Har också bytt över till bara låna ut till lån med 100% återbetalningsgaranti. Ser bra ut och avkastningen har kommit upp på acceptabla nivåer.
La upp planen att köra max 36 månader, för att inte låsa kapitalet för länge.
Savelend lanserar Fasteräntekonto på 6% fast ränta.
12 månader bindningstid.
Det låter väldigt lockande, vågar man hoppa på?
Räcker med att läsa:
“Det betyder att hos oss finns ingen övre gräns om 1 050 000 kronor som det gör med konton med statlig insättningsgaranti.”
… för att förstå bluffen. Detta är inte ett konto med insättningsgaranti och är man sugen på den typen av investeringar är ju 6% rätt lite i dagens ränteläge. Att det skyddas av Savelends egenpåhittade s.k. Kapitalskydd gör inte saken direkt bättre.
Vad är det som är bluff? Savelend skriver ingenstans att insättningsgaranti gäller.
Savelend garanterar 6% ränta så länge de inte går i konkurs.
Om de mot förmodan skulle gå i konkurs äger du investeringen, inte Savelend, och en konkursförvaltare går då in och tar över.
Man ger intrycket att pengarna är säkra och att man inte kan förlora kapital. Går en konkursförvaltare in så säljs inte helt osannolikt hela SBLs portfölj till rejäl rabatt till annan aktör.
Effektivt ska man se detta som ett lån till SBL, med en portfölj som säkerhet. Inget fel i det, har själv en pott i deras betaprogram, men onödigt att öppna upp för kritik genom en sådan skrivning som lätt förvillar oinsatta som får för sig att det är precis som ett sparkonto på storbanken, fast med större garantibelopp.
Konkursförvaltaren kan inte sälja portföljen, eftersom den är inte Savelends, utan det är din portfölj. De ser till att låntagaren betalar tillbaka till dig.
Och det de kommer göra är att de ger alla tusentals inblandade i konkursen möjligheten att göra en gemensam uppgörelse om att sälja portföljen. De hanterar en konkurs, de kommer inte pivotera om till att bli låneadministratörer för ett tusentals lån och skicka vidare till tusentals utlånare utan att ta rejält betalt för det.
Vet inte så mycket om Savelend eller utlåningsinvesteringar. Men efter att jag skummat igenom deras omdömen på Trustpilot så behöver de nog jobba på sin tydlighet och service gentemot sina kunder. ![]()
Känns lite som talesättet, om det låter för bra för att vara sant, så är det troligen det.
Men jag kanske är för oinsatt för att förstå konceptet? ![]()
Om någon sådan deal händer så är det mer troligen att kunderna får tillbaka sin insättning och förlorar räntan.
När det ges garanterat ränta så brukar den riktigt räntan om all går som det ska vara över 10%. Och få garanterat vinsten om man ger tillbaka insättning är också en bra deal.
Glöm inte det är i utlånade pengar i tredje part.
Man kan inte bara avbryta det när själva lånet inte är påverkat. Saveland är bara förmedlaren.
Hej,
Fått mejl från SaveLend om att de nu öppnar fasträntekonto med 6% ränta. Bindningstid 12 månader. Låter intressant med tanke på räntor som börjar gå ner på andra sparkonton.
Är det någon som ser några risker med detta (förutom att pengarna är låsta 1 år)?
Kommentar från moderator: Inlägget är ihopslaget från en annan tråd.
Skrivts en del om det här:
Det man bör ta med sig är att detta är inte ett konto med insättningsgaranti.
Kika lite på Trustpilot, ger en hint om problem vissa stött på. Verkar saknas bra kommunikation kring hur deras tjänster fungerar.
Jag skulle hellre ta lite lägre ränta med insättningsgaranti och fria och snabba uttag.
Alltså, jag sökte mig till Lendify (senare lunar, senare Savelend) för att hitta alternativ avkastning från börsen, men högre än sparkonto.
Nu ligger jag strax under 6% i avkastning och då har jag fått insättningsbonusar också vilket också räknas med i beräkningen. Vad som också måste räknas med är att hälften av det som kom till Savelend kom från Lendify och det var de värdepapper som gått till inkasso o dyl. Så bottenskrapet.
25% av avkastningen går åt till kreditförluster.
Med facit i hand, hade jag nog valt att investera i räntepapper istället.
Tror jag ger det ett år till att rulla, men sätter inte in mer.
Jag är beredd på omvärdera min åsikt om Savelend. Har varit kund i princip från starten och haft dålig avkasting många år. Men för dryga ett år sen bytte jag strategi och lånar numer bara ut till lån med 100% återbetalningsgaranti.
Sen denna förändring har avkastningen stigit och ser ut att hamna på runt 7%. Så nu har jag dubblat kapitalet på plattformen. Faller det väl ut kommer jag öka ytterligare.
Menar du att du slagit på strategin “Frihet” och enbart valt de krediter med 100% vidareförsäljningsavtal?
Precis, vidareförsäljniingsavtal heter det visst.
När “Konsumentkrediter 100” med 100% vidareförsäljningsavtal av alla förfallna krediter släpptes för 13 månader sedan gjorde jag en ny depå med endast dessa krediter för att testa. De levererar fortfarande fint. Älskar stadig passiv inkomst utan strul.
Hur lång tid är de bundna på?