Samma här. Och jag tänker att vad index ger i framtiden inte spelar någon roll heller då jag inte investerar i index. Så det behöver inte vara kört om index backar eller rör sig i sidled de närmaste 10-20 åren, om det går att överträffa detta genom att INTE ligga i index. Min ambition är egentligen inte att slå index utan att få så bra avkastning jag kan med rimligt risktagande. Men givetvis sneglar jag på index som jämförelse ändå.
Är inte ugglan eller Andre, men vet nåt om faktorinvesteringar…
Faktorerna kan överprestera - i princip precis som vilken som helst aktie - en viss tidsperiod men den överprestationen är bara tillfällig och någorlunda kortvarig.
Det är osannolikt att man kan överprestera bara genom att övervikta en viss faktor över långa tidsperioder. Man ska ha många, men…då är det samma som att bara köpa en indexfond. Särskilt när man tar hänsyn till kostnaderna.
Men också sannolikt att man kan överprestera över längre tidsperioder genom att övervikta olika över tid? Säger inget om hur svårt det är men det är rimligt att det går.
Vart exakt är det som skon klämmer när det gäller formuleringen?
Personligen är det väl inget som direkt sticker i ögonen, annat än att jag fortfarande inte är helt övertygad att det just är riskpremier. “Limits of arbitrage” och beteendeekonomi har en del att säga kring faktorer exempelvis.
Yes. Men då måste man kunna 1) tajma rätta faktorerna över tid och 2) göra det med rimliga kostnaderna. Detta ska inte ske bara genom att backtesta eller titta på historien.
Det mesta jag läst säger något helt annat. Faktorer, för att det ska räknas som en faktor, så skall överavkastningen inte vara kortvarig eller tillfällig.
The factor should be persistent, pervasive, robust, investable and have logical, risk-based and/or behavioral-based explanations."
– Larry Swedroe.
Inte många teman eller faktorer som uppfyller det kravet, så tycker att argumentet att man “skall ha många” faller. Det kokar ner i teman som småbolag, värdebolag, kvalitetsbolag & momentum. De flesta andra “faktorer” är bara andra nyckeltal eller sätt att utrycka dessa.
Det verkar ju vara en helt orimlig inskränkning som bara passar “ligga lång”.
Vem säger vad en faktor är för dig? Tänk på vad principen faktor innebär och skapa sedan din egen. Du behöver inte följa någon annans definition.
Samma med t.ex teknisk analys. Principen bakom är att den utgår från kursrörelserna. Därifrån kan du skapa din egen indikator. Du kan vara teknisk analytiker även om ingen annan på planeten har dina indikatorer.
Släpp tankarna loss, det är vår!
Jag är inte alls så säker på detta. Längre.
Om ni inte vill ta till er fakta och underlag som ensidigt visar ett och samma resultat oberoende tidshorisont och marknad… varför engagerar ni er så hårt i att argumentera utifrån en kunskapshorisont som är blank? Det enda ni har att backa upp ert tyckande med är just ert eget tyckande.
Det är ju snarare just detta som inte stämmer - varje gång! Åberopar man en viss tidshorisont om 10 år kan man ju inte av detta dra slutsatser för lägre om säg vecka eller månad, eller hur? För man en mer nyanserad debatt och är tydlig med avgränsningar i argumentationen ser jag ingen anledning att lägga mig i. Jag kan ge exempel.
@janbolmeson skrev ovan
Inget nytt att en billig bred global indexfond är det som ger en själv bäst odds. Men lite galet ändå
Om han istället hade skrivit följande eller motsvarande så hade jag inte haft anledning att lägga mig i:
Inget nytt att en billig bred global indexfond är det som ger en själv bäst odds över längre tidsperioder med samma innehav. Men lite galet ändå
Inte ens i närheten, du kan alltid gå kort i det “andra benet” i faktorn.
Det finns försök till att tajma faktorer, bland annat från RAFI, men forskningen där är inte helt tydlig. Exempelvis kan du mäta momentum av faktorer (inklusive momentum), vilket har i vissa perioder överpresterat men inte helt tydligt. Samma forskning och försök finns på värde, dvs hur billig är varje enskild faktor.
När släpps själva avsnittet?
![]()
Fast om vi diskuterar faktorinvestering så måste det finnas någon typ av definition, annars pratar vi bara runt varandra. Men jag håller med i att hitta egna sätt att uttrycka faktorer, vilket jag själv gör. Mitt “uttryck” av värde är klart annorlunda än forskningens P/B till exempel.
Nu tänkte jag inte i termer av blankning som alternativ utan mer om att äga något länge, månadsspara i samma länge etc. Privatpersoner sysslar sällan med blankning. Eller menade du något annat?
Nej jag menade blankning
Sen får du tänka på att bara för att en faktor passar den definitionen så betyder det inte att den inte kan användas i andra sammanhang. Exempelvis finns det vissa studier på vilka faktorer som presterat bäst i vilken del av “marknadscykeln”.
Kan inte @moderatorer rensa upp alla OT som skrivs i denna tråden.
Kolla rubriken vad tråden ska handla om.
Nu är det många helt ointressanta killgissningar här
Som vanligt, ett alldeles föträffligt inlägg.
Som vanligt möts du av mothugg. Jag inbillar mig att ett inlägg där det stod att 2 gångar 2 är fyra direkt skulle mötas av mothugg. Vissa skribenter skulle hävda att i vissa fall är rätt svar 4,4 (eller något annat)…![]()
Innan klockan 1530 är min ambition. Är lite trött på det nu faktiskt… Lagt mer än 40 timmars jobb på det… ![]()
Wow. Detta uppskattar vi sjukt mycket, Jan.
Tack för allt du och Carro gör för oss nordiska småspararna. Ibland känns det så otacksamt hur mycket det finns kritik här. Jag är skyldig på det också ibland. Sorry. Och det är bara olika åsikter som vi har i slutändan. Vi är alla fria att göra vad vi vill.
Ni visar vägen med objektiva och osjälviska utgångspunkter som är bra och användbara för oss alla! ![]()