Så rika är svenskarna | Jämför dig själv

Ja det här gör ju hela diskussionen meningslös i min mening. Känns som det alltid särredovisas aktieägande, fondägande (dessutom aldrig vilken typ av fonder som ägs) osv.

Visst att man får ett medeltal och eventuella avvikande fördelningar av investerat kapital jämnar ut sig, men jag är ju inte ett medeltal.

Swedbank rapport kring kvinnors ekonomi,

Kvinnors inkomstutveckling trappar av – ekonomisk kristid ökar sårbarheten ytterligare

Fortsätter utvecklingen i samma takt kommer arbetsinkomsterna vara jämställda 2048. Men det finns tecken på att inkomstgapet sluts allt långsammare. De senaste 5-10 åren har utjämningstakten trappats av. Fortsätter det på det sättet kommer det ta ännu längre tid innan vi får se jämställda inkomster, säger Madelén Falkenhäll, Swedbanks hållbarhetsekonom.

1 gillning

Jag vet inte om ni sett den här, men Avanza verkar gå på @janbolmesons linje om att jämföra är bra och lade nyss ut en artikeln med bl a den här rutan:

Här är hela artikeln:

Men som alltid, detta är enbart Avanzas siffror, men lite kul är det ju ändå.

2 gillningar

Trodde alla var IT-muppar och var aktiva på rikatillsammans-forumet… :money_mouth_face:

Det ena utesluter nog inte det andra. :sweat_smile:

Från rapporten:
"
liksom IT-experter och civilingenjörer. Det är de höga lönenivåerna för dessa yrkesgrupper som placerar dem i den högsta inkomstprocenten.
"

Så ja, några på detta forum finns nog med i denna grupp.

Vad är det för skala på y-axeln?

1 gillning

Procent, andel av befolkningen.

3 gillningar

Lite nyfiken på att veta vad som räknas som sysselsatta personer? Att så många skulle tjäna under 10-15 kkr per månad förvånar, och kanske ännu mer så många som tjänar under 5 kkr per månad.

Detta är en sammanfattning av definitionen:

Sysselsättning är ett begrepp som i statistiken används för att visa hur många som arbetar. En person räknas som sysselsatt när denna har utfört minst en timmes arbete under en referensvecka. Arbetet kan vara som anställd, egen företagare eller att man hjälper till i familjens företag. Personer som deltar i vissa arbetsmarknadspolitiska åtgärder inkluderas också som sysselsatta.

[källa]

Jag tror det är andel av sysselsatta och inte hela befolkningen (dvs exkluderar barn, studerande etc.)

Ok, det hade varit intressant att även se statistiken omräknad till månadslön om alla arbetat full normal 40 h arbetsvecka.

Om man tex tjänar 30 kkr/mån men endast jobbar halvtid så är det ju i praktiken lika bra lön som att få 60 kkr/mån och jobba heltid.

Du har rätt men jag skyllee på @janbolmeson som ändrade mitt inlägg till det :person_shrugging:.

Om definitionen att vara sysselsatt.
“En person räknas som sysselsatt när denna har utfört minst en timmes arbete under en referensvecka”

Finns en risk att man varken är självförsörjande eller gör ett arbete av betydelse.

Snittlön efter skatt i ett antal olika länder (källa: Twitter)

Placering Land Nettosnittlön
1 Switzerland $6,128
2 Luxembourg $4,906
3 Singapore $4,874
4 USA $4,675
5 Qatar $4,250
6 UAE $3,476
7 Denmark $3,428
8 Netherlands $3,404
9 Hong Kong $3,267
10 Norway $3,252
11 Australia $3,179
13 Germany $2,951
14 Canada $2,888
16 UK $2,832
19 Sweden $2,573
22 Israel $2,446
23 France $2,433
24 South Korea $2,418
27 Japan $2,177
28 Saudi Arabia $1,954
29 Spain $1,908
30 Italy $1,664
37 Poland $1,209
39 South Africa $1,177
45 China $994
54 Mexico $708
62 India $598
64 Turkey $540
69 Russia $501
76 Argentina $424
79 Brazil $401
85 Philippines $339
87 Indonesia $324
92 Bangladesh $244
96 Pakistan $169
97 Egypt $146
98 Syria $46
1 gillning

Svensk bidrags och skattepolitik är en katastrof, vi borde ligga i tio i topp för netto snittlön i denna lista.

5 gillningar

Klart det finns. För att kunna klämma ut så mycket skatt som möjligt måste man veta hur mycket pengar folk har. :joy:

Sådana listor är totalt orelevant. Som Tyskland, räknar de med sociala avgifter (sjukförsäkring, pensionavgift, vårdavgift, A-kassa, Solidaritätstillägg)? Detta utöver den progressiva skatten som toppar på 45%?

Sedan kommer annat till som vad man får i landet, utbildning? Socialt skyddsnät och kostnadsläge, mat bostad etc.

Så orelevant lists att de borde inte få delas och ska flaggans som orelevant :joy:.

5 gillningar

Ja. Det beror väl iofs på vad man vill jämföra. Hur produktiv man är. Eller vid vilken nivå man kan bli FIRE med typisk svensk levnadsstandard.

Lönestatistik brukar vara omräknad till heltidslön, medan inkomststatistik är faktiska inkomster från alla olika källor (SCB).

“När man tar fram lönestatistiken räknar man oftast om alla löner till heltidslön per månad.”

Dessa siffror vore intressant att se tillsammans med tex medianlön, levnadskostnader och upplevd välmående/lycka.

2 gillningar