Savelend - hur har det gått?

SaveLend Group AB genomför en riktad nyemission och tillförs cirka 8,8 MSEK

SaveLend Group AB inleder strategisk översyn avseende dotterbolaget Billecta AB

Aktien stiger kraftigt i skrivande stund.

Har nu gått 6 år sedan jag började spara hos Savelend som komplement till börsen. Måste säga att jag är riktigt nöjd ändå. Speciellt senaste 18 månaderna sedan “Konsumentkrediter 100” med 100% återköp av förfallna lån lanserades. :+1:

Hur ställer du in sparandet för att få så fina resultat?

Jag har en depå hos Savelend där jag valt strategin ”frihet”, och sen deaktiverat allt utom de tre kategorier som ger 100% återköp. Två är konsumentkrediter och den tredje är importköp.

Har en låg summa hos Savelend, men kan tänka mig att lägga in mer om vinsten blir så bra som din.

Ursäkta sent svar, varit på semester.
Jag kör frihet med “Konsumentkrediter 100”, lite “Konsumentkrediter 80” och fastighetsprojekten de släpper då och då.

Senaste 18 månaderna har gått strålande. Rekommenderar verkligen Savelend igen.

2 gillningar

Tack! Min depå har avkastat med en halv procent per månad, vilket borde bli 6% på ett år. Jag har bara några tusen kr där, men nu börjar det kännas ok att skjuta till mer.

Jag gissar att det är fastighetsprojekten som har lyft din avkastning högre än så.

Adderar en verklighetsbild till. Har inga stora pengar där men tycker att det numera verkar fungera riktigt bra. Starten var lite skakig. Har bara haft pengar på Savelend sedan slutet av 2021.

Kidnappar tråden lite - ber er ha överseende med det (förlåt).

Jag har precis som andra i tråden varit i tankar att skapa ett konto där. Något ni rekommenderar? Och vilken strategi föredrar ni själva då? Baserat på diskussionerna här så verkar långt ifrån alla vara nöjda med plattformen.

1 gillning

Jag började innan de färdiga strategierna lanserades så jag har, likt evolina “frihet”. Det som jag tycker främst styr är din egen tidshorisont. Är den kort är rimligen ett “fast” lämpligt. På ett eller två år.
Strategierna har potential att ge högre avkastning men har även problemet med långa återbetalningstider. Tror att det är det som de flesta av de som är missnöjda med Savelend är just de långa återbetalningstiderna. En inkassoportfölj kan ligga på 6 år. Ett fastighetsprojekt (eller annat) som går till inkasso kan ta många år innan de pengarna antingen kommer loss eller går till slutlig ränte/kapital-förlust.
Så avkastningen har priset att det kan ta lång tid att få loss likvida medel.
Är man OK med det så tycker jag att de verkar leverera enligt plan.
(De är inte heller superbra på att kommunicera.)

1 gillning

En läropeng till ringa kostnad.

Tack och hej för mig!

3 gillningar

Här är aktuell bild från mig hur lång tid det tog att gå från 100% investerat till typ 0% investerat. Drygt 8 - 12 månader. Det tycker jag är fullt rimligt för den här typen av illikvid investering - det vill säga i linje med vad jag förväntade mig.

Konto ett

Här är avkastningsgrafen på 6 år.

Konto två

Här är avkastningsgrafen på 6 år.

2 gillningar

Det gäller att ha koll på inställningarna, vilket jag trodde mig ha. Men tydligen har jag slumrat till, eller tänkt fel, och har fått krediter som förfaller på 2030-talet. Jag håller på att avveckla sedan något år tillbaka, men det kommer att ta avsevärt längre tid för mig.

2 gillningar

Har du testat att sälja dem på andrahandsmarknaden?

Sälja på andrahandsmarknaden funkade för mig, även om det tog ett tag. Tror krediterna låg på “ute till försäljning” i tre-fyra månader innan de plötsligt såldes en vacker dag.

Nu sitter jag fast med det kvarvarande beloppet i några krediter av olika slag som står som försenade, några har varit det i ett par månader och andra i nästan ett år. Då går de inte att sälja. Går inte utläsa någonstans vad som pågår med krediterna eller vad man kan vänta sig när detta sker, vilket är ett stort minus med plattformen som helhet i mina ögon.

Antingen slutar alla kvarvarande pengar som kreditförluster, eller så får jag faktiskt ut någon slant ytterligare i framtiden men oklart när.

Nej, jag har inget akut behov av pengarna och Savelend är någon enstaka procent av min totala förmögenhet. Så planen är att avveckla i den takt de förfaller. Det kanske rent av blir bra i slutändan, även om det inte riktigt blir som jag tänkt mig från början.

1 gillning

Stängde du av återinvesteringarna helt och väntade, eller sålde du även på andrahandsmarknaden?

Jag gjorde både och för att prova.

Jag har själv haft till försäljning på andra i 4 månader. Väntar fortfarande.

1 gillning

Här är ett av mina gamla Savelendkonton. Så ser det ut om man hade standard-/automatinställningarna och samlat på sig massa random-grejer som tillslut flera år försent fick räknas som kreditförlust. Får väl tillbaka lite från skatteverket…

Ja, jag vet. Om man inte varit med sedan lång tid tillbaka och bara har 100% vidareförsäljningsavtal kommer det inte att se ut så. Så kanske bättre nu, men det ändrar inte min syn på plattformen. Det övergick från att ge en del ränta och lite skatt, till att kreditförlusterna balanserade intjänade räntan rätt bra. Tills kreditförlusterna tillslut gick segrande. Men så blev det några månader till på slutet med åtminstone lite ränta.

Så nu har jag tjänat ca 370kr sedan 2018. På ett investerat belopp på mellan 15 000kr och 45 000kr beroende på hur mycket jag lyckats få ut igen.

Screenshot 2024-10-06 at 14.22.43

4 gillningar

Funderar på att testa detta alternativ. Hur funkar det i praktiken? Återinvesteras avkastning automatiskt? Hur funkar då uttag och hur länge är pengarna låsta / hur lång avvecklingstid blir det om man skulle vilja ha ut alla insatta medel?

Det gör den. Men hur fort och om allt återinvesteras är olika. Grundprincipen är om jag minns rätt 80%.

Så om du har 78% investerart. Och andra bara 60%. Så tar dom från 60% först

Lånen är ungefär 3 år. Men du får både återbetalning plus ränta utbetald var månad

Avvecklinstiden kan vara lång. Vi snackar månader. Så ej optimalt för akuta pengar

1 gillning