Jag skulle att medelklassen i USA lever ett ganska likt liv som medelklassen är hemma. Ja, de har mycket högre löner, men kolla kostnaderna för hälsovård (gratis i Sverige), barnomsorg (gratis i Sverige), skola (gratis i Sverige), behov att spara till pension (du behöver knappt spara i Sverige) m.m. Det går på jämnt ut.
Pratade med rätt många amerikaner om pension förra helgen på en konferens, kan säga att jag inte är avundsjuk på deras system där i princip allt lastas över på individen. Snacka om att det är viktigt att göra rätt - medan vi i Sverige i princip har ett system där staten garanterar dig pensionen och den är dessutom hyfsat inflationssjusterad.
Så min behållning från ovan är egentligen - wow, är det inte mer? Att - återigen - vi har det ganska bra i Sverige. Egentligen långt mycket bättre än många av oss vill tro.
Jag håller nog med hela vägen till den sista korta meningen Nej, det går nog inte jämnt ut alls. Det är nog bättre att se det så här: Använder du skyddsnätet är Sverige bättre, vill du vara föräldraledig är Sverige bättre, vill du inte jobba är Sverige väldigt mycket bättre. Föredrar man att bidra mer till samhället är Sverige bättre.
För de som jobbar så blir resultatet för egen del (rent ekonomiskt) väldigt mycket bättre i länder som USA eller Schweiz för den delen. Det som gör skillnaden jättestor är just de höga lönerna och de låga skatterna.
Ja, ligger du i topp-decilen eller kvartilen, så är det säkert som du skriver. Fel av mig.
Samtidigt så hade jag nog haft svårt för USA. Det slår mig varje gång jag är där hur klyftorna är mellan det fina hotellet / husen och uteliggarna i tälten utanför. Jag vet inte, men det tar mig emot. Lite enligt principen du kan bedöma ett samhälle baserat på hur det behandlar det svagast… Konstaterat förr att jag börjar bli mer och mer vänster ju äldre jag blir…
De flesta av oss andra gör väl den omvända politiska resan
”Den som inte är röd när han är ung har inget hjärta. Den som inte är blå när han är gammal har ingen hjärna”, påstås (felaktigt, tydligen) Winston Churchill ha sagt.
Detta är en fråga jag funderat lite krig förut. Tidigare har man väl argumenterat för att
Man vill ha arbetsstyrkan på plats
Kvalitén på arbetskraften i låglöneländer har ansetts vara lägre
Båda dessa argument tror jag kommer försvagas över tid allt eftersom information och kunskap blir mer lättilgänglig samt att företag hittar bättre sätt att arbeta på distans + svårt att hitta arbetskraft pga höga fastighetspriser i storstäderna.
Jag tror detta är en deflationistisk kraft som kommer jämna ut löneskillanderna allt mer över tid (i vissa yrken då förstås).
Det är en bra fråga som de som talar om stora löneskillnader borde besvara.
Mitt svar är att lönekostnaden per arbetad timme inte skiljer så mycket.
Det är dock billigare här än i Kalifornien. Men det gäller för i stort sett alla platser på jorden. Och de med höga löner i Kalifornien är relativt duktiga. Långt ifrån alla som kvalar in till en anställning där.
Numera lägger man jobb i Indien och i fd öststater. Dvs genuina låg-BNP-länder. Finns en del som vill bo kvar där så det finns arbetskraft att köpa för en lägre penning.
Jag skulle nog kunna tro att till och med den svenska medelklassen går ut som vinnaren där, det är ju dit den svenska välfärden är som mest koncentrerad.
Ni som påtalar den svenska medelklassens förträfflighet, hur förklarar ni dom finansiella nettoförmögenheterna för ett collegehushåll kontra den svenska hushållet med universitetsutbildning? Blir ju märkbart vilka som betalar för det allmänna välståndet i Sverige. Jag säger som sagt ingenting om det är bra eller dåligt i Sverige jämfört med andra länder, bara skillnaden i finansiellt välstånd hos den grupp jag jämför.
och i en del länder som ligger ovanför oss i tabellen betalar man oftast ingen/låg tjänstepension. Dvs arbetstagaren får ofta själv betala hela/delar av tjänstepensionen samt annat som universitets-studier, dagis, sjukhusförsäkring, mediciner mm av sina beskattade pengar. Vill hävda att det är lite för enkelt att bara kolla på vad man får kvar kvar efter skatt o sen bedöma om det är bättre eller sämre än Sverige att leva i. T ex vet jag inte hur mycket de lagstadgade soc-avg är i olika länder sen tillkommer nästan alltid tjänstepension, sjukförsäkringar mm via arbetsgivaren i Sverige(tror inte det är lika vanligt utanför EU).
Kanske inte exakt 2-3x. Men de har ju tjänstepensioner i USA och Schweiz också och betalar skatt, även om nivåerna skiljer sig åt en del. Så frågan är hur stor skillnad de sakerna du nämnde gör. Det blir kanske 1.5-2.5x istället?
Har svårt att se att de jobbar 1.5-2.5x så många timmar som svenskar.
Medianen ser ut att ligga på $500 000 ungefär? Och sen det delat på två?
Så, lite knappt 3 miljoner kronor. Ar det så anmärkningsvärt jämfört med medelklasssvensken om man räknar in pensioner för denna?