Saker som "alla gör" man jag /ni inte provat och varför?

Har aldrig knarkat. Mina kompisar smugglade in knark till Sverige när de var 20 år och jag avstod från att smaka. Har alltid undrat hur det hade varit att prova…

1 gillning

Än är det inte för sent, men jag kan avslöja att det inte är särskilt gott

1 gillning

Testa med en curry eller valfri annan gryta vetja.

Det kan jag tänka mig att det funkar.

Jag har provat olika typer av ”låtsaskött”. Jag är inte längre vegetarian men öppen för olika sorters mat. Det är stor skillnad på de olika produkterna, hur bra de är och vad de är bra till.

Med torrt sojakött kan man till exempel göra helt acceptabel gryta. Med vegme kan man laga en annan typ av gryta. Vegokorv är överlag rätt reko. Quorn som många köper tycker jag mest är dålig.

Tofu är det jag skulle föredra idag. Särskilt den rökta varianten är bra. Dock är ju det inte låtsaskött riktigt utan en egen produkt.

1 gillning

Kokain

Lysa

Apple

Det finns ju mycket man gör väldigt sällan, eller inte längre, men några exempel på sådant jag aldrig gör som ändå får ses som rätt vanligt.

Går till frisör

Använder parfymer

Dricker kaffe

Aldrig kört en BMW

Går på koncert

Köpa fika på stan

Anlitar hantverkare (våtrum undantaget)

Lämna in fordon på verkstad

Aldrig varit utanför Europa, och bara en handfull gånger varit utanför Skandinavien.

Aldrig sagt upp mig (eller fått sparken) från ett jobb. Har alltid varit “planerat” avslut, tex sommarjobb eller annan tidsbegränsad anställning.

Saker jag inte gör:

Gå till frisören (har apparat)

Städa hemma (har hemstädning)

Gå i klädbutiker (köper allt på nätet)

Tränar med prestation i fokus (gör en hel del annat)

Åker taxi

Köper dyrare kött

Går ner i vikt (går mest upp)

Tittar på linjär-TV

Det är så intressant att vi alla är så olika tycker jag, själv anser jag att de flesta vegkorvar är usla förutom 7/11s egna.

Quorn däremot skulle jag gärna äta varje dag, även okryddad och kall är det så gott.

Spelat golf. Verkar oerhört tråkigt.

Haft lyxkaffemaskin. Kaffe är kaffe.

Haft lyxmärkeskläder. Kläder är kläder.

Fillers i fejset. Smaken är som baken.

Jag har ofta inställningen att man behöver prova för att kunna ha en åsikt, men följande har jag valt att helt avstå.

• meningslös shopping på en shoppingdestination. T ex GeKås. Med GeKås-människor. Urk.
  • camping på campingplatser. Vafan är grejen med att höra grannarna, som för övrigt säkert är GeKås-människor, fisa och bo ett dussin familjer på en yta mindre än en villaträdgård.
  • Charterresor. Har provat ett par gånger när föräldrarna släpade med mig. Fyfan. Alla GeKås-människor instängda på ett och samma flygplan och sen svettiga på ett och samma hotell. Röv.
  • energidryck. Ren skit. Bra om man vill smälta in bland GeKås-människorna men inte vill skaffa en permanent svanktatuering.
  • cigaretter. Ännu mer skit. Se ovan.
  • snus. Också skit. Se ovan.
  • alkohol, utöver nåt enstaka glas bättre rödvin till mat som nästan kräver det. Det är ett gift även om folk vill låtsas något annat.
  • veganska produkter och ”alternativ”. Min mat ska ha haft föräldrar.
  • underhållningsprogram på tv av typen ”Lets dance”, ”Masked singer” och liknande. Fy för i hela helvete vad jag hellre sitter på min egen pung tills den domnar.
  • Melodifestival etc. Se ovan.
  • Tatueringar. Lex GeKås-människor.

Min mardröm skulle förmodligen vara en organiserad bussresa till GeKås med tillhörande övernattning på Ullared camping. Skulle hellre käka middag med Adolf Hitler.

6 gillningar

Maskin kommer man bara så långt med ändå. Kaffet som jag dricker just nu bryggdes med en Hario V60 som jag köpte för ett par hundralappar för över tio år sedan. V60:n är med och vinner VM i kaffebryggning (ja det finns) stup i kvarten. Resten sitter i bönorna.

2 gillningar

Lova nu att prova det en gång, tänk om det visar sig att du älskar det!

3 gillningar

har haft lite samma känsla och hade nästan ångest mellan 14 och 18 när man tittade med familjen ibland, men en sak som jag insett på senare pga gamla klipp på youtube är nivån på artisterna som uppträdde i vissa program på 80 talet (kanske 90 med) - se exempelvis Tommy Körberg och Celine Dion sjunga “Beauty and the Beast” på …. bingolotto? i en fantastisk version

Åka elektrisk sparkcykel (Voi etc). Verkar helt livsfarligt. Sedan gillar jag att gå. Om jag vill åka snabbt åker jag tåg eller bil.

Hoppa från höga höjder, typ fallskärm eller bungyjump. Risk reward går helt enkelt inte ihop.

Annars har jag gjort det mesta, i varje fall en gång. Men mycket var inte intressant. Majoriteten av det “alla gör” är gravt överskattat.

2 gillningar

Tar inte massa bilder på mig själv o lägger upp på sociala medier . . .

Såg just en “meme” som fick mig att tänka, den va typ såhär:
“mina föräldrar tog 75kort totalt på mig under min uppväxt, jag tog 75 kort på min katt nu på morgonen”

6 gillningar

Det är bra med lite ödmjukhet. Du ger intryck av att vara elitistisk och se ner på ”Svensson-människor”.

Jag provade helt nyligen, i mogen ålder, att bo på camping för första gången. Mina reflektioner är dessa:

1. Det är relativt dyrt för vad man får. Jag är van vid att hyra stuga och uppfattar det som betydligt mer prisvärt.
  2. En poäng med camping för många är att barnen hittar kompisar så att det blir betydligt mer socialt än när man hyr stuga.
  3. Vår egen poäng var att bo med kompisar. Det fungerade bra men borde gå att lösa på fler sätt.
  4. Vissa har camping-livet som livsstil på ett sätt som jag känner är främmande. På campingen träffade vi på husbilar av ett tyskt dyrare märke. Prisnivån för de billigaste modellerna låg runt åtta miljoner och en funktion var att ha en mindre vanlig bil parkerad inne i husbilen. Om jag nu hade ekonomi för det där skulle jag rimligen prioritera något annat. Det känns lite märkligt att blåsa på så hårt för målet att bo i en fyrkantig ruta på camping.
1 gillning

Ändå bra glashusstenkastning.

4 gillningar

Det är inte ”Svensson-människor” som säger ”Walla” och ”Bror”. Att vara negativ mot grupper som helt uppenbart skapar problem i samhället är inte samma sak som att ha en översittarstil mot personer från arbetarklassen med begränsad ekonomi och enklare livsstil.