastningen på ditt kapital.
Säg att du investerar i en stabil aktie som ger utdelning på 6-8% t.ex Handelsbanken.
Du köper aktien som nyligen har gett utdelning och ligger kvar i det till nästa år då det är dags för en ny omgång utdelning.
Den här gången säljer du aktien dagen innan x- dagen. Det som kommer att hända är att aktiepriset kommer att sjunka med utdelningsbeloppet vid x-dagen
Då köper du tillbaka aktien.
På så sätt har du fått utdelning i praktiken men inga utdelningar registeras nånstans.
Exempel:
Du köper 10k aktie 100:- st. Banken betalar 8:- i utdelning. Om du behåller aktien tills efter x-dagen så får du 80k i utdelning som du måste betala 30% skatt på.
Säljer du aktien innan och köper tillbaka de för 92:- (100-8) så köper du samma antal aktier för 80k mindre.
Hoppas jag har lyckats att förklarar hur jag menar. Annars för jag försöka en gång till
Inte bara har du tjänat exakt 0 kr på denna manöver, du har till och med förlorat på det med tanke på kostnader. Det vill säga efter att du köpt tillbaka så har du 920k i aktier och 80k i cash minus vad börsmäklaren har tagit (som är den enda vinnaren). Alltså mindre än vad du hade innan du började…
Du börjar med 10k aktie ala 100:- till en kostnad av
1 000 000:-
Du säljer innan xdag säg till samma pris och köper tillbaka lika många aktier dagen efter.
Förutsatt att utdelningen är 8:- så kommer du äga 10k aktier fast nu har du betalat 920 000:- för dessa och du har 80 000 cash på kontot.
Under året kommer aktien (om inget ovanligt händer) att röra sig uppåt mot 100:- igen då banken tjänar pengar.
Du gör samma sak igen då kommer du fortfarande äga 10k aktier med 160 000 cash på kontot, 80k från förra gången plus 80k för det nya året.
Det är inget bombsäker sätt då du har med aktier att göra men jag tror ändå banker är säkraste som finns. Händer det nåt så rycker staten in och räddar dem som vid finanskrashen
Om du köper aktien för 92 kr och den går upp till 100 kr igen, hur ska du undvika skatt? Väntar du på utdelning så får du betala skatt på den, säljer du innan har du gjort en vinst på 8 kr per aktie och får skatta för det…
Han som startade tråden ville få ut maximalt av sin avkastning på kapitalet. Du kommer aldrig undan skatt men du betalar mycket mindre.
Det var bara ett förslag ingen behöver följa det. Så ni behöver inte ta åt er
Nej, om du läser kan du se att trådstartaren ville förränta sina pengar till låg risk helt utan att betala skatt på vinsterna, samtidigt som vederbörande ville få maximalt ränteavdrag på grund av sina ränteutgifter. Självklart går det inte vilket jag påpekat flera gånger, ändå är vi här i snart över 60 inlägg…