Ja det här gör ju hela diskussionen meningslös i min mening. Känns som det alltid särredovisas aktieägande, fondägande (dessutom aldrig vilken typ av fonder som ägs) osv.
Visst att man får ett medeltal och eventuella avvikande fördelningar av investerat kapital jämnar ut sig, men jag är ju inte ett medeltal.
Kvinnors inkomstutveckling trappar av – ekonomisk kristid ökar sårbarheten ytterligare
Fortsätter utvecklingen i samma takt kommer arbetsinkomsterna vara jämställda 2048. Men det finns tecken på att inkomstgapet sluts allt långsammare. De senaste 5-10 åren har utjämningstakten trappats av. Fortsätter det på det sättet kommer det ta ännu längre tid innan vi får se jämställda inkomster, säger Madelén Falkenhäll, Swedbanks hållbarhetsekonom.
Jag vet inte om ni sett den här, men Avanza verkar gå på @janbolmesons linje om att jämföra är bra och lade nyss ut en artikeln med bl a den här rutan:
Från rapporten:
"
liksom IT-experter och civilingenjörer. Det är de höga lönenivåerna för dessa yrkesgrupper som placerar dem i den högsta inkomstprocenten.
"
Så ja, några på detta forum finns nog med i denna grupp.
Lite nyfiken på att veta vad som räknas som sysselsatta personer? Att så många skulle tjäna under 10-15 kkr per månad förvånar, och kanske ännu mer så många som tjänar under 5 kkr per månad.
Sysselsättning är ett begrepp som i statistiken används för att visa hur många som arbetar. En person räknas som sysselsatt när denna har utfört minst en timmes arbete under en referensvecka. Arbetet kan vara som anställd, egen företagare eller att man hjälper till i familjens företag. Personer som deltar i vissa arbetsmarknadspolitiska åtgärder inkluderas också som sysselsatta.
Sådana listor är totalt orelevant. Som Tyskland, räknar de med sociala avgifter (sjukförsäkring, pensionavgift, vårdavgift, A-kassa, Solidaritätstillägg)? Detta utöver den progressiva skatten som toppar på 45%?
Sedan kommer annat till som vad man får i landet, utbildning? Socialt skyddsnät och kostnadsläge, mat bostad etc.
Så orelevant lists att de borde inte få delas och ska flaggans som orelevant .