Är det omöjligt att förutse att folk lånar mer pengar när man rear ut dem trots “högkonjunktur”? Nej faktiskt inte.
Fakta är att de allra rikaste blir allt mer rika på vår bekostnad.
Det krävs mer lån för att hålla hjulen igång.
Man skapar mer kostader för oss alla i samhället.
Det kan vara exempelvis att man lägger ner fungerande elproduktion för att nya investeringar ska göras i något som inte kommer att fungera så man får satsa på ytterligare något Som kostar pengar.
Det handlar om att styra ekonomin för att de ska tjäna mest på det.
Bolånen är bara en del av toppen planer.
Så jo man kan förutse ekonomin när man lotsar in folket dit man vill
Vi är ett litet exportberoende land i en globaliserad värld. Det är omöjligt att ta hänsyn till allt som sker i den globala ekonomin om den kommer få effekt eller ej på oss.
Ta bankkrisen just nu. Borde RB tagit hänsyn till Trumps avregleringar för små banker 2018 i sina prognoser och vad effekterna skulle bli med höjda räntor och eventuella spilleffekter för dessa menar du? En prognos är beroende av förutsättningarna som råder då den görs. Dagen efter en prognos gjorts är den inaktuell om man ska vara krass. Verkar som en stor del av vår befolkning har stora problem med att förstå vad en prognos är.
Det måste vara så att det är varje låntagare som tar ansvaret för att ta och klara av sitt lån, man kan inte ha ett system där individen är ansvarslös och staten ska komma till räddning.
Visst borde politikerna ha agerat och sänkt ränteavdraget och/eller höjt kraven på amortering när räntan var så låg under en lång period. Men samtidigt förstår man att det blir impopulära beslut och inget man vinner val på. Nu är det ju ett mycket svårare läge och det kommer att ta många år innan något parti ens vågar knysta om några sådana åtgärder.
Ärligt talat förstår jag inte problemet. Kan inte folk ta ansvar för sina egna lån? Behöver man någon som är förmyndare åt dem? Eller är det mer information som behövs?
Tror tyvärr folk generellt har rätt dålig koll på ekonomi. Så är rädd för att vi bör ha regler/krav som förhindrar den uppgång och skuldsättning vi sett.
En alternativ är väl att låta banken sitta på all risk, som de gör i många länder. Att det bara är att lämna in nyckeln så är skulden reglerad. På så sätt tror jag vi skulle se sundare utlåning och banker som sätter amorteringskrav istället för att staten är inne och fingrar här.
Banken skulle kunna göra ett kunskapstest. Om låntagaren har för dåliga kunskaper så tar banken ansvaret, annars får kunden ta fullt ansvar som idag. Den som inte klarar att räkna själv på lån, förstå effekten av amortering och ränta etc, borde inte själv få ta beslut om att ta höga lån.
Förlåt men detta låter helt sjukt i mina öron.
I så fall kan du väl motivera hur du kom fram till detta?
Idag måste man göra kunskapstest om man vill handla med diverse finansiella instrument på Avanza och Nordnet, för att man ska förstå riskerna med dessa. Det är väl inte orimligt att samma krav eller högre gäller om man tar ett lån på 5 miljoner eller mer?
För det låter som ett diktatorsamhälle.
Banken kan väl välja själva att låna ut till vem som helst, varför ska man ha ett kunskapstest? Banken informerar om ränta amortering etc etc när man tar lån.
Om jag har 15 miljoner på banken och vill låna 5 miljoner varför ska jag göra ett kunskapstest?
Dessutom stänger det ute väldigt många människor från samhället.
I så fall är det väl redan det? Om du vill handla med komplexa finansiella instrument på Avanza eller Nordnet är kunden enligt lag skyldig att göra ett godkänt kunskapstest innan kunden får börja handla, här finns ingen koppling alls till hur mycket kapital kunden har. Testet måste också upprepas regelbundet. Jag tycker att det här är bra och inte helt fel att ha något liknande även för bolån. Eller ha alternativet att banken tar över lånet och ägandet som i USA.
Det är väl i så fall bara bra, om man inte har tillräckliga kunskaper? Det är ju ett skydd. Då är det väl rimligare med hyreskontrakt om man inte förstår vad man ger sig in på?
Ett lån på 5 miljoner är knappast lika riskfyllt som de produkterna du nämner.
Förstår inte ens varför du tycker det finns ett behov av det, låter som på dig att Sveriges ekonomi har kraschat och nu måste något göras åt det.
