Reflektioner från nivå 6

Intressant att du tror det! Jag jobbar som läkare och har sett människor med många hundra miljoner ligga döende i cancer. Gener och livstilsfaktorer styr. Min pappas faster fyller snart 96 och har jobbat i fabrik hela sitt liv. Många av de människor som blivit över hundra som jag har träffat lever ett enkelt liv med många måltider fisk :-). Personligen har jag ingen dröm alls om rikedoms trappan nivå 6, men bra hälsa däremot! (Vilket jag har - så jag är nöjd :hugs:) Och jag tror inte det blir så att man kan “köpa” ett längre liv i framtiden. Däremot ser det ut som det bara blir fler utsläpp, rök, farliga ämnen som cirkulerar runt i både vatten och luft!

2 gillningar

Jo, men pengar blir bara viktigare och viktigare för att faktiskt få bra vård. Den kommunala vården, åtminstone här i Finland, har blivit förjävlig.

Vad jag har märkt är också att den privata sektorn inom hälsovården blir bara större och större hela tiden och den är dyr.

Nu behöver man ju inte hundratals miljoner euro för att få bra vård, men det krävs ordentligt med pengar i alla fall.

1 gillning

Mm hoppas verkligen att medicinteknik/ai/robotik kan ersätta den allt mer ansträngda hälso och äldrevården framöver. Håller tummarna

2 gillningar

En anledning till varför de skulle bli gladare för 100 miljoner är att det inte är helt enkelt att resa business klass på 10 miljoner, iaf. inte om man inte arbetar och inte har andra inkomster. Sen finns det andra nackdelar med att ge 100 miljoner, det kan bli för mycket av det goda.

Just nu går det ju helt klart inte att köpa sig 50 extra, hälsosamma år, så är det ju helt klart. Men det är ju ändå en väldigt vanlig uppfattning om att det kommer att bli möjligt. Och jag tyckte ändå att jag försiktig, för man hör många prata om hundratals år extra liv, men det finns det väl anledning att vara skeptisk till. Jag tror att jag är för gammal och i för dåligt skick redan för att det skall vara aktuellt för mig, men jag vill gärna ge mina barn möjligheten.

Och det är ju hälsosamma år som är intressanta.

EDIT: Vill också kommentera på det här med luft- och vattenkvalitet. Luftkvaliteten har ju generellt blivit bättre under ganska lång tid. Och gifter vi släpper ut på land minskar också rätt tydligt. Man kan väl tyvärr inte säga det samma om vattenkvaliteten i haven.

1 gillning

Åtminstone kommer nog de som har råd se till att ha människor omkring sig. Kirurgi är ju redan på väg att bli automatiserad, men det vore ju dystert om vi automatiserade omvårdnad. Just skärandet behöver ju inte människor utföra.

1 gillning

50 tror jag inte kommer hända inom vår livstid. Dock kan du ju redan idag “köpa” extra år nästan gratis. Men de kanske betyder att man behöver se över sin livsstil om man inte redan gjort det. Något som spelar stor roll för hjärnan är iaf ditt sociala umgänge, och hålla igång de kognitiva genom diverse saker som pussel/ spel/ läsa/ lära sig. Sedan tror jag absolut inte det är försent, du kan bromsa ditt åldrande oavsett ålder. Jag håller själv igång för att kunna hålla mig hälsosam upp i åldern, gillar tex snowboard som jag gärna håller på till 65-75 förhoppningsvis. Dock har jag många år kvar tills dess. Hälsa anser jag vara betydligt viktigare en allt annat. Tar hellre en hälsosam kropp/knopp över alla miljarder i världen. Dör gör vi ju alla tillslut men varför inte passa på att leva fullt ut medans man kan? Investera i din kropp och knopp!

1 gillning

Är det verkligen en väldigt vanlig uppfattning att man med pengar kan köpa ett (50 år) längre liv? Jag känner ingen som tror det. Tänker att det finns mycket man kan göra för att öka chanserna för att leva längre, och sänka sin biologiska ålder, men det kan man också som låg/medelinkomsttagare.

2 gillningar

3 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Nej ingen tror att man kan göra det, som sagt, men många tror ju att man kommer kunna göra det via genterapi och annat.

