Så rika är svenskarna | Jämför dig själv

När vi ändå diskuterar inflation finns även denna rapport,

Hushållen får mer i plånboken 2022, men inflationen ser ut att äta upp inkomstökningarna för många löntagare. Pensionärer och personer med sjuk- och aktivitetsersättning får däremot ökad köpkraft. Över tid har både pensionärer och löntagare haft en mycket god inkomstutveckling – sedan 2007 har den disponibla inkomsten ökat med 15 till 30 procent för de flesta hushåll. Det visar en analys om hushållens inkomster från Swedbank och sparbankerna.

Länk, https://www.swedbank-aktiellt.se/blogg/arques/eejppp.csp

Låt oss säga att Avanza skulle konka som Kaupting Bank gjorde och pengarna är borta. Har svenska staten verkligen pengar att kompensera detta med?

De mesta pengarna som finns hos Avanza ligger placerade i olika värdepapper. Eftersom dessa inte ägs av Avanza utan av Avanzas kunder kommer de inte att ingå i ett eventuellt konkursbo utan överföras direkt till kunderna. För att detta enkelt skall kunna göras är Avanza (liksom alla andra finansinstitut) skyldiga att förvara kundernas värdepapper skilt från Avanzas egen bokföring.

8 gillningar

Från pensionsmyndigheten,

Förmögenheten är skattad utifrån deklarerad kapitalinkomst (schablonintäkt) så bör tas med lite nypa salt.

10 gillningar

Mycket intressant rapport - men hur rätt har den?

Som jag fattar det har de gjort en teoretisk övning med “rimliga” levnadskostnader, och kommit fram till en sparkvot på runt (plus/minus) 50% för landet som helhet? Är det verkligen rimligt? Hur rimmar det med att många inte ens klarar en oförutsedd utgift på några tusenlappar?

Oj! Snacka om provocerande rapport för att komma från en storbank.

Sammanboende utan barn i bostadsrätt i till exempel Västerås har 55 procent kvar av disponibel inkomst efter att boende och rimliga levnadskostnader är betalda

Jag tror inte att gemene man i gruppen håller med. :sweat_smile: Bara vi galningar här på RT!

Swedbanks uppskattning på levnadskostnader,

Konsumentverket har en liknande uppskattning,

Skulle tro att kostnaderna stämmer relativt bra men sen vill de flesta konsumera markant mer än minimum.

1 gillning

Andel som bor i ägd bostad känns knas eftersom jag envist hävdar att man bara fullt ut äger den delen av bostaden man inte belånad.

Men visst, det förvånade nog ändå mig lite att 75% av alla medelålders bor i “ägda” hem och att de i “pluggåldern” ändå når så högt som 50%. Alla dessa kan väl omöjligen bo hemma hos päronen?

1 gillning

Håller inte med. Har man t.e.x 1 MSEK i bolån och 1 MSEK på ett sparkonto (eller andra tillgångar) äger man bostaden i min värld. Både juridiskt och filosofiskt :slightly_smiling_face:

Sedan har nog de flesta inte det men det är en annan sak!

Ja jag för erkänna att 50% lät lite högt men universitetsplugg och “mamma/pappa-banken” är nog bakgrunden till det!

Det köper jag rakt av. Jag menade nog snarare de som har 3 mille i lån och 300k på banken. :slight_smile:

#curlinggenerationen :wink:

Att bo i andra hand i en bostadsrätt, är det att bo i en ägd lägenhet? Här finns nog en och en annan 23-åring.

Skulle även tro att ungdomar på landsbygden och småstäder där lägenheter kostar mellan 10 000 till 200 000 drar upp statistiken.

Speciellt på bruksorter där man kan ha relativt mycket pengar att röra sig med vid en låg ålder.

1 gillning

Haha! Som 90-talist kan jag ändå tycka att generationen före byggde upp den här dysfunktionella marknaden och det är inte mer än rätt att ni mildrar problemet för oss :wink:

Fair point.

Ibland fastnar man i sin storstadsbubbla och glömmer hur avlångt och billigt vårat land är på många håll! :grimacing:

1 gillning

Skyll inte på mig, jag tuktar mina kids av det tidiga 00-talet. :rofl:

Det är dit FIRE-entusiasterna drar om några år. :upside_down_face:

Siffrorna över äga bostad ser väl ut att stämma hyfsat iaf. Tänker på att runt 70% av alla hushåll bor i äganderätt eller bostadsrätt.

Ja, det var mer definitionen av vad ägande är när man inte kan betala för hela. Jag äger t ex företaget Tesla. Visserligen inte hela, men det verkar ju inte så viktigt. :wink:

1 gillning

Det var en smiley med i mitt inlägg. Men nej, jag tycker inte jag äger Tesla heller om jag lånat upp 85% av pengarna. Men det är bara min syn på det.

Det kan vara deppigt när folk suckar och säger: -Men huset äger ju banken… Mathias hade en rimligare definition här ovanför som nyanserar ägandet lite. Sedan behöver vi inte tycka lika. Men köper jag en ny cykel på avbetalning så räknar jag den som min först när sista kronan är inpytsad också.

Ganska uppseendeväckande siffror på många sätt och det får mig återigen att undra varför privatekonomi, sparande, ränta på ränta effekten och investeringar fortfarande inte är obligatoriska ämnen i skolan efter så lång tid. Det är ju nästan som om politikerna vill ha det på det här sättet.

3 gillningar

Privatekonomi, sparande och investerande är med både i hemkunskapen och samhällskunskapen i grundskolan och repeteras även under samhällskunskapen i gymnasiet. Ränta på ränta lär sig alla att räkna på i matten. Vid internationella jämförelser (exempelvis S&P’s financial literacy survey: https://gflec.org/wp-content/uploads/2015/11/3313-Finlit_Report_FINAL-5.11.16.pdf?x28148) av ungas kunskaper inom privatekonomi har svenska ungdomar bäst kunskaper av alla. Om politikerna försöker se till att folk har dålig koll på sin privatekonomi verkar de göra ett väldigt dåligt jobb.

6 gillningar

Det var intressant och ändå ser det inte så bra ut i helhet.
Undrar vad det beror på då?