Har du internet kan du själv ta reda på och klippa in siffrorna här. Raska på ![]()
Edit: Vore även intressant om du kunde få med energiförbrukning per capita i en kolumn.
Har du internet kan du själv ta reda på och klippa in siffrorna här. Raska på ![]()
Edit: Vore även intressant om du kunde få med energiförbrukning per capita i en kolumn.
Man bör ha i åtanke att den svenska kronan är extremt lågt värderad nu. Detta är en stor anledning att Sverige hamnar långt ner på listan.
Kul lista!
Enligt Ekonomifakta så är skattetrycket i Danmark ca 10% högre än i Sverige. Men om den där listan stämmer så har danskarna alltså ändå ca 33% mer kvar i plånboken efter skatt än svenskarna. Finns det någon rationell förklaring till det?
En del av svaret verkar vara att levnadskostnaderna i Danmark också är rejält mycket högre än i Sverige på vissa områden (t.ex. +300% för “Kindergarten”?!). Prisökningen ligger dock samtidigt bara på ca 22% i snitt. Så det verkar ändå finnas någon sorts residual kvar där som talar till danskarnas fördel.
Jag tror tvärtom, då det brukar lagga några år alltid med liknande undersökningar. Vi kan nog förvänta oss att Sverige dalar lite mer nedåt i listorna närmaste åren pga valuta problemen som kan ses nu.
Men jag tycker plats 19 inte är så dåligt. Det är ju bland världens länder. En anledning till hög plats är nog att de mäter före skatt. Arbete har ju inte varit prioriterat politiskt på länge.
Vi får nog vänja oss med att inte vara i världs toppen längre. Ett av få länder med krympande ekonomi just nu.
Skattetrycket är betydligt mer än bara skatt på lön. Även om Danmark har högre skatt på lön, har jag fått för mig att den är mer transparent, där du faktiskt betalar för pension m m. Så jag är inte så säker på att arbetsgivaravgift+löneskatt är högre i Danmark, även om det är populärt att påstå att danmark har högre skatt på lön. T ex:
Marginalskatten inkl arbetsgivaravgift är lägre i Danmark än i Sverige vid alla inkomstnivåer, och 10 procentenheter lägre vid “höga” inkomster.
Det här en av faktorerna som gör arbete i Sverige väldigt dyrt och dessutom bidrar till låg produktivitet. Låg produktivitet är kopplat till svag valuta. I grunden är det politik som avgör ![]()
Sånt här gör det ju väldigt svårt att jämföra mellan länder. I Sverige betalar du för din egen pension när du ligger över brytgränsen, upp till avsättningarna du får från det under brytgränsen.
Antar att du menar under brytgränsen. Av arbetsgivaravgiften sätts en del av till pensionsrätter, upp till en brytpunkt där de pengarna övergår till ren skatt.
Nej, över brytgränsen. Den allmänna pensionsavgiften bekostas av staten, statlig skatt betalas över brytgränsen.
Med andra ord, du börjar först betala för “dina egna” avsättningar när du ligger över brytgränsen.
Nänä. Dina pensionsavsättningar görs via arbetsgivaravgiften som är en statlig skatt från första kronan. Så alla betalar drygt 30% statlig skatt från första intjänade krona…
(När du sen kommer över gränsen för att få pensionsrätter, så slipper du inte betala pensionsavgifts-delen av arbetsgivaravgiften, den blir bara en ren skatt som inte går till din pension trots att du betalar för det)
Jag pratar inte om de som görs via arbetsgivaravgiften nu (där har du rätt, men just de är det kanske inte så svårt att jämföra mellan länder) utan om uttag av pension från lön, dvs den allmänna pensionsavgiften.
Ja, det stämmer. Vi talade om olika saker…
Jätteintressanta siffror och diskussion.
Men är det inte lite svårt att titta på avanzas siffror om man vill jämföra sig med ”svenskarna” för övrigt.
Tänker att avanzas kunder är mer förmögna än resten av befolkningen, eftersom man blir kund hos Avanza troligtvis pga man vill investera/spara, vilket inte alla har möjlighet till.
Tex en genomsnittlig 30 åring på Avanza har ca 120.000, bör inte den siffran vara lägre sett ur ett helhetsperspektiv på befolkningen?
Men ändå väldigt kul att läsa om detta
Inte så säker på att avanzas kunder är mer förmögna än genomsnittet. Däremot kanske mer intresserade av aktier/fonder/trading än genomsnittet. Säkert lite en åldersgrej också. Har själv många lite äldre släktingar som sitter på relativt mycket pengar efter arv/sparande etc. men ingen av de har pengarna på avanza/nordnet.
120.000 känns inte som så mycket för en 30 åring? Alla som har någon typ av medvetenhet kring sparande skulle ju kunna ha den summan.
Det största problemet med att bara titta på Avanza är nog snarast att många personer har sina placeringar utspridda på flera banker. Så om man bara tittar på en bank (tex Avanza) får man inte med samtliga deras placeringar.
Nej, det har du rätt i, låter inte mycket för en 30-åring, sant, gjorde nog en tankevurpa när jag satt och läste inatt! ![]()
Det svåra ligger nog i att veta var personer har sina pengar. De med konto på avanza har ju konton på minst en annan bank också, med tanke på att man behöver bankkort, lönekonto osv. De “korrekta” siffrorna är nog inte helt lätt att få tag på, skulle nästan tro att SCB skulle kunna göra mer riktiga mätningar genom undersökningar, sålänge urvalet är tillräckligt. Men som sagt! Det kan ju absolut vara av intresse att veta hur snittet för en “avanzian” ser ut också.
Verkligen! Det säger ju i stort sett bara hur ett genomsnittskonto just på avanza ser ut, inte att förväxla med en genomsnitts-svensk. Även om det såklart också kan vara intressanta siffror.
Jag tror generellt att många ändå har sitt spar på exempelvid avanza i och med att många mer traditionella banker åtminstone tidigare haft högre avgifter m.m. När jag skulle öppna ett isk-konto pga aktieköp hos en traditionell bank för några år sedan då såg hon nästan ut som en fågelholk av förvåning.
Ett annat argument är deras sparkonton som i vissa fall endast uppnår till 50% av räntan jämfört med andra ställen vilket också talar emot att man har sitt buffertkonto där, men trots det tror jag att många har sitt buffertkonto kvar hos traditionella banken tillsamman med ev flytter av intjänad pension pga förhandlingar vid bostadsköp. Om det nu ens räknas med i detta?
Det gör det inte, men jag tror tyvärr forumet klart överskattar den genomsnittliga 30-åringens spar/investeringsambition…
Nej, svårt att säga… Som sagt, den statistiken är nog inte helt lätt att bara plocka fram, iom att folk sparar/investerar/sköter sin ekonomi väldigt olika. Men man blir helt klart lite “färgad” av forumet här, kan jag tro! Gruppen heter ju trots allt “rika” tillsammans ![]()