Jag läste också mailet, och tycker väl det låter som ett steg mot en bättre plattform. Undrar bara huruvida de kommer fortsätta trycka på “ha alla originatorer påslagna för att få hög investeringsgrad” även efter dessa förändringar.
Också problematiskt att det är dålig transparens kring vad kreditförlusterna man drabbas av består i. Det är var eller varannan månad det försvinner lite pengar på kreditförluster, men det görs inte direkt tydligt vad man hade kunnat göra för att undvika dem eller hur stor del av investerat kapital som ligger i investeringar där t.ex. betalningar missats eller som uppvisar andra riskbeteenden. Det mailet med “vi har sumpat X kronor” jag fick för några månader sedan var första gången jag blev informerad om att just mina investerade pengar var utsatta för risk och vad omfattningen var.
Klart de kommer att göra . Med det sagt är jag lite nyfiken på “Konsumentkrediter 100%”…
Nej, jag skulle önska detaljkunskaper om de olika kreditförmedlarna, kredittyperna. Samt kunna se vilka som knyts till störst kreditförluster i praktiken.
Under “Krediter” på hemsidan ser man ju vilka krediter som är försenade men att det är “SBL Finans” ger tyvärr inte mig så mycket att gå på…
Jag har investerat via Savelend i 1.5 år men avkastningen har varit något sämre än deras snitt och är sjunkande så jag har stängt av för nyinvesteringar och ska ta ut allt. Det kommer att ta ett tag att få ut allt och kapitalet åker in på börsen allteftersom
Jag har investerar på Savelend sen 2019-04 med hittills 40% total avkastning. Som jag förstår det är det före skatt, även om det inte förklaras så uttryckligen.
Men jag håller på att halvera kapitalet jag investerat där från 5 till 2,5% av mitt totala sparande. Jag baserar det på att jag inte tror att Savelend är immun mot den ekonomiska utveckling vi nu ser, och att risken för kreditförluster ökar. Det är knappast en trygg hamn att fly till.
Jag har också en mindre post, knappt 2% i Lunars p2p-lösning.
Jag velar fram och tillbaka om det är för mycket, förutsatt att de kvalar in i ”lekhinken”, eftersom storleken på min lekhink borde vara c:a 5% av totalt kapital, samtidigt som jag har ytterligare 5% i nischfonder.
Har en summa i högriskhinken.
+29% sedan 2020-06.
+8% senaste 12 mån.
Har haft positiv nettoavkastning varje månad.
Fungerat fint att både sätta in och ta ut pengar.
(Jag köpte också en liten post i börsintroduktionen för att få rabatt på avgifterna)
Se helst till att du får en inbjudningslänk av någon SaveLend-användare innan du skapar ditt konto. Vid 10.000 kr får både du och den som bjuder in dig 400 kr i bonus.
5 000 SEK eller mer ger en bonus på 200 SEK
10 000 SEK eller mer ger en bonus på 400 SEK
20 000 SEK eller mer ger en bonus på 600 SEK
Hej, använt Savelend i ca 2 år. Jag har de senaste månaderna märkt att investeringsgraden har sjunkit rejält. Det har nu sett ut så i ca 3 månader och summan som inte är investerad växer trots autoinvest. Funderar på att plocka ut de där pengarna som bara ligger till ingen nytta. Är det någon annan som har samma ’problem’?
Jag har samma problem. Andelen oinvesterat ökar, och så även kreditförlusterna. Summan av kreditförluster och skatt och avgifter till Savelend överstiger ränteintäkterna. Senaste fyra månader, där den mörka färgen ovanför linjen är intjänad ränta, blå är avgiften till Savelend, orange är kreditförlust, och röd är skatt (korrekt färg, by the way! )
De tycks låna ut till lite vem-som-helst nuförtiden, och trots det så har andelen oinvesterat ökat senaste året.
Mina 4 senaste månader. Avbröt månadsspar förra månaden pga att jag redan har kassa på Savelend och investeringsgraden minskar. Jag har dock lägre nivåer i inställningarna än standard då jag vill ha minst 200 olika lån.
Jag är guldinvesterare pga aktieinnehav. Avkastning 2022 låg på runt 5.14% (Totalt kapital). Sedan start (IPO’n) ligger jag på 11.28%.
Jag hade 4.9%. Senaste nyhetsbrevet säger dock att de i genomsnitt levererat 8.22%. Märkligt, det är ju ändå en bra bit ifrån. Och jag har kört på de rekommenderade standardinställningarna i deras plattform.
Så antingen bluffar dom, eller så är det någon annan som har tur och ligger en bra bit över 8.22% som ändå gör att genomsnittet ligger där. Men å andra sidan så har de alltid (senaste 4+ år som jag varit på deras plattform) att deras snitt varit kring dubbelt så högt som det faktiskt varit på mitt konto. Så jag måste haft en fruktansvärd otur… Hata Slumpen™
Tror jag ska påbörja uttag från den plattformen. Man tar en oerhörd risk för de där 4%. Binder man sina pengar på ett sparkonto i fem år kan man ju få kring 3.5% just nu, och det är ju ändå det du indirekt gör på Savelend. Om jag förstår plattformens grafer rätt så ligger runt 60% av mitt kapital i saker med 72 månaders (=5 års) bindningstid ändå. Och då kan man ju som sagt lika gärna ha dem på sparkonto till obefintlig risk istället.
Baserat på den lilla skillnad mellan senaste 12 månaderna och totalt, så tycks du inte haft kontot så länge. Min spaning är att utvecklingen blir sämre med tiden allt eftersom fler saker hamnar hos inkasso och folk hinner gå i personlig konkurs etc. Det är antagligen ovanligt att man misslyckas betala första återbetalningen som privatperson. Och ett konkursmässigt bolag kommer inte få något lån. Men många av krediterna sträcker sig mellan 36 - 72 månader, vissa längre än så.
De första 2-3 åren gick bra för mig. Sedan började det successivt gå sämre i takt med att äldre 3-5-åriga lån slutades betala in på. Har varit på plattformen sedan 2017.