Så rika är svenskarna | Jämför dig själv

Jag tror att den här är mest rättvis för att jämföra med snittsvensken:

5 gillningar

Jag har inga empiriska belägg för att misstro den där tabellen, men att medianen för folk som tjänar över en mille per år skulle ligga på 148k låter helt sjukt. Fast antar att alternativa investeringsformer kanske också blir mer populära desto högre upp i inkomst man kommer?

Om infon i den tabellen stämmer undrar man ju hur folk gör när de exempelvis behöver köpa en bil för 200-400 kkr eller renovera kök/badrum för 100+ kkr? Då är det ju många som behöver sälja av alla sina placeringar och för många räcker inte ense det.

1 gillning

Ja, hos dem som har pengar, men återigen - hög inkomst leder ofta till en enda sak - högre kostnader.

Jag känner många som har en hushållsinkomster på 100.000 efter skatt och inte har särskilt mycket sparande, men de har två bilar, hus för 10 MSEK, två-tre utlandssemstrar etc.

Tänk om det snarare är att vi är hemmablinda?

4 gillningar

Folk har använt huset som bankkomat…

1 gillning

Det tycker jag med!!
Känna som man får mer komponenter på undersökningen :+1:t2: toppen! Ska kolla lite närmre på den och se hur mkt sen skiljer avanzas

1 gillning

Folk har lagt absurda pengar på onödig renovering. Helt normaliserat, men tråkigt nu när räntorna är lite högre…

Och många renoverar nog enbart för att grannen/kompisen har renoverat… Man vill inte vara den med äldst badrum eller kök utan de senaste modernaste vitvarorna eller högteknologisk massagedusch med inbyggd tv och karaokemaskin.

4 gillningar

Tur jag bara har 7kvm att piffa med. :rofl:

3 gillningar

De lånar. (10)

2 gillningar

En sak som kan nämnas (för info) är att i den nämnda rapporten från CS så räknar dom inte med inkomstpensionen för länder där den inte är fonderande. T ex Sverige och Finland.

Därav att median och medel tillgångar i Sverige och Finland är relativt små. Tog man med det pensionskapitalet så skulle Sverige lägga sig strax under Schweiz.

Strikt formellt är det helt korrekt att inte ta med icke-fonderat kapital i en sammanställning av tillgångar.
Men det blir ganska missvisande när man jämför olika länder som råkar ha hanterat detta lite olika.

En fordran på pensionssystemet i Sverige är lika säker som en fonderad fordran i Schweiz. Ska man ta med pensionskapitalet av inkomstpensionen får man nog lägga till ca 2.5 MSEK för median-personen.

4 gillningar

That was a very informative. I appreciated your afford.:crossed_fingers:

Ja det kommer upp ofta i forumet hur svårt det är att jämföra mellan olika länders system. Det blir nästan alltid fel på något sätt.

Glömmer ni inte pengar på bankkonto här, för tabellen var ju endast för fonder väl? Många som sparar på konto till halvperiodiska utgifter såsom bil och resor.

Nya siffror från SCB om buffert.

Närmare 1,7 miljoner människor i Sverige bor i hushåll som saknar kontantmarginal, alltså förmågan att betala en oförutsedd utgift på minst 13 000 kronor.
– Det motsvarar 20 procent av Sveriges befolkning. Av dessa är uppskattningsvis 187 000 ensamstående vuxna med barn, säger Helena Månsson, utredare på SCB.

1 gillning

Hushållen har ca 2600 mdr utlånat till bankerna. (“Pengar på banken” vill säga).
Det blir i snitt ca 325 kSEK per vuxen.
Eller ca 650 kSEK per familj med 2 vuxna.

Sedan sprider detta ganska mycket. Med vissa köpsugna som betalar med kreditkort och har nettoskuld. Och andra som är mer sparsamma och har stora likvida tillgångar.

Det finns ett ganska stort åldersberoende. Tillgångarna stiger nästan monotont med stigande ålder. Och det är inget konstigt. Det är när man är ung som man har behov av att köpa saker.
Med stigande ålder har man redan köpt på sig det mesta och man sparar mer.

Ny rapport från amerikanska FED om amerikanernas inkomster och förmögenheter per 2022:

During the three years between the 2019 and 2022 surveys, the COVID-19 pandemic caused severe disruptions to the U.S. labor market and broader economic activity, leading to unprecedented levels of fiscal support.5 Against this backdrop, U.S. families experienced increases in median and mean inflation-adjusted income, measured for the year before the survey (figure 1). Median income rose a relatively modest 3 percent, from $67,900 in 2018 to $70,300 in 2021. Mean income increased 15 percent—one of the largest three-year changes in mean income over the history of the modern SCF— from $123,400 in 2018 to $141,900 in 2021 (table 1). Gains in income were experienced across the income distribution but were largest toward the top, consistent with some increase in income inequality over this period.

och

The net improvements in economic performance, including rising house and corporate equity prices that well exceeded consumer price inflation, supported substantial increases in median and mean inflationadjusted net worth—the difference between families’ assets and liabilities—between 2019 and 2022 (figure 2).18Specifically, real median net worth surged 37 percent to $192,900, and real mean net worth increased 23 percent to $1,063,700 (table 2), accelerating the steady growth experienced over the 2013–19 period.19The 2019–22 changes imply some narrowing of the wealth distribution between surveys. Indeed, growth in median net worth was the largest increase over the history of the modern SCF, more than double the next-largest one on record.20

samt

Wow, det innebär att medelamerikanen med en universitetsutbildning har ca 220,000 Sek/månad i lön/inkomst. Får börja kolla på att remotejobba mot USA. Skulle vara nöjd med halva den inkomsten…

Edit: såg nu att det var inkomst per hushåll, men fortfarande bra!

Har ingen koll på hur löner i olika länder ser ut idag men kommer ihåg en reflektion jag gjorde när jag jobbade på Ericsson på 80-talet. Vi hade ett jointventure med Honeywell bull och kom ihåg en medarbetare från Dallas som jobbade hos oss ett halvår och som hade ungeför 8ggr min lön! Förvisso hade jag en kass ingångslön då och var väl medveten om vad som ingick i lönen i Sverige vs. USA men då tyckte jag det var en j:a skillnad mtp att han inte var så många år äldre än mig…

1 gillning

Jo, man kan ju även argumentera att människor som jobbar i USA kanske har högre levnadskostnader (speciellt med barn osv), men samtidigt kan man ju se att få medelhushåll i Sverige har 11-12MSEK i nettotillgångar, så dom verkar ju definitivt få mer över efter omkostnader.

1 gillning