Saker att komma ihåg när börsen skakar

Media är ju riktigt tråkigt och fått småspararna att handla i panik och förstärker nedgången. Sen finns det klassiska ”sälj hälften och se vad som händer sen”.

Man behöver inte vara aktiv. Det man kan göra förutom sina månadsspar är att sätta upp ett konto på Nordnet som tar saldot ett visst datum och köper en globalfond. Sluta logga in och må dåligt.

1 gillning

Bara för att få en blick över det hela. Även om det var simulerad avkastning. Lysa simulerad avkastning på 20 år, var trots corona, 2008, inflation och krig på över 600% när det avslutade simulerad avkastning.

Från covid kraschen för över 4 år sedan gick min lysa fond ner från 5 till minus 22% på en månad. Nu innan kraschen var jag på 72% plus.

Inte troligt att denna krash är i närheten så illa som det vi haft de sista 4-5 åren

Det är uråldrig visdom vi pratar om :nerd_face:

5 gillningar

Jag tycker det är bättre att försöka tolka så snällt / så rätt som möjligt, och fråga om det var så de menade. Det driver diskussionen framåt i stället för att fastna i massa “det var inte så jag menade!”

2 gillningar

Kanske betona vikten av att fortsätta spara lite tydligare? Kommer med lite på sista sliden men det är väl bland det enskilt viktigaste - att sänka risken genom att kontinuerligt fortsätta fortsätta fortsätta. Iaf så jag lyckas stilla min neurotiska mor ”ja men nu är det REA!”

1 gillning

Ja, jag tänkte på det. Problemet är att vi utan problem kan backa, 10, 20, 30 eller fler procent det kommande månaderna. I februari - mars 2020 tappade vi 30 procent på tre veckor. Rea-på-rea-på-rea typ då, så även det var lite tufft. :slight_smile:

3 gillningar

Ja men jäklarns vad nöjd hon blev ändå med den rea-hävstången som skapades sen :joy:

2 gillningar

hahaha… jo… eftersom det typ gick över till midsommar så förstår jag det.

5 gillningar

Jag kör 70/10/10/10 portföljen med indexfonder som jag såg i början av min tid på forumet och tycker redan samtliga fonder gått ner till attraktiva nivåer för att börja nyttja stridskassan till.

Hur tänker vi här, bättre att avvakta eller pröjsa in 10 tusen fördelat över alla fonder och med rätt fördelning dag för dag?

Har nämligen köpt varje dag det dippat 3 dagar nu :joy:

1 gillning

Du får nog gå på magkänsla för ingen vet vad som väntar här.
Hade du torrt krut på sidan borde du haft en färdig strategi från start när du ska köpa :+1:

1 gillning

Till oss som dyrkar x&y axlarna så kan ett diagram vara på sin plats. Så här såg t.ex. mitt första år på lysa ut:

Läskigt då men idag är första året bara ett hack i kurvan:

Vad jag gjorde för att lyckas komma tillbaka från första året? Inget alls.

18 gillningar

Ja det implicerar att man ändå ska försöka timea marknaden.

Försöka kan man ju alltid. Man vill ju nästan se lite siffror från din egen utveckling varför du förordar att time:a marknaden.

Tycker det varit lite väl mycket i media om detta med tanke på hur lite det ändå rört sig. Minns att Nicklas ”investeraren” Andersson hade någon lista över år då det intraår inte varit en korrektion på minst -10% från toppen, det är ovanligt.

2 gillningar

Det märks att det är nyhetstorka och många pratar i egenintresse. Krasch = räntesänkning. Gäller att vara källkritisk och strunta i att läsa.

4 gillningar

Samt att man ska skita i att logga in på Avanza. Lyft blicken och glöm bruset folks!

6 gillningar

Jag minns själv hur det var när man var ny på investerandet. Man mådde dålig när det lyste rött. Man sålde när man inte stod ut längre och sen stod man utanför börsen i en massa år. Så mitt tips till alla nya är att gör inte som jag gjorde. Utan gör något annat istället för att bara stirra på indexet =P

3 gillningar

Det gör jag inte. Jag skrev som svar till Jan att snack om “det är rea på börsen” implicerar att man skall vänta på en nedgång, då “det är rea” - ofta enligt medierna.

En viktig sak är att sluta identifiera sin förmögenhet med siffran som står som fondvärde.

Man behöver börja med det redan i goda tider.

Tankar som:
“Jag är 100 000” rikare den här månaden", är ett gravt tankefel såvida du inte sålt andelarna.

6 gillningar

Det här med att zooma ut/logga ut vid dessa tillfällen är nog klokt.

Nu när jag såg hur mycket minus mina fonder låg imorse med röda siffror (släpar alltid nån dag inne på banken), så nöjer jag mig nu ett tag med att enbart följa de stora indexen dag för dag samt senaste kurs på fonderna, då ser man iaf om det har börjat vända.

4 gillningar