Så rika är svenskarna | Jämför dig själv

Inte så förvånande med tanke på att Gini-koefficienten för Sverige med avseende på förmögenhet ligger på runt 0.881 (där 1 är maximalt ojämnt fördelat och 0 helt jämt fördelat), vilket även sticker ut i jämförelse med våra grannländer.

Vet du om man även är har tagit med tjänstepensionen i totala sparkapitalet?

Om ja, blir det ju lite skev jämnförelse då många har miljonbelopp oss andra institut istället för Avanza

Såg förresten dessa bilder som jag tycker passar också,

IMG_4836

IMG_4837
IMG_4840
IMG_4839

3 gillningar

2 gillningar

Sitter och gör research och har hittat lite olika siffror. Håll till godo. (återkommer med flera kommentarer senare).

Några intressanta bilder och grafer :nerd_face:

Först min favoritgraf. Visar på det som jag alltid tjatar om - de som aktivt väljer att vara passiva har historiskt fått en väsentligt bättre avkastning. :slightly_smiling_face:

Nästa graf visar på spridningen av avkastning vid eget fondval. Det som jag brukar säga:

Alla avvikelser från index ger ett större utfallsutrymme

Det vill säga att det kan gå mycket bättre (där är ett antal med eget fondval som gick plus 2022 när de flesta gick back), men det är fler som det gick dåligt för.

Några intressanta tabeller

Pensionssparare med förvalet AP7 Såfa respektive eget fondval

Antal Procent
Kvar i förvalet AP7 Såfa 3 793 000 60,4%
Eget fondval – premiepensionens fondtorg 2 487 000 39,6%
Samtliga 6 284 000 100%

samt

Tabell: värdeutveckling i olika kategorier

Värdeutvecklingen är kapitalviktad vilket tar hänsyn till alla insättningar och uttag och tidpunkten för dessa på respektive premiepensionskonto.

Mått Inkomstpension, utveckling i procent Premiepension, utveckling i procent
Värdeutveckling i genomsnitt per år sedan start (kapitalviktat) 3,3% 7,4%
Värdeutveckling i genomsnitt per år sedan start (tidsviktat) 2,9% 5,4%
Värdeutveckling 2022, tidsviktat +4,6% -12,4%
Pensionssparare: genomsnittlig värdeutveckling 2022 -10,4%
- förvalet AP7 Såfa -9,1%
- eget fondval -11,7%
Pensionssparare: genomsnittlig värdeutveckling per år sedan inträde +8,2%
Pensionärer: genomsnittlig värdeutveckling 2022 -7,7%
Pensionärer: genomsnittlig värdeutveckling per år sedan start +6,6%

Fördelning av premiepensionskapitalet

Samtliga Kvinnor Män
Antal Procent Antal Procent Antal Procent
Kvar i förvalet AP7 Såfa 3 793 000 60,4 1 787 000 59,6 2 006 000 61
Eget fondval - 100% AP7 Såfa 366 000 5,8 179 000 6 187 000 5,7
Eget fondval - Fondtorget 2 121 000 33,8 1 030 000 34,4 1 091 000 33,2
Traditionell försäkring (a) 4 000 0,1 2 000 0,1 2 000 0,1
Summa 6 284 000 100 2 998 000 100 3 286 000 100

Genomsnittlig värdeutveckling under 2022 för pensionssparare, i procent

Kön Samtliga Kvar i förvalet Eget fondval
Kvinnor -10,3 -9,1 -11,4
Män -10,5 -9,1 -12,0
Samtliga -10,4 -9,1 -11,7

Genomsnittlig årlig värdeutveckling för pensionssparare sedan inträde, i procent

Kön Samtliga Kvar i förvalet Eget fondval
Kvinnor 8,3 9,2 7,4
Män 8,2 8,9 7,4
Samtliga 8,2 9,0 7,4

Genomsnittlig årlig värdeutveckling sedan 1995 för pensionärer, i procent

Kön Samtliga Fondförsäkring Eget fondval - AP7 Såfa 100% Eget fondval - Fondtorget Kvar i förvalet Traditionell försäkring
Kvinnor 6,6 6,7 6,2 6,6 7,2 6,1
Män 6,7 6,8 6,2 6,8 7,1 6,1
Samtliga 6,6 6,8 6,2 6,7 7,1 6,1

Nyckeltal fondbyten

Källa: ÅR2022

Källa

3 gillningar

Ytterligare data som jag kommit över nu när jag gör research inför avsnittet med Pensionsmyndigheten.

