Barnen är väl bara första generationen.
Det TS lyckats med är EXTREMT sällsynt, och denna enda persons lycka kan hålla MÅNGA generationer framåt ekonomiskt oberoende.
Så även om man då är död sen länge skulle det väl vara trevligt om barnbarns barnbarns barn i framtiden kunnat köpa lägenhet kontant för att TS lyckades bygga en generationsförmögenhet.
Är detta målet då?
Det är ju resan som är det roligaste och att faktiskt få bygga upp något själv, det ger självförtroende och karaktär. Jag skulle inte vilja ha sånadär summor i arv bara på grund av att då är man ju klar, va händer sen?
Tänk vilket ansvar att förvalta sånadär summor, vilka problem det medför.. Vill man tvinga in framtida generationer i sånt ansvar?
Nja, detta ÄR en svår fråga. Det kan säkert gå helt åt helsike för somliga om man får massa pengar som ung o aldrig riktigt behöver kämpa.
Men för många skulle det säker vara skönt att slippa börja vuxenlivet med ett bostadslån osv.
Så någon slags stiftelse som ger vare “ny arvtagare” en 5-10M som engångssumma sen inget mer.
Då har man en bra start men inga “leva o festa hela livet aldrig jobba en dag” summor
Eller ett aktiebolag med interna regler och inskolningsprocesser före man får ta del av dividenderna eller rösta i styrelsen, detta skulle också skydda kapitalet från utomstående och idiotiska investeringsbeslut.
Jag är personligen emot engångssummor av flera anledningar främst att det är ingen rättighet att få något, däremot att kapitalet skulle förvaltas genom aktiebolag och en rimlig summa blir utbetald i form av dividend kan jag mer tänka mig skulle funka.
Företaget skulle även kunna sponsra diverse välgörenhetsorganisationer osv.. Fantasin sätter stopp egentligen.
Vad brukar man säga, förvärva - ärva - fördärva, eller något liknande angående generation 1 - 2 - 3 ?
Vilken bisarr svartsyn. Det verkar generellt råda en svartsyn och ogrundad pessimism i den här tråden som verkligen förvånad mig.
Det är naturligtvis skillnad globalt och i Sverige. I Sverige, vilket var vad jag främst tänkte på, har utsläppen av svaveldioxid minska med 90% sedan 90-talet, NOx med över 60%, partikelutsläpp har minskat med 77%.
Vi som arbetar med jordbruk och skogsbruk på något sätt vet att gifter kontinuerligt förbjuds och ersätts med med mindre skadliga substitut. Det är något som fortgår hela tiden. Det har inte slutat att bli bättre.
Globalt är det lite mer spritt, såklart. Generellt har det ju blivit bättre i Europa och USA (Ja, även USA trendar väldigt väl).
Luftkvaliteten i större städer har på några decennier blivit avsevärt bättre i alla rika länder. Det är ock ett problem i delar av Asien och Mellanöstern (Jag har bott i Mellanöstern och när jag nu kommer tillbaka dit känner man ju tydligt att luften är sämre i städerna.)
Sedan väljer ju vissa att bidra till en sämre miljö genom att (t.ex. som OP) väljer att köpa mer skadligt och minre effektivt odlad mat som den så kallat ekologiskt odlade maten. Det är ett litet problem, men det vore ju otvetydigt bättre för miljön om vi slutade med ekologisk odling.
Referenser:
Därför alla framgångsrika familjer byggt strukturer som skyddar kapital från enskilda individer.
Och tur/otur kan väl tilläggas.
vilket gör jakten på det där långa livet än mer svårnavigerat.
Stort tack för ett bjussigt inlägg! Jätteintressant läsning som ger styrka åt Jans mantra om att man inte känner sig så speciell när man klättrar i trappan.
Det jag undrar över är den där stora drömmen. Det där man skulle (eller tror man skulle) göra om ekonomin inte satte stopp.
För egen del skulle jag bygga upp ett sanctuary för utsatta hundar på någon fantastisk gård med fina lokaler och inhängnader. Ha bra och välbetalda personal etc…
Eller är det där bara drömmar som bleknar när möjligheten uppstår? När arbetet måste läggas ner eller har alla bara inte denna typ av “för vanlig svensk ekonomiskt ouppnåelig”-dröm?
Vill du minska risken nu (för att du kan), eller öka den (för att du kan)?
Varför delar man upp på olika banker? Förhandlar man bättre då på något sätt?
