Hej
Jag har sålt en bostadsrätt med drygt 2.2 miljoner i vinst efter skatt. Bor numera en hyresrätt och har ungefär 1 miljon utöver detta i sparande, främst räntor men tänker sakta men säkert gå över mer mot aktier och fonder
Jag är 30 år gammal och sparar för att bli ekonomiskt fri och planerar att sluta jobba när jag är runt 50
vanligtvis månadssparar jag (runt 10-15k i månaden) i fonder men nu när vinsten från bostadsförsäljningen kommit vet jag inte vad jag ska göra. Det känns för riskfyllt att gå in med stora belopp samtidigt som marknaden känns idag.
ska jag fortsätta köpa fonder på månadsbasis men till större belopp? Målet är ha en rätt stor del fonder om låt säga 5-10 år, vad tror ni om denna strategi? Ska jag rikta in mig på globala indexnära fonder?
jag är ganska feg av mig men har insett att om jag ska kunna uppnå mitt mål måste jag våga ta lite risker och ha en majoritet av mitt sparande i aktier/fonder.
Bör jag ha en del i räntefonder istället för på bankkonto, tex avanza där man får runt 0.75 idag
Mycket tacksam för svar!