Så rika är svenskarna | Jämför dig själv

Nej jag kvalar inte in på de summorna. Menade bara att man kommer lite närmre där :slight_smile:

Jag är i ackumulera prylar-fasen

1 gillning

Jag sparar både till buffert, uteplats och pension. Sparande är ju sparande.

Sen vore det kul att veta andelen som sparar långsiktigt, tänker att gränsen går vid 2-3 år. Men det var ju inte den frågan som besvarats. :blush:

Bättre version på topp-1% grafen.

Från the wealth report här:

3 gillningar

Så när jag vinner Eurojackpot, så blir jag topp 0.5%!? :wink:

(Uppe i 113 miljoner idag.)

1 gillning

Från finanspolitiskarådets rapport om inkomstskillnader i Sverige.

https://www.fpr.se/download/18.1bed0c618d8264c56f3fdd7/1708355492227/Economic%20inequality%20in%20Sweden.pdf#page40

3 gillningar

Min första tanke när jag läste detta. Siffrorna över sparande går inte ihop med siffrorna över förmögenhet annars.

Jag tänker att sparande är att bygga ett kapital, som ger dig möjligheter i framtiden men som samtidigt inte skulle påverka din nuvarande vardag det minsta om det slukades av ett svart hål. Att lägga undan pengar till en planerad utgift som man vet kommer i närtid är något annat - typ att man inte lider av total ekonomisk analfabetism.

Tack. Här har jag gått runt och skrutit om att jag är topp 1%. Men det är jag inte alltså :joy:

”När det kommer till att ha en miljon på ett investeringssparkonto (ISK), så är det omkring 200 000 svenskar som har det. Enligt Finansliv är det ungefär 9 400 stycken som har 10 miljoner kronor eller mer på sina ISK. ”

Hittade denna artikel på nätet från 2024. Stämmer detta verkligen, verkar lite, vad tror ni?

Gissar att många med stora förmögenheter även njuter och konsumerar? Hus, fastigheter, båtar, bilar och så vidare.

Sen behövdes 50 miljoner för att ingå i Sveriges top 1% vad gäller ekonomisk rikedom. Så siffrorna låter rimliga.

Hoppas många förmögna gillar att njuta av livet också, inte bara beundra siffror på en skärm. :crossed_fingers:

De flesta som är goda för mer än 10 miljoner har väl sannolikt inte sitt kapital (eller en större andel av det) liggandes på sparkonton.

Jag har i nuläget 0.2% av mitt kapital på sparkonto, och kan avslöja att detta sparkonto inte överstiger 10 miljoner.

1 gillning

Jo fast bara 9400 personer i hela Sverige med mer än 10 mille på ISK låter väldigt lite tycker jag? :thinking:

Tror som sagt högt förmögna gärna äger fastigheter, guld och vem vet, kanske konton i utländska banker.

Du får leta efter alternativa källor! :wink:

Frågade Gemini, som nämner samma siffror. Men där står det att 9.400 även gäller ISK.

De kanske har pengar i aktiedepå eller på ett vanligt sparkonto?

1 gillning

Det handlar om ISK. Ändrade texten nu. I min värld är 10 millar investerat mycket men inte absurt asmycket så därav min undran :sweat_smile:
9400 personer är alltså 0,94 promille av Sveriges befolkning. Not much :dizzy_face:

1 gillning

Intressant med definitioner. Jag har ett sparkonto som heter Familjeresan. Det startade jag för sju år sedan och har haft automatisk överföring varje månad sedan dess. Pengarna är tänkta att användas nästa år, då jag fyller jämnt.
Är det ett sparande eller periodisering? Bara nyfiken på hur ni tänker. För mig är det definitivt ett sparande.

1 gillning

För mig med, i min värld är tanken att allt jag sparar eller investerar ska användas senare.

Annars kan ju hela portföljen räknas som periodisering. :thinking:

Precis, det är nog nyckeln, att det är just ISK. Tror många med större förmögenheter äger företag på andra sätt.

På ISK eller “total net worth” (vilket inkluderar fastigheter, pensionskapital, etc)? Bara så att vi inte jämför äpplen och päron.

Har du läst tråden?

Jan delade ett par inlägg med fakta för 11 dagar sen, kika där.

Nej, jag har inte läst alla 599 inlägg i tråden. :rofl:

Hade varit enklare om du bara förtydligade istället. Men strunt samma.

1 gillning