Jag var vuxen men ung och oerfaren i livet. Lyckan under en period var gränslös men det var även olyckan som sedan följde! Än idag förstår jag inte hur jag överlevde!
När jag väl bestämde mig för att inte sträva efter samma lycka igen kunde jag gå vidare med livet.
Nu firar jag snart tioårig bröllopsdag och har absolut ett bra liv. Frisk, god ekonomi, roligt jobb (oftast) och en hustru som jag har ett bra liv med. Kanske kan jag säga att jag är lycklig men lyckan, eller olyckan, jag kände för länge sedan har jag inte känt igen.
Insikten är att man ska vara glad för det man har som är bra, och det är jag!
Tror helt ärligt detta är det bästa jag fått ut av RikaTillsammans, det har fått mig att se världen på ett helt annat sätt. Det har också gjort det mycket naturligare för mig att förhandla och att våga inte acceptera ett första bud.
En lärdom efter att ha bott och jobbat ett år i USA.
Tycker att jag behärskade det engelska språket skapligt redan innan, och ännu bättre efter ett år där. Hittade lite olika konstellationer av människor att umgås med, men undvek svensk-communities.
Trots att språket funkade så upplevde jag det svårt att ibland hinna med och förstå nyanser och referenser i det vardagliga språket i grupper med kompisar. Vilket gör att man reagerar lite annorlunda (och kanske lite fördröjt), jämfört med på sitt modersmål (och i den kultur man är uppvuxen i).
Insikt 1: Det är inte lätt att ”assimileras”, om man flyttar till ett annat land, även om man kan språket.
Insikt 2: Jag blir (och uppfattas som) en annan person, när jag pratar ett annat språk.
Helt annan grej. Återupptäckte fantasin när vi fick barn. Typ: ”Justja, jag kan ju bara släppa sargen och freestajla helt när jag ska berätta en saga nu.” Uppfriskande.
På detta temat. Insåg vid ett tillfälle för många år sedan när jag stod på ICA:
Jag är vuxen nu. Jag kan köpa vartenda glass i hela glassdisken. Jag behöver inte välja en.
numer brukar jag leka med det här. Innan sommaren var jag, @Caspian och ett par kompisar på restaurang och beställde efterrätt som förrätt. En insikt av det var att man inte var lika sugen på efterrätt efter maten vilket ledde till att man dessutom åt mindre (annars hade man ju tagit förrätt, huvudrätt och efterrätt, nu blev det bara efterrätt och huvudrätt)
AHA upplevelse var väll när man som tonåring lyssnade av ren slump via napster(90 talets fildelningsprogram) på motivationsgurusarna Zig Ziglar och Jim Rhon. Den där känslan att allt är möjligt och jag sätter mina egna gränser. Sen 4% regeln och diagrammet som visar förhållandet sparkvot/tid till ekonomiskt oberoende. Hade haft helt annat liv utan den kombon.
Att lära sig om en annan annorlunda kultur, i mitt fall blev det Kina där jag studerade, reste och bodde, fick mig att uppskatta Sverige mer. Därav fick jag en aha-upplevelse att Sverige har en rik kultur också vilket jag alltid tänkt att vi inte har. Även att språket är nyckeln till en annan kultur, det var väldigt tydligt. Förstår att det är bra att kunna, i detta fall kinesiska, men när man behärskade det lite så var det så tydligt att man blev förstådd och förstod kinesers liv.
När jag gjorde “lumpen” fick jag en aha-upplevelse då det verkligen går att pusha sig själv fysiskt och mentalt, mer än vad man tror. Även insikten i att flera människor, gärna med olika bakgrund, som samarbetar ofta åstadkommer väldigt mycket tillsammans. Det har även varit bra perspektiv att ha i arbetslivet. Också att man kan komma varandra så nära när det är “kris”/stress/press och det är så viktigt att hjälpa varandra i det yttersta. Det har varit bra att få öva på andra situationer än när allt är frid och fröjd helt enkelt.
Vet inte om dessa är klassiska aha-upplevelser eller bara lärdomar i livet menmen!
En till aha-upplevelse, är kontroversiellt nog lön, att ha en viss lön påverkade mitt liv väsentligt. Från ekonomisk ångest till ett totalt lugn och ro pga. minskad stress för nu- och framtid. Ett budskap jag åtminstone har fått till mig hela livet är att pengar inte är allt, men det gäller ju för de som har tillräckligt med pengar. Har man inte det, kan det kännas väldigt oroligt och man kan snabbt hamna utanför det sociala eller som jag fått göra, kompromissa så att jag kunde göra sociala saker men kanske inte kunna spara. Nu kan jag tack och lov göra båda med råge vilket har gjort mig gladare och mer tillfreds. Så att en högre lön gjorde mig lyckligare var en överraskning.
Ehrm, då fick väl jag en aha-upplevelse nu då, @angaudlinn .
Jag har diskuterat med några andra just det här och alla vi hade mönster om tid men vi hade bara olika strukturer/mönster, så min slutsats har varit att alla har det… vilket nu så inte verkar vara fallet…
Jag har mönster för året, veckan och dagar kombinerat och nummerserien 1-100.
Jahapp, där ser man.
PS Scoutkalendern skavde för mig i lågstadiet, den gick ju åt fel håll och i fel mönster. Jag har bara accepterat att folk envisas med att året ska gå medsols som om det är självklarhet. Men jag ser något helt annat.
Håll i dig nu, för nu kommer jag att bjuda på en sådan jäkla omtumlande insikt att du kommer behöva sätta dig ner efteråt för att vila upp dig en stund!
Om du inte skär för nära roten på löken (det vill säga den knöliga änden) så kommer inte några ämnen som gör så att du börjar gråta att utsöndras. Så skär från andra hållet och kasta den lilla sista biten. Jag trodde inte mina ögon (alltså, att de inte tårades) när jag prövade detta för första gången efter att ha haft stränga problem med att hacka lök hela livet.
Jag använde kontaktlinser i många år och hade då inga problem alls vid lökhackande. Nu använder jag glasögon igen och har det jättejobbigt med svidande ögon och massa löktårar. Cyklop hade nog faktiskt varit bra…
Det är en bra insikt och definitivt ett steg upp för de flesta människor.
Nästa steg är nu att inse att även den “objektiva världen” egentligen också bara en “story” inom Medvetandet, som en dröm i natten.
Ibland kan ju en dröm upplevas som så “objektivt verklig” att man vaknar upp kallsvettig,
men sedan skrattar man till när man inser att drömmen uppstod ur medvetandets tomma inte
och sedan försvann in i medvetandets tomma inte igen.
Allt man upplever i en dröm är enbart en reflektion inom Medvetandet.
Alla “saker” och alla “andra människor” och alla “naturlagar” man upplever i en dröm existerar enbart inom Medvetandet!
Yoda försökte ge dig en hint:
Jesus försökte också ge dig en hint med sina mirakel och sina ord:
“Gud och Jag Är Ett”
Det här låter väldigt flummigt, har du några konkreta exempel på hur den ”objektiva verkligheten bara är en story”? Finns det några tester i den fysiska världen jag kan utföra som indikerar att det här stämmer?
Om alla naturlagar bara existerar i mitt medvetande så borde jag ju kunna tänka bort dom, men det har inte funkar för mig hittills i mitt liv.