• Under 2022 var den genomsnittliga åldern för att börja ta ut allmän pension 64,8 år.
  • I snitt tjänade inrikes födda män och kvinnor in till sin pension under 43 år. Motsvarande siffra för utrikes födda var 23,5 år.
  • I genomsnitt började kvinnor och män tjäna in till sin allmänna pension från 22,2 års ålder.

Källa: Blogg: Yrkena där man jobbar längst | Pensionsmyndigheten

• År 2020 höjdes den lägsta åldern för uttag av allmän inkomstgrundad pension från 61 till 62 år.

• De yngre generationerna tar alltså oftare ut pensionen i tidigt jämfört med föregående generationer. Att fler och fler yngre tar ut pensionen innan 65 kan det finnas flera förklaringar till, till exempel att de möjligtvis värderar sin fritid högre än äldre generationer. Eventuellt har fler sett en möjlighet att kompensera den lägre allmänna pensionen med tjänstepension.

Källa: Pensionsåldrar och arbetslivets längd - svar på regleringsbrevsuppdrag 2023 | Pensionsmyndigheten

1 gillning

Varför använde du inte denna bild?

1 gillning

Min tolkning är att denna visar den genomsnittliga summan av inkomst och premiepensionen per ålder. Källa.

Tack! Glömde bara bort den. :+1:

2 gillningar

Tack för statistiken, sjukt intressant!

Kollade såklart hur jag stod mig mot siffrorna. +13,8%/år sen inträdet 2005. +1% i 2022.

Nu är man ju dock så pass gammal och vis att man vet när ens tur är förbrukad😁 Tar mina lottovinster och flyttar över till AP7 omedelbart!

Har varit extremt passiv när det gäller placeringarna av min pension.
Men väldigt intressant att läsa.

Sabla skrumpskata!!! Jag måste byta jobb nuuuuu!!!

I tre av fyra kommuner ökade andelen invånare som bor i hushåll med låg ekonomisk standard åren 2015–2021.

Enligt den senaste statistiken bor 14,2 procent av Sveriges befolkning i hushåll med låg ekonomisk standard, vilket är en ökning med drygt en halv procentenhet sedan 2015. Under samma period ökade andelen med hög ekonomisk standard ungefär lika mycket, till 5,7 procent.

För att jämföra olika typer av hushåll används en metod som sätter den disponibla inkomsten i relation till hushållets sammansättning av vuxna och barn.

När ett hushålls inkomst är lägre än 60 procent av medianvärdet för samtliga hushåll i riket räknas det som låg ekonomisk standard.

Om ett hushålls inkomst är minst dubbelt så stor som medianvärdet räknas det som hög ekonomisk standard.

SCB har nån omräkningsfaktor,

För att jämföra olika typer av hushåll används en metod som sätter den disponibla inkomsten i relation till hushållets sammansättning av vuxna och barn.

1 gillning

Fascinerande att det finns människor som är anställda med skattefinansierade löner för att räkna vad andra tjänar.

1 gillning

Två grafer jag kom över idag:

Median- och medelaktieportfölj

Per ålder från SCB.

samt per kön. Intressant att kvinnors median är högre än mäns… Just sayin… :wink:

7 gillningar

Saknar ju utländska aktier, aktier ägda i kapitalförsäkring, fonder samt om man äger under 501 aktier i bolaget så svårt att säga något.

Som sagt synd att moderaterna stoppade tillgången till bättre statistik :man_shrugging:

1 gillning

Ny rapport från SCB, @janbolmeson tror denna graf kan vara av intresse,

Sen lite andra tabeller,

Andel förankrade hushåll på arbetsmarknaden per kommun,

Sen en annan intressant bild som visar att Tekniska högskolan och Universitet har sämre andel sysselsatta än utanförskapsområderna,

Rapporten,
https://www.scb.se/contentassets/f0c6a170e88347e2a14a9d73ee612bc0/hur-forsorjer-sig-individer-5-juni-2023.pdf#page3

Pressmeddelandet,

“Förankrad på arbetsmarknaden” (är detta ett intressant mått?) verkar betyda att man tjänar minst 18 574:-/mån. Så högt ligger ju inte studiestöd+lån, så det borde ju förklara att universitetsstäder/-områden ligger långt ner på listorna.

Psykopatförälder med halshugget barn: 6% :sweat_smile:

17 gillningar