Så rika är svenskarna | Jämför dig själv

Men räknar inte SCB in ägt boende i sina siffror? Viss skillnad mot Avanzapengar isf tänker jag.

Både och när jag väl kollade efter,

Men från 2007, efter detta slutade SCB föra denna statistik pga politiska beslut.

2 gillningar

Avanza räknar in tjänstepensionskonton innan skatt dragits, så det är inte jämförbart med ISK-miljonär-siffran.

4 gillningar

Skulle vara intressant att läsa undersökningen men bara pressmeddelande ger lite info.

SBAB har via Kantar Sifo frågat drygt 1 800 hushåll om hur stort sparande de har på banken. Enligt svaren har 7 procent av de svenska hushållen mindre än 10 000 kronor i sparkapital på banken. 58 procent har mer än 100 000 sparat. Ett av tio hushåll har mer än 1 miljon kronor sparat på banken (se diagram nedan). Andelen hushåll med både högst (över en miljon kronor) respektive lägst (under 10 000 kronor) i banksparande har ökat något sedan 2019.

5 gillningar

Som jag förstod det gäller det bara pengar på sparkonto och inte aktier, fonder eller andra tillgångar. Räknar man in det blir det MÅNGA fler som har över en miljon sparat.

Stämmer, detta är bara pengar på banken som avses. Citat fr pressmeddelandet:

• Det är inte så förvånande att banksparandet är ojämnt fördelat. Det är samtidigt intressant att notera att vart tionde hushåll har mer än 1 miljon kronor i mycket säkert banksparande, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

• Trots generellt sett lägre avkastning än på aktier och fonder kan det vara en fördel med en sådan trygg buffert om vi skulle hamna i en djupare lågkonjunktur med fallande aktie- och bostadspriser. Banksparande omfattas också av den statliga insättningsgarantin på upp till 1050 000 kronor per person och institut, säger Robert Boije.

Förvånande bra siffror tycker jag! Nästan 25% av svenska hushållen har alltså mer än 500 000 kr likvitt på bankkonto!

4 gillningar

Buy the dip ?

Stay-rich (5 årsutgifter på konton)

• 25 årsutgifter 50/50

Jarå de blir nog bra det där.

Ser ju rätt märkligt ut med den där blippen en miljon utgör. Undrar om folk är lite kreativa och tar med tillfälligt kapital efter bostadsförsäljning.

Nivåerna under en miljon är ju uppdelade i intervall om hundra tusen. Om de fortsatte redovisa 1 000 000 - 1 100 000 kr o s v skulle det antagligen inte bli någon sådan “blipp”.

Detta upplägg leder till ansenlig summa på konto:

Konstig redovisning. Först har de frågat hur mycket som finns på banken och sedan redovisas siffrorna som “sparande i olika sparandeklasser”. ISK och fondkonton är ju också konton i en bank och sparande. Jag är rädd att gemene man nog räknat in allt.

Ja, det är ju frågan. Ibland undrar man om folk ens vet vad de har sparat eller vad sparande är, när siffrorna är så konstiga. Men jag tror faktiskt merparten i det redovisade resultaten menar allt (spar-, fond-, isk, kf etc) utom pensionspengar.

Jag håller med dig om det. Många har nog gett ett felaktigt svar om frågan verkligen bara handlade om pengar på konto eller i madrassen.

Samtidigt kan det väl vara så att frågorna i undersökningen var mer specifika/utförligt formulerade än vad som redovisas. Kan man hoppas. Är man verkligen nyfiken kan man säkert mejla någon och be om exakta formuleringar.

Med det sagt håller jag med om att det känns märkligt med så många kontantmiljonärer.

Ah. Såg inte att det var >= i översta stapeln.

Angående SBAB:s undersökning, tycker det verkar konstigt. Går ju inte i linje med undersökningar från t.ex. Svea Ekonomi. Hänger inte heller riktigt ihop med siffror om genomsnittssparande hos Avanza. :thinking: Eller är det jag som är ute och reser.

Apropå en annan datapunkt. Avanza informerade precis om att de har 1 660 100 kunder.

Snubblade över SCB:s statistik över hushållens finansiella ställningsvärden 2021 kv3 som visar att det statistiska snitten är 238.200 för bankinlåning. Hur medianen ser ut kunde jag inte räkna ut

… har inte läst hela tråden tillbaka, men en möjligt bidragande orsak till differens kanske också skulle kunna vara att Avanza inkluderar pensionskapitalet…?

Skulle tro att man i undersökningen har lagt in mer tillgångar en enbart sparkonto vid frågan, men beror mycket på hur frågan ser ut och skulle vilja läsa undersökningen.

Förresten tyckte denna rapport från Swedbank var intressant,

Hela rapporten finns är,

https://mb.cision.com/Main/67/3368318/1432776.pdf#page5

Samt blogginlägg,
https://www.swedbank-aktiellt.se/blogg/arques/vzmmxi.csp

2 gillningar