Miljardärer är ju verkligen inte en homogen grupp men den lilla klick jag känner till verkar väl i stort sett ha samma problem som alla andra.
Sen dyker det upp nya problem med mycket pengar, och kanske framförallt det som har genererat pengarna.
Det är hälsa, familj, vänner, sysselsättning etc. som styr måendet och ger mening, även för de förmögna.
Jag tror att de flesta av oss skulle bli förvånade av hur lite saker egentligen förändras med mycket pengar. Vilket är lustigt eftersom det är en rätt så vanlig reflektion som ultrarika gör.
Jag gissar att dina barn är små? Förr eller senare lär ju någon i omgivningen upplysa dem om er ekonomiska status. Den typen av information tycks alltid komma fram och det är svårt att dölja allt som finns online för den som vill leta.
Haha, just den här delen tyckte jag var extra intressant. Jag själv, som “bara” har några ynka miljoner, får ibland höra kommentarer i stil med: “men tycker du verkligen det är värt att leta efter klipp på nätet, du som har så mycket pengar?”
Ibland undrar jag vid vilken nivå det där ska släppa, alltså när man slutar titta på prislappen för mindre inköp. Svaret verkar alltså vara: kanske aldrig.
Tror det är mer av ett personlighetsdrag att uppskatta att få ett bra pris på en vanligtvis dyrare vara. Man kan inte vinna mot aphjärnans belöningssystem oavsett hur irrelevant prisskillnader blir.
För ett par år sedan hade jag en mejldialog med en journalist på en av kvällstidningarna varför de publicerade namnen på barnen till en ytterst välbärgad företagare. Detta var i samband med kidnappningsförsök av ett av barnen.
Kommer inte ihåg alla detaljer med journalisten tyckte att det fanns allmänintresse och att uppgifterna ändå var offentliga. Det ser vi ju även ofta i detta forum när personer beskriver att “det är bara att begära ut via ratsit eller liknande”.
Jag är tudelad. Gillar såklart offentlighetsprincipen, men det finns vissa risker att fel personer enkelt får tag på information som de vill dra nytta av.
Jag tycker det är helt sjukt att man lätt ska kunna plocka ut listor på folks inkomster i ett område. Sen vet jag att folk hävdar att “det är bra för man ska ha koll på politikerna!” men gissar att 99,9% av dessa människor a) inte ens kan namnen på sina lokala politiker och b) använder det för att kolla upp vad grannar och jobbarkompisar drar in.
TS, angående dina funderingar kring välgörenhet så tänkte jag kolla om du har sett https://www.givewell.org/ ?
Jag vet inte om deras välgörenheter kan hantera stora klumpsummor men jag gissar att du skulle kunna göra mycket om du delar upp det över flera och ger över tid.
Grattis och fint att du verkar vara en jordnära person som vill väl.
Vore kul att höra kring portföljens allokering i %, om du vill dela. 50% räntekonton / 50% global index?
Gällande stöd är jag helt med på vad du menar. Personligen vill jag helst se vad pengarna går till och vara involverad på någon nivå. Om du inte startar egen stiftelse och tycker att entreprenörskap är kul och viktigt kan Norrsken är en bra plats att kolla in. En stiftelse som stöttar start-ups som vill göra väl i världen.
Finns även Kiva där man ger stöd/lån till drivna personer i runt om i världen som förbättrar samhällen de bor i. Kul för att man får en mer direkt koppling till var pengarna går.
Om du har tänkt på välgörenhet så här har du något, allt blir oavkortat donerat till välgörenhet för folk med beroenden eller de som är utsatta för våld. Genom att donera så får man även personalen att göra konstiga saker haha, främst Kjell, Kjell from hell. Yle Arenan | Serier. Poddar. Direkt. Man kan vara anonym.
Radio X3M egna årliga välgörenhetsinsamling Den är rätt underhållande.
Hatten av för att du delar med dig av dina reflektioner från Nivå 6 TS! Så skönt att läsa hur man fortfarande är lite som alla andra trots rikedomen.
Tror det finns få andra öppna platser på internet där en tråd av detta slaget kan fungera med en trevlig ton och givande dialog. Så en eloge till RT-communityt med. Det här är guld! Fortsätter följa tråden med spänning.