50% är ju rätt mycket om man inte gillar att ha pengarna låsta, eller? Vilken sorts tillgångar är det som låser upp resten?
Problemet är att skapa en struktur som fungerar över generationer. Det måste bli en stiftelse i så fall och du måste ha lyckas tänka ut allt som kan hända på vägen. Kanske den ena hotar den andra för att få ut mer pengar eller ta kontroll över stiftelsen? Vad händer om ett barn får barn i sitt led men inte den andra? För den inte vill eller kan? Den lär se det som enormt orättvist.
Vad händer om det inte blir några barn i ett led? Då kanske du vandrar i fällan och råkar skriva så det indirekt blir ett incitament för dina barn eller barnbarn att inte ha fler barn för då får de access till hela förmögenheten.
Så för min del stannar mina tankar på mina barn och sen hjälpa andra igenom välgörenhet. Förhoppningsvis så är mina barn så förståndiga så de tänker på sina egna barn i sitt led.
Fungerar inte med aktiebolag för det är ägarna som bestämmer och det måste vara barnen så ingen annan tar över. Det är därför man använder stiftelser. Men det är inte okomplicerat. När du väl har skapat stiftelsen så kan den vara låst och i värsta fall på ett sätt där ingen kommer åt pengarna alls.
Nu har jag ingen erfarenhet av reglerna kring svenska stiftelser men det är värt att tänka genom vad som händer skattemässigt om framtida generationer inte vill bo kvar i landet. Har varit i en situation där en stiftelse som var “perfekt” för ett land ställde till det REJÄLT i ett annat vid arvsskifte.
Såg att helkropps MR kostar 24 900kr. Så tom jag har råd! Men vilken garanti har du att du inte får en aggressiv tumör som börjar utvecklas dagen efter att du har gjort helkropps mr, eller att du får en hjärtinfarkt? Eller att du möter ett fyllo på vägen? Eller att planet störtar? Eller att ett psyko knivhugger dig på gatan?
Lite intresserad av din åsikt gällande detta. Fick rådet från en läkare jag känner att skippa en “helkroppsscan” för att förmodligen hittar den en del icke-relevant skit som man bara oroar sig över och inte spelar någon faktisk roll och för att de är rätt värdelösa om syftet är att förebygga t.ex. cancer.
Stämmer! Såklart man ska ta om det finns misstanke om metastaser från en tumör för att se om man kan operera/behandla. Men för att förebygga- nej. CT och koloskopi är dessutom bättre för att upptäcka cancer i lungor och tjocktarm.
hmm, nu bor jag i Finland så kanske reglerna är lite annorlunda men med min igen tveksamma kunskap så kan man inte skriva aktieägaravtal mellan aktieägarna om vem som får sitta i styrelsen och vem som får äga låt oss säga A aktier (som har betydligt mera röster än B), kanske även om till exempel hur bolaget hanterar eventuella skilsmässor, eller om någon vill sälja sina aktier osv osv..
Mest för att inte ha alla ägg i samma korg. Olika banker har haft sina inloggningsproblem och liknande så du vill inte allt på samma ställe. Man är långt över insättningsgarantin också så säkerheten man har blir då att sprida det så gått det går.
En hög procent av amerikanska idrottsmiljonärer lyckas faktiskt med att själva fördärva sin ekonomi inom ett par år efter att de slutat. Detta trots att de många gånger har utbildning från college, agenter och ekonomiska rådgivare mm. Förmodligen ökar burnrate i kombination med friheten efter idrottskarriären att “göra vad man vill”.
Kanske lite märkligt, men ibland räddas räddas deras ekonomi av att vissa partners skriver ‘livstidskontrakt’ vid reklamsamarbeten. Tror även våra egna J-O Waldner och Stenmark (även om det förmodligen inte går någon nöd på dem ändå) har denna typ av uppdrag efter karriären.
Du har väl råd teoretiskt men du kommer nog inte göra det för du tycker inte det är värt pengarna. Om du hade en miljard däremot eller hundra miljoner så hade du kunnat rycka på axlarna och tänka - varför inte?
Men helkropps MR var bara ett exempel. Täta personer brukar väl köra executive health screening med koloskopi, EKG, hjärtultraljud, kranskärls CT, pan labs, se till att trycka ner kolesterolet till miniminivåer, ha kock som lagar nyttig mat, personlig tränare osv. Det kan nog ge ett långt liv.