Media är ju riktigt tråkigt och fått småspararna att handla i panik och förstärker nedgången. Sen finns det klassiska ”sälj hälften och se vad som händer sen”.
Man behöver inte vara aktiv. Det man kan göra förutom sina månadsspar är att sätta upp ett konto på Nordnet som tar saldot ett visst datum och köper en globalfond. Sluta logga in och må dåligt.
Bara för att få en blick över det hela. Även om det var simulerad avkastning. Lysa simulerad avkastning på 20 år, var trots corona, 2008, inflation och krig på över 600% när det avslutade simulerad avkastning.
Från covid kraschen för över 4 år sedan gick min lysa fond ner från 5 till minus 22% på en månad. Nu innan kraschen var jag på 72% plus.
Inte troligt att denna krash är i närheten så illa som det vi haft de sista 4-5 åren
Jag tycker det är bättre att försöka tolka så snällt / så rätt som möjligt, och fråga om det var så de menade. Det driver diskussionen framåt i stället för att fastna i massa “det var inte så jag menade!”
Kanske betona vikten av att fortsätta spara lite tydligare? Kommer med lite på sista sliden men det är väl bland det enskilt viktigaste - att sänka risken genom att kontinuerligt fortsätta fortsätta fortsätta. Iaf så jag lyckas stilla min neurotiska mor ”ja men nu är det REA!”
Ja, jag tänkte på det. Problemet är att vi utan problem kan backa, 10, 20, 30 eller fler procent det kommande månaderna. I februari - mars 2020 tappade vi 30 procent på tre veckor. Rea-på-rea-på-rea typ då, så även det var lite tufft.
Jag kör 70/10/10/10 portföljen med indexfonder som jag såg i början av min tid på forumet och tycker redan samtliga fonder gått ner till attraktiva nivåer för att börja nyttja stridskassan till.
Hur tänker vi här, bättre att avvakta eller pröjsa in 10 tusen fördelat över alla fonder och med rätt fördelning dag för dag?
Tycker det varit lite väl mycket i media om detta med tanke på hur lite det ändå rört sig. Minns att Nicklas ”investeraren” Andersson hade någon lista över år då det intraår inte varit en korrektion på minst -10% från toppen, det är ovanligt.
Jag minns själv hur det var när man var ny på investerandet. Man mådde dålig när det lyste rött. Man sålde när man inte stod ut längre och sen stod man utanför börsen i en massa år. Så mitt tips till alla nya är att gör inte som jag gjorde. Utan gör något annat istället för att bara stirra på indexet =P
Det gör jag inte. Jag skrev som svar till Jan att snack om “det är rea på börsen” implicerar att man skall vänta på en nedgång, då “det är rea” - ofta enligt medierna.
Det här med att zooma ut/logga ut vid dessa tillfällen är nog klokt.
Nu när jag såg hur mycket minus mina fonder låg imorse med röda siffror (släpar alltid nån dag inne på banken), så nöjer jag mig nu ett tag med att enbart följa de stora indexen dag för dag samt senaste kurs på fonderna, då ser man iaf om det har börjat vända.