Lågkonjukturer kommer och går, de flesta människor kan betala av sina lån.
Folk betedde sig på samma sätt under coronapandemin och i höstas när det pratades om elkris och att elen skulle stängas av i vissa områden.
Tillslut tog vi oss igenom det också, det kommer vi göra nu med.
Men folk måste kunna fixa en bostad. Så hur gör man när priserna pressas upp. Man blir ju tvungen att sätta sig i skuld.
Vem bär ansvaret då man medvetet triggat bostadsmarknden med lockränta?
Vi som köpt för 30 år sedan åker bara med i berg och dalbanan medans de som köpt senaste åren kommer drabbas hårt. Det kommer en smäll som det blev runt1990 helt säkert.
Är detta som är det politiska haveriet. Trögrörlig hyresmarknad med stora inlåsningseffekter och dyr byråkrati vad gäller nyproduktion. Inget har gjorts eller görs här. Bara massa pajkastning.
Självklart måste vuxna personer som jag den kapaciteten själva ansvara för sina handlingar. Tror dock att mycket handlar om att det finns mycket bra och tillgänglig information.
När jag köpte hus (första huset) för snart 4 år sedan hade jag ingen aning om vad som var viktigt att kolla på och veta. Har lärt mig massor och det har kostat pengar vill jag lova.
Den enda jag kan skylla på är mig själv.
Samtidigt har inte alla samma sätt att se på saker. Alla är inte analytiska, utan kanske mer impulsiva som personer. Vissa har svårt för ekonomi medan andra tycker att det är hur lätt som helst.
Min spontana tanke är att man aldrig kan få för mycket information.
Själv har jag lärt mig massor av mycket mer kompetenta människor här i forumet.
Personligen tycker jag det är tråkigt att se folk från båda spektrum, Ts verkar tycka väldigt mycket ligger på banker och personer med makt och du (verkar) vija lägga all skuld på individen.
Jag kan bara gå till mig själv när jag säger att det är omöjligt att veta allting i förtid när man är ny på något.
Dem med kompetens borde göra deras kunskap lättförståelig och lättillgänglig.
Hur som helst, det var inte meningen att göra en novell av detta.
Hoppas jag kommer fortsätta lära mig av dig och andra här på forumet som så väldigt snällt delar med sig av er kunskap!
Skulle inte säga skuld men ansvar. Skriver man på ett kontrakt för en bostad och tar lån har man ju 100% ansvar för detta. Sen är förstås “systemet” med lagar och regler, hur centralbankerna och politikerna agerar eller inte agerar etc. bidragande.
Så hur många kan hoppa av lånekarusellen och bo i hyresrätt?
Det är ganska begränsad tillgång.
Högre priser/kostnader ökar inflationen säger de. Så hur är det då med högre räntor?
För mig så är ingen skillnad på om el, tomater eller högre ränta tömmer kontot.
Men banken inkasserar med högre räntor för att sänka inflationen? ![]()
Sanningen nu är att det är deflation.
Folk har mindre med pengar att röra sig med.
Samma inkomst med dyrare varor minskar köputrymmet
Man beräknar oftast inflationen genom att jämföra mot prisnivån för ett år sedan, då kan man knappast säga att det är deflation nu. Det kan knappast ha undgått någon att se hur mycket dyrare allt har blivit om man jämför mot priserna ett år bakåt. Det finns trögheter i systemet så det tar tid innan priserna toppar liksom att det tar tid innan man ser att priserna sjunker nämnvärt även om räntorna har höjts rejält mycket.
Inflation eller inflöde av kapital. Ser vi det?
Prishöjning är just prishöjning om inget MER Kapital tillförs.
En linjär pengamängd med dyrare varor “äter upp” bolånen? Nej faktiskt inte
Det är ju det folk skriver här att vi tjänar på det som har lån.
Hade man tagit hänsyn till bostadspriserna i inflationsberäkningen hade vi kanske inflation tidigare och nu deflation?
För den som har funderingar som liknar TS rekommenderar jag att se ”97% owned” som är en dokumentär om pengar, skulder, banker, riksbanker, och hur ekonomin styrs.
Den finns att se här:
Den är bitvis väl politiskt skruvad tycker jag, men jag lärde mig en hel del. Tex att 97% av alla pengar som fanns i England 2012 hade skapats genom att en bank lånat ut dem.
Mvh
F