Skuldmättat system?

Riksbankens sjukt låga räntor de 10 senaste åren ihop med att inga krav på återbetalning på bolånet, samt dåligt utbud på bostäder har fått upp dessa priser, bo kvar gettot eller skuldsätt dig för resten av ditt liv. Nä det är inte väljarnas fel.

1 gillning

“Dåligt utbud på bostäder”, “ghetto”, “skuldsätta sig för resten av livet”. Allt detta skulle politikerna kunna påverka om de hade väljarnas stöd.

Om det är politikerna eller väljarna som har ansvar för utvecklingen beror väl på vilket synsätt man har. Är väljarna kapabla att själva ta välgrundade beslut vid valurnan? Eller manipuleras väljarna till att följa trender och tycka vissa saker?

Även riksbankens oberoende skulle kunna ändras genom att ändra grundlagen, om väljarna stöder det.

2 gillningar

Vill du inte att Riksbanken ska fortsätta att vara oberoende när det gäller peningpolitiken?

Det har jag ingen åsikt om. Det jag vänder mig mot är frasen “Det är politikernas fel”. Jag tycker att det är att göra det lite för enkelt för sig. Politikerna rör sig inom de ramar som väljarna ger dom.

Jag har inte yppat att det var politikernas fel, det har du inbillat dig

Nästan. Man röstar ju på det minst dåliga alternativet och efter valet börjar man kohandla fram saker som man faktiskt inte haft möjlighet att tycka till om. Så ramarna är inte helt tydliga från röstsedlar och tillträde till vad som händer under mandatperioden. Men det blir svårt att ändra på det också.

2 gillningar