Tack för att du delar din resa, och stort grattis! Det är intressant att läsa reflektioner från dig som rört sig genom flera steg i rikedomstrappan. Att ha fått uppleva olika trappsteg verkar ha gett dig perspektiv och insikter som är värdefulla för din väg framåt, speciellt kring motivation, balans och mening. Nu tänker jag att behövs det inte läggas så mycket tid på bankkontot framöver (om du inte så vill), för det finns fortfarande massor av motiverande områden kvar i livet att fortsätta utvecklas inom :grinning: :rocket:

2 gillningar

Var har du fått informationen om att vi släpper ut mindre gifter? Kemikaliebranschen är en av de ekonomiskt största globalt sett. Och lagstiftningen för kemikalier är obefintlig eller usel. Så att världen blir mer giftfri kan vi glömma. Vi kommer bara blir sjukare och sjukare till följd av kemikalier.

1 gillning

Sannolikt inte 50 år men det är ju redan rätt stora skillnader i livslängd om vi tittar på socioekonomiska skillnader.

Det hänger såklart inte bara ihop med pengar men det går ju oftast ihop med utbildning och livsstil.

Hej! Absolut samband mellan utbildning/livstil och livslängd. Men det TS sa var att hans barn skulle få 10 miljoner istället för 100 miljoner. Och invändningen var då att med mer pengar skulle de kunna “köpa" ett längre liv”. Vilket jag inte tror på. Kanske barnen tjänar mer “liv både i år och livskvalitet” på att utbilda sig istället för att ärva 100 miljoner isf 10!!

2 gillningar

Vilken nivå är det värt att sträva mot enligt dig? Räcker exempelvis nivå 4? Eller blir allt mer fantastiskt på nivå 5 eller 6 osv?

1 gillning

Med 100 miljoner kan du åka till Mayo clinic, få Pluvicto, PIPAC och andra livräddande behandlingar som inte erbjuds i Sverige av kostnadsskäl. Du kan även utan att blinka göra årlig helkroppsmagnetkameraundersökning och annat som medelklassen sällan har råd med.

3 gillningar

Stanna på den nivån där har ett bra boende, kan betala räkningarna och känner dig trygg i att du kan hantera oförutsedda utgifter.

Behöver du stäva efter nivå 4 så ska du titta på vad det är du tänker köpa när du väl kommer dit och varför du inte kan nöja dig att vara på nivån där du är. Troligtvis så är det dyrare resor, större hus, lyx bilar.

När du är på nivå 4 så kommer du vilja gå till nivå 5 för sifforna på kontot på nivå 4 är inte så stora tänker du. Men med en 0 efter så då, ja då, kan du göra allting du drömt om. Men gissa vad som händer på nivå 5 om du inte släpper det tankesättet och tittar på vad du har istället för vad andra har. Du kan ändå bara köpa så mycket och på högre nivåer så planar vad du får för pengarna snabbt ut. Som skillnaden på ett 10x dyrare rum/hotell är inte värt det många gånger.

Men det är svårt att släppa något så enkelt som att se siffrorna öka och tro att det är lösningen på allt. Finnas alltid någon annan att skylla på när de inte går som planerat istället för att inse att man själv måste försöka ändra sitt tankesätt.

Jag märker det själv även på Nivå 6. “Men om jag lyckas bättre med mitt sparande så kan jag dubbla vad jag ger bort i framtiden!”

28 gillningar

Intressant att läsa men trist avseende barnen. Alla borde sträva efter generationstillväxt. Barnbarnen kanske är mer kompetenta att driva vidare etc.

3 gillningar

Jag går i precis samma tankar men nu måst vi börja med att förstå hur stora summor detta faktiskt handlar om, generationsförmögenhet är i mitt tycke helt tillräckligt om de är 10 miljoner sek.

Gör mera skada än nytta att få nå 1 miljard sek, helt sjuka summor.

2 gillningar

Däremot tycker jag fokus borde ligga mer på att överföra kunskap över generationer, med rätt kunskap och 10 miljoner sek lyckas du få allt du någonsin drömt om.

1 gillning