Jag har själv ingen skog mer än den väldigt lilla plätt som omger fastigheten där jag bor. Vid ett par tillfällen har jag varit nära att köpa rena skogsfastigheter men av olika anledningar blev det ingen affär.
Har dock en del vänner som är skogsägare. De flesta är eller har varit jägare och trivs i skog och mark. De som fortfarande är aktiva arbetar i skogen med olika sysslor över året.
Främst handlar det om gallring, plantering och anläggning av vägar för framtida åtkomst till bestånden.
Alla de jag känner har minst en traktor, vagn och fyrhjuling men någon har egen lastbil, grävare osv.
Jag tror att förutsättningen för att skogsfastigheter skall bli en bra investering är för det första att man kan göra en bra värdering av den. Man kan bedöma vedabilitet och allt vad det heter själv - helst säkrare än andra potentiella köpare, kanske känner man till marken sedan länge och vet vilka åtgärder tidigare ägare vidtagit. Kort sagt har man en liten edge som gör att man kan hitta rätt fastighet till rätt pris i rätt tid.
Det är också en fördel om man kan komma över gamla fastigheter med bostadshus i hyfsat skick som kan styckas av. Många gånger kan en stor del av skogsfastigheten finansieras genom ett sådant förfarande då det är många människor som enbart vill köpa en bostad men inte har råd att köpa en hel skogsgård. Styckas bostaden av så så ökar antalet köpare och den delen av fastigheten kan avyttras eller hyras ut till en bra peng.
Vidare har man egna maskiner för gallring / skogsvård eller bra kontakter för att leja ut det utan att betala överpris. Eldar man med ved och har sin bostad i närheten finns det pengar att spara på att klyva ved för eget bruk också. Jakten kan bli lite av grädde på moset, antingen genom att man själv nyttjar den eller arrenderar ut den.
En annan fördel är om man har tillräckligt med kapital för att köpa de lite större fastigheterna (>20MSEK) då det är betydligt färre köpare på dem och därmed möjligen ett lite lägre pris per hektar.
Slutligen tror jag att detta spel främst passar den som är väldigt långsiktig. Jag har varit med och planterat lite mest på kul och man slås av det långsiktiga tankesättet. De som planterar vet många gånger att de själva kommer att ligga i jord när plantorna de sätter är redo att skördas. Samma sak gäller anläggning av vägar vilket mer eller mindre pågår i maklig takt i flera år innan det är dags att börja avverka. Långsiktighet alltså.
Mina två cent. Helt baserat på observationer av landsortsbor i min närhet i tassemarkerna långt bort från storstaden.